”Että lapsetkin saisivat tietää maailman asioista” : koululaisten näkemyksiä ja kokemuksia Helsingin Sanomien Lasten uutisista
Authors
Date
2018Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Helsingin Sanomat on tehnyt maaliskuusta 2016 lähtien alakoululaisille suunnattuja Lasten uutisia, joiden
tarkoituksena on saada lapset kiinnostumaan uutisista ja ymmärtämään niitä paremmin. Työssä tutkittiin
laadullisen tutkimuksen keinoin, miten Helsingin Sanomat on onnistunut tässä. Tavoitteena oli selvittää
alakouluikäisten lasten näkemyksiä ja kokemuksia heille suunnatuista uutisista ja verrata niitä Lasten uutisten
aikuisten tekijöiden tavoitteisiin sekä aiempaan lasten uutisten ja uutiskriteerien tutkimukseen. Tarkoituksena oli
myös saada selville, miten Lasten uutiset soveltuvat niiden kohderyhmän nuorimmille ja vanhimmille lapsille eli
1.- ja 6.-luokkalaisille.
Aineisto koostui 14 lapsen sekä Lasten uutisten tuottajan ja toimitusharjoittelijan teemahaastatteluista. Lapsista 9
oli seurannut Lasten uutisia muutaman viikon ajan. Heistä neljä oli 6.-luokkalaisia ja viisi 1.-luokkalaisia.
Kolmasosa lapsista oli 10–13-vuotiaita, jotka olivat osallistuneet Lasten uutisten tekoon koululaistoimittajina ja
seuranneet niitä pidempään. Lasten haastatteluissa käytettiin toiminnallista teemahaastattelua, joka kehitettiin
Piaget’n kehityspsykologisen teorian pohjalta tätä tutkimusta varten. Aineistoa analysoitiin laadullisen
sisällönanalyysin keinoin.
Tutkimustulokset osoittavat, että Helsingin Sanomat on onnistunut tekemään kohderyhmäänsä kiinnostavia
monipuolisia uutisia. Lasten uutiset sopivat sekä 1.-luokkalaisille että 6.-luokkalaisille, sillä molemmat löysivät
niistä itseään kiinnostavaa sisältöä. Ikäryhmien välillä ei havaittu merkittäviä eroja siinä, minkälaiset uutiset heitä
kiinnostivat. Kiinnostavuutta selittivät enemmän yksilölliset erot, kuten harrastukset. Politiikkaan liittyvät uutiset
eivät kiinnostaneet suurinta osaa lapsista, koska he eivät kokeneet ymmärtävänsä niitä. Vanhimmat lapset
ymmärsivät vähän paremmin haastavimpia aiheita ja osasivat analysoida myös Lasten uutisten muotoa.
Suurin osa lapsista erotti lapsille tarkoitetut uutiset aikuisille suunnatuista ja osasi kuvailla niiden ominaispiirteitä
kuten värikkyyttä, iloisuutta, selkeää kieltä ja lapsia koskettavia aiheita. Kaikki haastateltavat pitivät tärkeänä sitä,
että lapsille tehdään erikseen omia uutisia ja olivat pääosin tyytyväisiä Lasten uutisiin. Lapset eivät juurikaan
muuttaisi Lasten uutisia, mutta osa toivoi uutisten olevan pidempiä ja ikäviin uutisiin toivottiin positiivista ”miten
lapset voivat auttaa asiaa” -näkökulmaa. Nuorimmat lapset toivoivat lisää videoita, jotta niitä voisivat katsoa
sellaisetkin lapset, jotka eivät vielä osaa lukea.
...
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29564]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Lasten kuuleminen Helsingin Sanomien lapsiin liittyvissä lehtijutuissa
Kiviaho, Leea (2021)Tämän pro gradu -tutkielman tarkoituksena oli tutkia lasten näkemysten kuule mista Helsingin Sanomissa. YK:n lapsen oikeuksien sopimuksen (12. ja 13. artikla 1989) mukaan lasten näkemysten kuuleminen heitä koskettavissa ... -
Mihin katosivat "hyvät" lapset? : lasten asema Helsingin Sanomien artikkeleissa vuonna 2008
Niskanen, Monika (2009)Tutkielmassa selvitellään lapsuuden sosiologiaan liittyvää kysymystä lasten asemasta ja sen muutoksesta. Vertailen työssäni lasten näkyvyydessä ja huomioimisessa tapahtuneita muutoksia, sekä selvitän lapsen aseman kehyksiä ... -
"Ja sillon ku saadaan setelit possuun, sillon saadaan ainakin päättää" : 5-vuotiaiden lasten näkemyksiä osallisuudesta varhaiskasvatuksessa
Puhakainen, Tiiu (2019)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, miten osallisuus näyttäytyi 5-vuotiaiden lasten haastatteluissa, sekä ilmenikö tyttöjen ja poikien haastatteluissa eroja liittyen osallisuuteen. Tutkimuksessa käytetyt ... -
Subjektiivisen varhaiskasvatusoikeuden rajauksen piirissä olevien lasten näkemyksiä päiväkotiarjestaan
Savolainen, Amanda (2019)Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää subjektiivisen varhaiskasvatusoikeuden rajauksen piirissä olevien lasten näkemyksiä päiväkotiarjestaan. Tutkimuksessa tarkasteltiin, miten lapset kuvaavat päiväkodissa olemista suhteessa ... -
Saako lasta tukistaa? : lasten näkemyksiä ja kokemuksia ruumiillisesta kuristuksesta
Ihanus, Nina (2002)