Turvapaikanhakijoiden lasten äidinkielten sekä suomen kielen ilmeneminen ja monikielisyyden rakentuminen koulun arjessa
Tämä opinnäytetyö käsittelee turvapaikanhakijoiden lasten äidinkielen ja suomen kielen ilmenemistä koulussa. Pro-gradussa tarkastellaan myös turvapaikanhakijoiden lasten monikielisyyden muodostumista. Aihe on ajankohtainen ja kiinnostava maahanmuuton yleistymisen myötä. Tutkimus on toteutettu ruotsinkielisellä Pohjanmaalla sijaitsevassa kaksikielisessä koulussa projektin muodossa. Tutkimus on tiimietnografinen, ja tässä tutkimuksessa hyödynnetty aineisto koostuu haastatteluista, kuvista, observoinnista ja turvapaikanhakijoiden lasten täyttämistä ystäväkirjoista. Aineisto on analysoitu teoriaohjaavalla aineistolähtöisellä sisällönanalyysilla.
Tässä tutkimuksessa havaittiin, että turvapaikanhakiojiden lasten äidinkielet ilmenevät koulussa sekä oppitunneilla että oppilaiden välisessä kommunikoinnissa. Suomen kieli oli myös vahvasti läsnä koulun arjessa ja opetuksessa. Turvapaikanhakijoiden lapset myös kokivat osaavansa suomen kieltä. Lasten monikielisyyden rakentuminen näkyi puolestaan vahvasti lasten täyttämissä ystäväkirjoissa. Tässä tutkimuksessa havaittiin, että lapset luokittelevat kielet osattuihin ja ei-osattuihin kieliin, vaikka tätä ei ole erikseen pyydetty. Tutkimuksen johtopäätöksenä voidaan todeta, että äidinkielten ja suomen kielen tukeminen on tärkeää sekä kotoutumisen että monikielisyyden rakentumisen kannalta. Äidinkielen ylläpitäminen auttaa pitämään yhteyttä omaan kulttuuriin ja perheeseen. Suomen kielen osaaminen puolestaan helpottaa integroitumista suomalaiseen yhteiskuntaan.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29740]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Turvapaikanhakijoiden opettajien ammatilliset identiteetit ja kielikäsitykset
Bogdanoff, Minna (2016)Tässä tutkimuksessa selvitetään, miten turvapaikanhakijoiden opettajat kuvaavat ammatillisia identiteettejään. Identiteettiä tarkastellaan opettaja-opiskelijasuhteen, työn haasteiden ja kieleen liittyvien käsitysten ... -
Monikielisyyden ilmeneminen ja huomioiminen monikulttuurisessa kouluyhteisössä
Tiainen, Kaisa (2018)Tässä tutkimuksessa oli tarkoituksena selvittää, miten monikielisyys ilmenee monikulttuurisessa kouluyhteisössä ja miten opettajat ottavat huomioon oppilaiden monikielisyyden opetuksessaan. Tutkimuksessa tarkasteltiin sitä, ... -
Kielen oppimisen virtauksia
Jakonen, Teppo; Jalkanen, Juha; Paakkinen, Terhi; Suni, Minna (Suomen soveltavan kielitieteen yhdistys, 2015) -
Monikielisyys esi- ja alkuopetuksessa : opettajien kokemuksia ja käytänteitä monikielisyyden tukemisesta
Nevala, Veera (2022)Monikielisyys koskettaa yhä useampaa opetusryhmää jollain tasolla, esimerkiksi opetuksen luonteen tai lasten eri äidinkielten kautta. Aiemmat tutkimukset ovat osoittaneet, että mitä varhaimmin eri kieliin tutustuminen ... -
Lasten monikielisyyden tukemisesta
Honko, Mari; Mustonen, Sanna (Institutet för språk och folkminnen, 2022)
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.