Asiakaskokemus digitalisoituneessa palvelumaisemassa
Digitalisaation myötä kaupan ala on murroksessa. Tämän digitaalisen murroksen tuomien muutosten myötä kaikkikanavaisen kaupan asiakaskokemus jakaantuu nykyään fyysiseen ja digitaaliseen palvelumaisemaan, joissa asiakaskokemus muodostuu. Kaikkikanavaisen kaupan ideana on tarjota asiakkaalle saumaton asiakaskokemus halki kanavien, joka voidaan saavuttaa panostamalla kanavaintegraatioon. Tämän tutkielman tarkoituksena on tarjota näkemyksiä siitä, miten asiakaskokemus muodostuu halki fyysisen ja digitaalisen palvelumaiseman erikoiskaupan kontekstissa tarkasteltuna. Tutkielmassa käytettiin laadullista tutkimusotetta ja aineisto kerättiin fokusryhmähaastatteluilla. Haastatteluiden avulla tarkasteltiin kuluttajien jaettuja merkityksiä kaikkikanavaisesta asiakaskokemuksesta ja useista kanavista muodostuvan kaupan palvelumaisemasta. Tutkielman löydösten perusteella asiakkaiden näkemys tyydyttävästä kaikkikanavaisesta ostokokemuksesta vaihtelee ostokontekstin ja persoonallisten sekä sosiaalisten tekijöiden mukaan. Kanavien koettiin täydentävän toisiaan, sillä niistä saatiin muun muassa erityyppistä informaatiota. Sosiaalisuuden merkitys korostui sekä fyysisessä että digitaalisessa kanavassa, mikä heijastui myös asiakkaiden luottamukseen. Lisäksi asiakkaat kokivat tärkeäksi sen, että kanavat ovat tietoisia toisistaan, mikä voi ilmetä esimerkiksi informaation yhdenmukaisuutena kanavien halki.
...
Digitalization has disrupted the retail trade. This digital disruption has given rise to many changes in the retail trade, such as the dispersion of the servicescape across both online and brick-and-mortar stores. In omnichannel retailing, the aim is to provide a seamless customer experience across different channels, which can be achieved with channel integration. The purpose of this study was to provide insights on the formation of the customer experience across the physical and digital channels. The study was conducted in the context of the specialty retail in Finland. Qualitative research methods were used in the study and focus group interviews were conducted to collect data. The focus group approach was used to examine the consumers’ shared meanings of the customer experience in the omnichannel retail environment. The findings from the focus groups showed that the perception of a satisfying shopping experience varied according to shopping context and personal and social factors. The channels were perceived to complement each other by e.g. providing different types of information. The role of social interaction was emphasized in both physical and digital channels, which was reflected in consumers’ trust. Also, it was considered important that the channels were aware of each other and provided consistent information regardless of the channel.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29758]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
From places to platforms : Examining the transformation of servicescapes
Horáková, Julie; Uusitalo, Outi (Routledge, 2022)Place represents one of the underlying elements of the marketing mix. However, due to ongoing digitalisation, places have undergone substantial changes in recent years. With the transition from physical shopping environments ... -
Kehittyvä IPR-palvelusektori : Institutionaaliset muutokset ja toimialan dynamiikka Suomen patenttiasiamiesyrityksissä 1990–2020
Heikkilä, Jussi; Peltoniemi, Mirva (IPR University Center, 2022) -
The development of mobile banking services in a large Finnish financial organization
Sajasalo, Pasi; Auvinen, Tommi; Järvenpää, Marko; Takala, Tuomo; Sintonen, Teppo (Routledge, 2019)The chapter, based on an ongoing qualitative study, provides answers to the following questions: what are the case organizations’ rationales in developing mobile banking services? how are customer perspectives considered ... -
The role of social capital in digitalised retail servicescape
Nyrhinen, Jussi; Skippari, Mika; Wilska, Terhi-Anna (Routledge, 2022)This chapter examines how digitalisation has altered the way consumers experience the social interaction and service environment while shopping in retail stores. In this, we draw on the concept of servicescape, which ... -
A Customer Perspective on Omnichannel Customer Journey and Channel Usage : A Qualitative Study
Mali, Eveliina; Paananen, Tiina; Frank, Lauri; Makkonen, Markus (RWTH Aachen, 2022)This qualitative study investigates customer behavior during the omnichannel customer journey. The study aims to increase the understanding of omnichannel service environments from a customer-centric point of view. The ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.