dc.contributor.advisor | Tarnanen, Mirja | |
dc.contributor.author | Tiainen, Kaisa | |
dc.date.accessioned | 2018-11-21T08:35:48Z | |
dc.date.available | 2018-11-21T08:35:48Z | |
dc.date.issued | 2018 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/60256 | |
dc.description.abstract | Tässä tutkimuksessa oli tarkoituksena selvittää, miten monikielisyys ilmenee monikulttuurisessa kouluyhteisössä ja miten opettajat ottavat huomioon oppilaiden monikielisyyden opetuksessaan. Tutkimuksessa tarkasteltiin sitä, missä tilanteissa oppilaat käyttävät eri kieliä ja millaisessa suhteessa eri kielet näyttäytyvät kouluyhteisössä. Tutkimuksen aineisto on kerätty tiimietnografisesti kolmen päivän aikana toteutetussa opetuskokeilussa, josta aineistoksi on saatu sekä havainnointimateriaalia, että oppilaiden tuotoksia. Näiden lisäksi tutkimukseen haastateltiin viittä koulun opettajaa sekä koulun rehtoria.
Tutkimuksen perusteella ilmeni, että vaikka koulun opettajat pyrkivät käyttämään ainoastaan suomen kieltä, maahanmuuttajataustaisten lasten kouluarki näyttäytyi kuitenkin monikielisenä. Opetuskokeilussa oppilaat käyttivät laajasti koko kielirepertuaariaan. Suomen kieli näyttäytyi kaikille yhteisenä kielenä sekä opetuksen pääkielenä. Oppilaiden omat äidinkielet näyttäytyivät oppilaiden ryhmittymisenä kielien mukaan. Vaikka opettajat pitivät suomen kielen käyttöä keskeisenä, he kuitenkin mainitsivat äidinkielen olevan tärkeä oppilaille.
Opettajien kokemukset monikielisten lasten opetuksesta olivat positiivisia. Opettajat pitivät opettamista palkitsevana. Opetuksessa he käyttivät useita eri apukeinoja, kuten tulkkausta, kehonkieltä ja piirtämistä. Opettajat kertoivat käyttävänsä apukielenä englantia, joskin he pyrkivät mahdollisimman paljon välttämään sitä. | fi |
dc.format.extent | 98 | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fi | |
dc.title | Monikielisyyden ilmeneminen ja huomioiminen monikulttuurisessa kouluyhteisössä | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201811214808 | |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Education and Psychology | en |
dc.contributor.laitos | Opettajankoulutuslaitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Teacher Education | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Luokanopettajakoulutus | fi |
dc.contributor.oppiaine | Teacher Education | en |
dc.rights.copyright | Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. | fi |
dc.rights.copyright | This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited. | en |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 103 | |
dc.subject.yso | monikielisyys | |
dc.subject.yso | kielen oppiminen | |
dc.subject.yso | maahanmuuttajat | |
dc.subject.yso | kieli | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.type.okm | G2 | |