Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorRaittila, Raija
dc.contributor.authorHaapanen, Sanna
dc.date.accessioned2018-11-23T07:18:51Z
dc.date.available2018-11-23T07:18:51Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/60300
dc.description.abstractTässä erityispedagogiikan pro gradu -tutkielmassa tarkastellaan aikuisen roolia lapsen osallisuuden mahdollistajana aikuisen järjestämässä toiminnassa Tarinataikurit -menetelmän avulla. Tutkimuksessa tarkastelun kohteena ovat konkreettiset teot, joilla aikuinen tukee lapsen osallisuuden kokemuksen syntymistä. Tarinataikurit -menetelmä on kehitetty tarkkaavaisuushäiriöisten ja sosioemotionaalisten pulmien kanssa elävien lasten osallisuuden tukemiseksi. Menetelmä perustuu tarinankerrontaan ja leikkiin sisältäen kuvitetut tunnekortit tunteiden sanoittamisen ja kertomisen tueksi sekä leikkivälineitä. Tutkimus on laadullinen ja aineisto on kerätty vuosina 2011–2012 Jyväskylän yliopiston tutkijoiden toimesta osana Jyväskylän Perhekoulun toimintaa. Aineisto sisältää 4–6 -vuotiaiden lasten kertomia tarinoita sosioemotionaalisesti haasteellisista tilanteista. Lapset ja vanhemmat ovat itse tuottaneet valittavissa olevat kuvitetut tilanteet. Näistä tilanteista lapsi saa valita kullekin tuokiolle mieleisen teeman viidestä vaihtoehdosta. Aineisto on valmiiksi litteroitu ja analysoitiin kolmivaiheisesti teoriaohjaavaa sisällönanalyysia ja diskursiivisia analyysitapoja käyttäen. Tutkimustulokset osoittavat, että aikuisen järjestämässä toiminnassa tarinankerronnan ja leikin avulla aikuisen on mahdollista tukea lapsen osallisuuden kokemuksen syntymistä hyvin monitasoisesti. Lisäksi tulokset antavat aikuiselle käytännön esimerkkejä siitä, miten lapsen itsenäistä päätöksentekoa voidaan tukea kiinnittämällä huomiota aikuisen puhetapaan ja sanamuotoihin.fi
dc.format.extent90
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofi
dc.subject.othertarinataikurit menetelmä
dc.subject.othernarratiivi
dc.titleAikuinen lapsen osallisuuden mahdollistajana : lapsen kuuleminen aikuisen järjestämässä toiminnassa
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201811234851
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden ja psykologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Education and Psychologyen
dc.contributor.laitosKasvatustieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Educationen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineErityispedagogiikkafi
dc.contributor.oppiaineSpecial Educationen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi101
dc.subject.ysosadutus
dc.subject.ysoleikki (toiminta)
dc.subject.ysoosallisuus
dc.subject.ysoaikuiset
dc.subject.ysolasten oikeudet
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot