dc.contributor.advisor | Lahdelma, Tuomo | |
dc.contributor.author | Häyhä, Hilla | |
dc.date.accessioned | 2018-11-21T07:02:58Z | |
dc.date.available | 2018-11-21T07:02:58Z | |
dc.date.issued | 2018 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/60252 | |
dc.description.abstract | Viime aikoina on keskusteltu paljon nuorten heikentyneestä luku- ja kirjoitustaidosta, jotka ennakoivat myöhempää
menestystä opinnoissa ja työelämässä. Kirjoittamisen opetus koulussa on siis tärkeää nuorten tulevaisuuden
kannalta. Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, miten kirjoittamista opetetaan opetusharjoittelukoulun
äidinkielen ja kirjallisuuden tunneilla ja miten se noudattaa valtakunnallisen opetussuunnitelman linjauksia.
Tutkielma alkaa kirjoittamisen opettamisen teorioiden tarkastelulla. Sen jälkeen kerron kirjoittamisen opetuksen
lähtökohdista tiivistäen esimerkiksi tärkeimpiä asioita opetussuunnitelmasta ja kirjoittamisesta koulussa.
Tämän jälkeen esittelen, mistä tutkielman aineisto koostuu. Keräsin tutkimusaineiston havainnoimalla opetusta
sekä tutkimalla tuntisuunnitelmia opetusharjoittelukoulussa sekä yläkoulun että lukion puolella. Tässä tutkielmassa
peilaan havaintojani opetussuunnitelmaan.
Tämän tutkimuksen opetusharjoittelijoiden opetuksessa kirjoittamisen opetus toteutui siten, kun
opetussuunnitelmassa on linjattu. Etenkin laaja tekstikäsitys toteutuu opetusharjoittelukoulussa hyvin. Perinteisten
tekstien lisäksi tarkastellaan ja tuotetaan hyvin monimuotoisia tekstejä. Usein oppilas saa itse valita sen, missä
muodossa tekstinsä tuottaa. Myös viestintäympäristöjä käytetään monipuolisesti.
Opetussuunnitelmaan on kirjattu myös vaiheittain kirjoittaminen, jota ei käytetty opetuksessa kovin paljon. Myös
opiskelu- ja työelämässä tarvittavia tekstitaitoja voitaisiin harjoitella mielestäni koulussa enemmänkin. | fi |
dc.format.extent | 53 | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fi | |
dc.rights | In Copyright | en |
dc.title | Kirjoittamisen opetus yläkoulussa ja lukiossa : tapaustutkimus kirjoittamisen opettamisesta opetusharjoittelukoulussa lukuvuonna 2017-2018 | |
dc.type | master thesis | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201811214803 | |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Humanities and Social Sciences | en |
dc.contributor.laitos | Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Music, Art and Culture Studies | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Kirjoittaminen | fi |
dc.contributor.oppiaine | Creative writing | en |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 3041 | |
dc.subject.yso | lukio | |
dc.subject.yso | yläkoulu | |
dc.subject.yso | kirjoittaminen | |
dc.subject.yso | opetus | |
dc.subject.yso | prosessikirjoittaminen | |
dc.subject.yso | tekstitaito | |
dc.subject.yso | kirjoitustaito | |
dc.subject.yso | opetussuunnitelmat | |
dc.subject.yso | oppilaat | |
dc.subject.yso | tekstit | |
dc.subject.yso | luova kirjoittaminen | |
dc.subject.yso | tieteellinen kirjoittaminen | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |
dc.type.okm | G2 | |