Maahanmuuttotaustaisten oppimisen, kulttuurisen moninaisuuden ja monikielisyyden tukeminen suomalaisissa koulutuspoliittisissa asiakirjoissa
Päivämäärä
2023Tekijänoikeudet
© The Author(s)
Tässä tutkimuksessa selvitettiin kuinka viisi suomalaista koulutuspoliittista asiakirjaa ohjaavat ja määrittelevät maahanmuuttotaustaisten oppijoiden oppimisen, kulttuurisen moninaisuuden ja monikielisyyden tukemista. Pääpainona tutkimuksessa oli tutkia sitä, millaisia suosituksia ja pakollisia toimia asiakirjoista löytyy. Lisäksi tarkastelimme asiakirjojen kielessä havaittavia
valtasuhteita ja diskursseja. Asiakirjat olivat perusopetuslaki, kotoutumislaki, koulutuspoliittinen selonteko, perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet ja perusopetuksen opetussuunnitelma aikuisille. Tutkimus toteutettiin osana TEAMS-hanketta kvalitatiivisella tutkimusotteella. Aineisto analysoitiin teema-analyysin ja kriittisen diskurssianalyysin avulla. Tulosten mukaan asiakirjoista löytyi suosituksia ja pakollisia toimia paljon, mutta konkreettisia keinoja toteuttaa tukemista vain vähän. Maininnat keskittyivät muun muassa kielten opetukseen, tasa-arvoisempaan kouluympäristöön ja työllistymisen lisäämiseen. Lisäksi asiakirjoissa painotettiin monessa kohtaa resurssien välttämättömyyttä monipuoliseen ja kulttuurisesti moninaiseen opetukseen. Valtasuhteet asiakirjoissa näkyvät selkeimmin kuntien ja viranomaisten päätösvallassa suhteessa kotoutumissuunnitelmiin sekä maahanmuuttotaustaisen oppijoiden kompromissien tekemisessä liittyen kielen ja uskonnonopetukseen. Myöskään maahanmuuttotaustaisiin oppijoihin viittaavat sanavalinnat eivät ole yhteneväisiä tai johdonmukaisia asiakirjojen välillä.
...
This study investigated how five Finnish educational policy documents guide and define the support of learning, cultural diversity and multilingualism of learners with an immigrant background. The main focus of the research was to examine what kind of recommendations and mandatory actions can be found in the documents. In addition, we observed the power relations and discourses in the documents. The documents were the Basic Education Act, the Integration Act, the education policy report, the basic education curriculum and the basic education curriculum for adults. The research was carried out as part of the TEAMS project with a qualitative research approach. The material was analyzed using theme analysis and critical discourse analysis. According to the results, lot of recommendations and mandatory actions were found in the documents, but only a few concrete ways to implement the support. The mentions focused among other things on teaching language, a more equal school environment and increasing employment. In addition, the documents emphasized the necessity of resources for versatile and culturally diverse teaching. The power relations in the documents are most clearly seen in the decision-making of municipalities and authorities when it comes to integration plans and making compromises. Compromises were many times related to teaching language and religion. Also, the word choices referring to learners with an immigration background are not consistent between the documents.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29556]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
The factors behind succesfull immigrant athletes
Erkkilä, Aku (2019)Immigration today is a current topic. Since the Arab-Spring, a new influx of refugees has been flowing towards Europe. This wave of immigration has caused comprehensive debate on, whether and how these immigrants are ... -
Staff Members’ Professional Agency within the Staff Community and the Education Policies : Supporting Integration in Multicultural and Multilingual School Communities
Manninen, Eveliina; Hökkä, Päivi; Tarnanen, Mirja; Vähäsantanen, Katja (MDPI AG, 2022)In recent decades, increased diversity and migration have challenged school staff members’ ways of working. This study aimed to identify the challenges faced by Finnish school staff in supporting students with migrant ... -
Eriarvoistuva maailma – tasa-arvoistava koulu?
Rinne, Risto; Haltia, Nina; Lempinen, Sonia; Kaunisto, Tuuli (Suomen kasvatustieteellinen seura, 2018)Tasa-arvoisessa yhteiskunnassa ihmisen kouluttautumismahdollisuudet eivät riipu hänen sukupuolestaan tai sosiaalisesta, etnisestä tai alueellisesta taustastaan. Suomea on pitkään pidetty tasa-arvon mallimaana, jossa myös ... -
Maahanmuuttotaustaisten kielenoppijoiden moninaiset kielet ja polut
Mustonen, Sanna; Kronholm, Sirkku; Suni, Minna (Suomen soveltavan kielitieteen yhdistys ry, 2023)While student diversity is increasing, it is crucial for teachers to be aware of how to recognize the importance and potential of the language background and existing skills that their students bring with them. This article ... -
TUVA-koulutus maahanmuuttotaustaisten oppijoiden tukena
Mustonen, Anu; Eskola, Seija (Soveltavan kielentutkimuksen keskus, Jyväskylän yliopisto; Kielikoulutuspolitiikan verkosto, 2024)TUVA-koulutus on tutkintokoulutukseen valmistava koulutus, joka aloitti toimintansa elokuussa 2022. TUVA-koulutus on erityisen hyödyllinen maahanmuuttotaustaisille oppijoille, jotka haluavat kehittää suomen kielen osaamistaan ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.