Mihin katosivat "hyvät" lapset? : lasten asema Helsingin Sanomien artikkeleissa vuonna 2008
Authors
Date
2009Access restrictions
This material has a restricted access due to copyright reasons. It can be read at the workstation at Jyväskylä University Library reserved for the use of archival materials: https://kirjasto.jyu.fi/en/workspaces/facilities.
Tutkielmassa selvitellään lapsuuden sosiologiaan liittyvää kysymystä lasten asemasta
ja sen muutoksesta. Vertailen työssäni lasten näkyvyydessä ja huomioimisessa
tapahtuneita muutoksia, sekä selvitän lapsen aseman kehyksiä Helsingin Sanomissa
vuosina 1988, 1998 ja 2008. Pääpainona on näiden avulla kuvata lapsen/lasten
asemaa Helsingin Sanomien artikkeleissa vuonna 2008.
Tutkimuskysymyksistä johtuen käytän työssäni kvantitatiivisia ja kvalitatiivisia
menetelmiä.
Lähtökohtana kvantitatiivisessa tarkastelussa on vertailla muun muassa
lapsuussisältöisten artikkelien määrällisiä muutoksia tarkasteluajanjaksoinani
Määrällisten muutosten tarkastelulla selvitän onko lasten näkyvyydessä ja
huomioimisessa tapahtunut muutosta.
Kvalitatiivinen lähtökohtani on selvittää sitä minkälaisena lapsen asema lehdistössä
esitetään. Tähän tarkasteluun käytän Erving Goffmanin käsitettä kehystäminen, joka
soveltuukin hyvin mediatekstien tarkasteluun, sekä ajallisen muutoksen tarkasteluun.
Kehystämisen lähtökohtana on ollut paikallistaa ne kehykset joita lapsen asemasta,
lapsesta subjektina esitetään.
Tutkielmani tulokset osoittavat, että lapset sekä näkyvät, että huomioidaan Helsingin
Sanomissa yhä enenevässä määrin. Lapsen aseman kehyksissä tietyt kehykset
pysyivät kaikkina tarkasteluajanjaksoina määräävimpinä ja suhteellisen
muuttumattomina. Nämä lapsen aseman kehykset olivat lapsi
"suojeltavana/kasvatettavana kehys, sekä lapsi "uhrina" kehys. Toisaalta lapsen
aseman kehykset näyttävät 2000- luvulla myös monipuolistuneen, mutta
samanaikaisesti positiiviset lapsen aseman kehykset vähentyneen.
...


Alternative title
Lasten asema Helsingin Sanomien artikkeleissa vuonna 2008Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [21341]