Aikuinen lapsen osallisuuden mahdollistajana : lapsen kuuleminen aikuisen järjestämässä toiminnassa
Authors
Date
2018Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Tässä erityispedagogiikan pro gradu -tutkielmassa tarkastellaan aikuisen roolia lapsen osallisuuden mahdollistajana aikuisen järjestämässä toiminnassa Tarinataikurit -menetelmän avulla. Tutkimuksessa tarkastelun kohteena ovat konkreettiset teot, joilla aikuinen tukee lapsen osallisuuden kokemuksen syntymistä. Tarinataikurit -menetelmä on kehitetty tarkkaavaisuushäiriöisten ja sosioemotionaalisten pulmien kanssa elävien lasten osallisuuden tukemiseksi. Menetelmä perustuu tarinankerrontaan ja leikkiin sisältäen kuvitetut tunnekortit tunteiden sanoittamisen ja kertomisen tueksi sekä leikkivälineitä. Tutkimus on laadullinen ja aineisto on kerätty vuosina 2011–2012 Jyväskylän yliopiston tutkijoiden toimesta osana Jyväskylän Perhekoulun toimintaa. Aineisto sisältää 4–6 -vuotiaiden lasten kertomia tarinoita sosioemotionaalisesti haasteellisista tilanteista. Lapset ja vanhemmat ovat itse tuottaneet valittavissa olevat kuvitetut tilanteet. Näistä tilanteista lapsi saa valita kullekin tuokiolle mieleisen teeman viidestä vaihtoehdosta. Aineisto on valmiiksi litteroitu ja analysoitiin kolmivaiheisesti teoriaohjaavaa sisällönanalyysia ja diskursiivisia analyysitapoja käyttäen. Tutkimustulokset osoittavat, että aikuisen järjestämässä toiminnassa tarinankerronnan ja leikin avulla aikuisen on mahdollista tukea lapsen osallisuuden kokemuksen syntymistä hyvin monitasoisesti. Lisäksi tulokset antavat aikuiselle käytännön esimerkkejä siitä, miten lapsen itsenäistä päätöksentekoa voidaan tukea kiinnittämällä huomiota aikuisen puhetapaan ja sanamuotoihin.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29561]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Lapsen kokemukset ja toimijuus eron jälkeisessä vainossa : sosiaalityöntekijä lapsen osallisuuden mahdollistajana
Mattila, Katariina (2021)Käsittelen tässä kandidaatintutkielmassa eron jälkeistä vainoa lapsen osallisuuden näkökulmasta. Määrittelen eron jälkeisen vainon lähisuhdeväkivallan, vieraannuttamisen ja lapselle koituvien haittojen kautta. Keskityn ... -
Osallistava vuorovaikutuksen malli lasten osallisuuden mahdollistajana
Korppi, Marika; Latvala, Johanna (2010)Tutkimuksen tavoitteena oli testata tutkijoiden kehittämän osallistavan vuorovaiku-tuksen mallin toimivuutta käytännössä ja sen mahdollisuuksia lasten osallisuuden edistäjänä. Lisäksi tarkoituksena oli selvittää, miten ... -
Pedagoginen dokumentointi lasten osallisuuden näkökulmasta varhaiskasvatuksen oppisisältöjä integroivassa STEAM-toiminnassa
Rajala, Elli (2019)STEAM on tutkivan oppimisen suuntaus, jonka ideana on, että tiede- ja teknologiakasvatus, insinööritaidot, taiteet ja matematiikka toimivat opetuksessa parhaiten integroituna. Tämän pro gradu –tutkimuksen tavoitteena oli ... -
Lapsen osallisuuden toteutuminen lastensuojelun tarpeen arviointiprosessissa
Holmström, Anniina (2020)Kandidaatintutkielmassani tavoitteena on saavuttaa laajempaa ymmärrystä siitä, miten lastensuojelun tarpeen arviointiprosessi tulee tehdä, jotta lapsen osallisuus toteutuu siinä. Lapsella on lainsäädännöllisesti vahvat ... -
Lapsen osallisuuden toteutuminen lastensuojelun avohuollon sosiaalityössä : sosiaalityöntekijöiden näkökulma
Lampinen, Sari (2021)Tutkimuksen tehtävänä on tarkastella lapsen osallisuuden toteutumista lastensuojelun avohuollon sosiaalityössä sosiaalityöntekijöiden jäsentämänä. Tutkimusaihetta lähestytään lapsen osallisuudesta sekä ihmisoikeusperusteisuuteen ...