Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorTarnanen, Mirja
dc.contributor.authorTiainen, Kaisa
dc.date.accessioned2018-11-21T08:35:48Z
dc.date.available2018-11-21T08:35:48Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/60256
dc.description.abstractTässä tutkimuksessa oli tarkoituksena selvittää, miten monikielisyys ilmenee monikulttuurisessa kouluyhteisössä ja miten opettajat ottavat huomioon oppilaiden monikielisyyden opetuksessaan. Tutkimuksessa tarkasteltiin sitä, missä tilanteissa oppilaat käyttävät eri kieliä ja millaisessa suhteessa eri kielet näyttäytyvät kouluyhteisössä. Tutkimuksen aineisto on kerätty tiimietnografisesti kolmen päivän aikana toteutetussa opetuskokeilussa, josta aineistoksi on saatu sekä havainnointimateriaalia, että oppilaiden tuotoksia. Näiden lisäksi tutkimukseen haastateltiin viittä koulun opettajaa sekä koulun rehtoria. Tutkimuksen perusteella ilmeni, että vaikka koulun opettajat pyrkivät käyttämään ainoastaan suomen kieltä, maahanmuuttajataustaisten lasten kouluarki näyttäytyi kuitenkin monikielisenä. Opetuskokeilussa oppilaat käyttivät laajasti koko kielirepertuaariaan. Suomen kieli näyttäytyi kaikille yhteisenä kielenä sekä opetuksen pääkielenä. Oppilaiden omat äidinkielet näyttäytyivät oppilaiden ryhmittymisenä kielien mukaan. Vaikka opettajat pitivät suomen kielen käyttöä keskeisenä, he kuitenkin mainitsivat äidinkielen olevan tärkeä oppilaille. Opettajien kokemukset monikielisten lasten opetuksesta olivat positiivisia. Opettajat pitivät opettamista palkitsevana. Opetuksessa he käyttivät useita eri apukeinoja, kuten tulkkausta, kehonkieltä ja piirtämistä. Opettajat kertoivat käyttävänsä apukielenä englantia, joskin he pyrkivät mahdollisimman paljon välttämään sitä.fi
dc.format.extent98
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofi
dc.titleMonikielisyyden ilmeneminen ja huomioiminen monikulttuurisessa kouluyhteisössä
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201811214808
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden ja psykologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Education and Psychologyen
dc.contributor.laitosOpettajankoulutuslaitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Teacher Educationen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineLuokanopettajakoulutusfi
dc.contributor.oppiaineTeacher Educationen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi103
dc.subject.ysomonikielisyys
dc.subject.ysokielen oppiminen
dc.subject.ysomaahanmuuttajat
dc.subject.ysokieli
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot