Ylioppilastutkinto sähköistyy : kuvan ja videon merkitys vieraan kielen kuullun ymmärtämisessä
Muutokset yhteiskunnassa ja opetussuunnitelmissa sekä ylioppilastutkinnon
sähköistyminen ravistelevat kielitaidon arviointiin liittyviä käsityksiä ja käytäntöjä.
Lukion opetussuunnitelman perusteissa ei enää nähdä kuullun ymmärtämistä erillisenä taitona, vaan ”taito tulkita tekstejä” sisältää kaikenlaisen syötteen tulkinnan.
Yksi luonnollisin lähtökohta kielikokeiden uudistamiselle on audiovisuaalisen aineiston sisällyttäminen kuullunymmärtämiskokeeseen. Emme kuitenkaan tiedä, millaisia vaikutuksia videon, valokuvien ja kuvasarjojen käytöllä on kokeen suorittamiseen. Multimodaalisuus, eli useamman elementin yhdistäminen, tuo kielikokeisiin ratkaistavaksi lukuisia käytännön kysymyksiä, joihin väitöskirjani pyrkii vastaamaan.
Tutkimuksessani vertaan opiskelijoiden kuuntelukokemuksia ja koesuorituksia eri koeasetelmien välillä. Perehdyn myös opiskelijoiden kuuntelutottumuksiin ja käsityksiin sähköisestä kuullunymmärtämiskokeesta. Syksyn 2016 aikana yhdeksän lukiolaisryhmän opiskelijat (n=157) jaettiin satunnaisesti kolmeen erilaiseen koeasetelmaan. Kokeen tehtävät olivat ryhmille samat, mutta visuaalisen tuen määrää vaihdeltiin: 1. ryhmä vastasi tehtäviin pelkän äänen, 2. ryhmä äänen ja still-kuvien ja 3. ryhmä videon perusteella. Koetilanteita (n=7) havainnoitiin ja kokeen jälkeen opiskelijat (n=144) vastasivat kyselyyn, jolla kartoitettiin heidän mielipiteitään ja kuuntelutottumuksiaan. Syksyn 2017 aikana aineistoa täydennetään opiskelijoiden (n=5) haastatteluilla sekä syvennytään opiskelijoiden (n=4) perusteluihin ja vastaamisstrategioihin ääneen ajattelu -tehtävän avulla.
Videota, kuvia ja muita visuaalisia elementtejä sisältäviä kuullunymmärtämiskokeita on vertailtu laajasti, mutta ei suomalaisilla opiskelijoilla ylioppilaskokeen kaltaisessa high stakes -kielikokeessa. Nykymuotoisella ylioppilaskokeella on pitkät perinteet ja uusien käytäntöjen tuominen tutkintoon edellyttää seikkaperäistä tutkimusta juuri suomalaisessa kontekstissa. Tulokset hyödyttävät ylioppilaskokeen ja oppimateriaalien laatijoiden lisäksi opettajia ja opettajien kouluttajia.
...


Posteri Suomen soveltavan kielitieteen yhdistyksen (AFinLA) syyssymposiumissa, Turku, 10.–11.11.2017.
Metadata
Show full item recordCollections
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Uudenlaista kuullun ymmärtämistä – Kuvan ja videon merkitys ylioppilastutkinnon kielikokeissa
von Zansen, Anna (2019)This mixed methods research investigated the role of visual support such as pictures and video in assessing foreign language listening comprehension. Furthermore, this research gathered information on Finnish upper secondary ... -
Assessing foreign language listening comprehension by means of the multiple-choice format : processes and products
Anckar, Joanna (University of Jyväskylä, 2011) -
”Hei, ymmärrän tän jenkin tekemän videon!” : a study on Finnish EFL teachers’ views on using authentic materials when teaching listening comprehension
Jokinen, Salla (2022)Kuunteleminen on kielitaidon olennaisin osa-alue, ja esimerkiksi ensimmäinen taito, jonka lapsi kehittää oppiessaan ensikieltään (esim. Thanajaro 2000). Kuuntelemisen taitoon perustuu myös suuri osa mitä tahansa ... -
Ylioppilaskokeiden arvosanojen vertailtavuus eri aineissa vuosina 2007-2011
Mehtäläinen, Jouko; Välijärvi, Jouni (Jyväskylän yliopisto, Koulutuksen tutkimuslaitos, 2013) -
DigiTala research project : automatic speech recognition in assessing L2 speaking
Kautonen, Maria; von Zansen, Anna (Soveltavan kielentutkimuksen keskus, Jyväskylän yliopisto; Kielikoulutuspolitiikan verkosto, 2020)In this article, we discuss the premise of assessing oral language skills with the help of automatic speech recognition. We present the main goals and working methods in DigiTala project (2019–2023) – a research project ...