Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorLahdelma, Tuomo
dc.contributor.authorHäyhä, Hilla
dc.date.accessioned2018-11-21T07:02:58Z
dc.date.available2018-11-21T07:02:58Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/60252
dc.description.abstractViime aikoina on keskusteltu paljon nuorten heikentyneestä luku- ja kirjoitustaidosta, jotka ennakoivat myöhempää menestystä opinnoissa ja työelämässä. Kirjoittamisen opetus koulussa on siis tärkeää nuorten tulevaisuuden kannalta. Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, miten kirjoittamista opetetaan opetusharjoittelukoulun äidinkielen ja kirjallisuuden tunneilla ja miten se noudattaa valtakunnallisen opetussuunnitelman linjauksia. Tutkielma alkaa kirjoittamisen opettamisen teorioiden tarkastelulla. Sen jälkeen kerron kirjoittamisen opetuksen lähtökohdista tiivistäen esimerkiksi tärkeimpiä asioita opetussuunnitelmasta ja kirjoittamisesta koulussa. Tämän jälkeen esittelen, mistä tutkielman aineisto koostuu. Keräsin tutkimusaineiston havainnoimalla opetusta sekä tutkimalla tuntisuunnitelmia opetusharjoittelukoulussa sekä yläkoulun että lukion puolella. Tässä tutkielmassa peilaan havaintojani opetussuunnitelmaan. Tämän tutkimuksen opetusharjoittelijoiden opetuksessa kirjoittamisen opetus toteutui siten, kun opetussuunnitelmassa on linjattu. Etenkin laaja tekstikäsitys toteutuu opetusharjoittelukoulussa hyvin. Perinteisten tekstien lisäksi tarkastellaan ja tuotetaan hyvin monimuotoisia tekstejä. Usein oppilas saa itse valita sen, missä muodossa tekstinsä tuottaa. Myös viestintäympäristöjä käytetään monipuolisesti. Opetussuunnitelmaan on kirjattu myös vaiheittain kirjoittaminen, jota ei käytetty opetuksessa kovin paljon. Myös opiskelu- ja työelämässä tarvittavia tekstitaitoja voitaisiin harjoitella mielestäni koulussa enemmänkin.fi
dc.format.extent53
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofi
dc.titleKirjoittamisen opetus yläkoulussa ja lukiossa : tapaustutkimus kirjoittamisen opettamisesta opetusharjoittelukoulussa lukuvuonna 2017-2018
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201811214803
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaHumanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanities and Social Sciencesen
dc.contributor.laitosMusiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Music, Art and Culture Studiesen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineKirjoittaminenfi
dc.contributor.oppiaineCreative writingen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi3041
dc.subject.ysolukio
dc.subject.ysoyläkoulu
dc.subject.ysokirjoittaminen
dc.subject.ysoopetus
dc.subject.ysoprosessikirjoittaminen
dc.subject.ysotekstitaito
dc.subject.ysokirjoitustaito
dc.subject.ysoopetussuunnitelmat
dc.subject.ysooppilaat
dc.subject.ysotekstit
dc.subject.ysoluova kirjoittaminen
dc.subject.ysotieteellinen kirjoittaminen
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot