Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorIsosomppi, Leena
dc.contributor.authorLinna, Sanna
dc.date.accessioned2018-11-30T07:30:12Z
dc.date.available2018-11-30T07:30:12Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/60400
dc.description.abstractA1-kielen opetus varhennetaan Suomessa alkamaan 1. luokan keväällä vuoden 2020 alusta lähtien. Tämän tutkielman kohteena on varhennetun kielen opettajille suunnattu the Early Bird Gets the Word -täydennyskoulutus. Tavoitteena on selvittää koulutukseen osallistuneiden opettajien (N=26) taustoja sekä kuvata opettajien käsityksiä varhennetusta kielten opetuksesta ja täydennyskoulutuksen vaikuttavuudesta. Tutkimusaineisto koostuu alkukartoituksesta (N=23), itsearvioinnista (N=20) koulutuksen päätteeksi sekä yksilöhaastatteluista (N=3) ja kirjallisista vastauksista (N=3) työelämäjakson jälkeen. Alkukartoituksen taustatietoja kuvattiin frekvenssijakaumin. Muulle aineistolle toteutettiin neljä fenomenografista analyysiprosessia, joista kustakin syntyi oma kuvauskategoriasysteeminsä. Varhennettua kielten opetusta koskevat ennakkokäsitykset koskivat oppilasta, sisältöjä, keskeisiä periaatteita, opetuksen järjestämistä sekä opetusta tukevia tekijöitä. Opettajat asettivat koulutukselle sisältöön, ammatilliseen kehittymiseen, oppilaaseen sekä oman työn tukemiseen liittyviä tavoitteita. Käsityksissä täydennyskoulutuksen henkilökohtaisesta vaikuttavuudesta ilmeni ajattelun, tietämyksen ja oman opetuksen muuttumista sekä vielä opittavia asioita koulutuksen päättyessä ja käytännön toteutuksia, ajattelun ja opetuksen muutosta, käsitysten laajenemista sekä halua oppia lisää työelämäjakson jälkeen. Vastaavia täydennyskoulutuksia järjestettäessä tulisi huomioida eri taustoista tulevien opettajien erilaiset tarpeet. Lisäksi koulutuksen sisältöjen tulisi olla sovellettavissa opettajien käytännön työhön.fi
dc.format.extent135
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofi
dc.rightsIn Copyrighten
dc.subject.othervarhennettu kielten opetus
dc.subject.otherkoettu vaikuttavuus
dc.titleOpettajien käsityksiä varhennetusta kielten opetuksesta : fenomenografinen tutkimus täydennyskoulutuksen vaikuttavuudesta opettajien kokemana.
dc.typemaster thesis
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201811304951
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden ja psykologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Education and Psychologyen
dc.contributor.laitosKokkolan yliopistokeskus Chydeniusfi
dc.contributor.laitosKokkolan yliopistokeskus Chydeniusen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineLuokanopettajakoulutusfi
dc.contributor.oppiaineTeacher Educationen
dc.type.coarhttp://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi103
dc.subject.ysovaikuttavuus
dc.subject.ysofenomenografia
dc.subject.ysotäydennyskoulutus
dc.subject.ysoopettajat
dc.subject.ysokäsitykset
dc.format.contentfulltext
dc.rights.urlhttps://rightsstatements.org/page/InC/1.0/
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot

In Copyright
Ellei muuten mainita, aineiston lisenssi on In Copyright