Mistä puhumme, kun puhumme opetussuunnitelmista?
Tutkielmassani tarkastelen, miten koulut ja perusopetuksen järjestäjät puhuvat opetussuunnitelmista laajan kyselyaineiston kirjallisissa avovastauksissa. Tutkielmani aineisto on peräisin Kansallisen koulutuksen arviointikeskuksen toteuttaman esi- ja perusopetuksen opetussuunnitelmien perusteiden toimeenpanon arviointihankkeesta. Opetussuunnitelmat ovat kiistatta kaikkein keskeisimpiä koulutuksen normiohjauksen välineitä. Siksi on tärkeää ymmärtää, miten opetussuunnitelmia työssään toteuttavat toimijat asiakirjat käsittävät.
Tutkielmani teoreettisena ja metodologisena viitekehyksenä toimii diskurssianalyysi. Viitekehystä muodostaa myös opetussuunnitelmien aseman ja roolin kuvaileminen suomalaisessa peruskoulukontekstissa. Tutkimalla koulujen ja perusopetuksen järjestäjien tapoja merkityksellistää opetussuunnitelmia haluan lisätä ymmärrystä siitä, millainen ohjauksen väline opetussuunnitelma oikeastaan on. Tutkimuksen avulla voimme tarkemmin jäsentää ja kuvailla opetussuunnitelmien roolia suomalaisessa koulutusjärjestelmässä.
Tutkielmani aineisto koostuu OPS-arvioinnin ensimmäisessä osahankkeessa kouluilta ja perusopetuksen järjestäjiltä kerätyn kyselyaineiston kirjallisista avovastauksista. Tutkimuskysymykseni ovat: –Mistä koulut ja perusopetuksen järjestäjät OPS-arvioinnin ensimmäisen osahankkeen kyselyaineiston kirjallisissa avovastauksissa puhuvat, kun he puhuvat opetussuunnitelmista? –Mitä opetussuunnitelmat avovastauksissa ovat tai eivät ole? –Mitä opetussuunnitelmien kuvataan avovastauksissa tekevän tai millaisen toiminnan kohteita ne avovastauksissa ovat? –Millaiseen toimintaan opetussuunnitelmat avovastauksissa liitetään?
Aineistosta erottuvista diskursseista toiminnan pohja, toimintaa ohjaava sekä liian laaja liittyvät kuvauksiin opetussuunnitelmista staattisina asiakirjoina. Diskurssit opetussuunnitelma ohjaa, opetussuunnitelma luo sekä opetussuunnitelma antaa taas liittyvät kuvauksiin opetussuunnitelmista aktiivisina toimijoina. Lisäksi aineistosta erottuvat diskurssit muutoksen toimeenpanija, elävä asiakirja sekä asiakirjat yhtenä kokonaisuutena. Koulut ja perusopetuksen järjestäjät merkityksellistävät opetussuunnitelmia yleisesti hyväksytyllä tavalla voimakkaasti toimintaa ohjaavina välineinä. Samalla niiden kuvataan toimivan kaiken toiminnan ja kehittämisen pohjana. Yleistä käsitystä haastavia diskursseja ei löytynyt. Opetussuunnitelmat saivat kuitenkin avovastauksissa monenlaisia tehtäviä, joita jatkossa tulisi opetussuunnitelmista puhuessa korostaa. Ohjaavan ja normittavan tehtävän rinnalla keskustelussa olisi tärkeää kiinnittää huomiota esimerkiksi siihen, mitä opetussuunnitelmat voivat toiminnalle antaa, mitä ne voivat luoda tai miten ne voivat tukea koulujen toimintaa.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29743]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Die Sprache und das Sprachenlernen in den finnischen und deutschen Rahmenlehrplänen für die schulische Anfangsphase migrierter Schüler : eine kritische Diskursanalyse
Kronqvist, Maria (2017)Ihmiset liikkuvat maasta toiseen enemmän kuin koskaan. Heidän joukossaan on lukuisia lapsia ja nuoria, jotka ovat perusopetusiässä. YK:n lasten oikeuksien julistuksen mukaisesti on jokaisen lapsen saatava opetusta. ... -
Opetussuunnitelmista luettua - oppiminen ja opetus peruskoulun opetussuunnitelmien perusteissa
Kauppinen, Merja (2004) -
Musiikinopetuksen haasteita ja mahdollisuuksia monikulttuurisessa koulussa : sukellus kahden monikulttuurisen yläkoulun musiikinopetuksen arkeen
Silfverberg, Raija (2011)Tutkimus käsittelee musiikinopetusta monikulttuurisissa kouluissa pureutuen kahden monikulttuurisen koulun musiikinopetuksen arkeen. Tutkimuksessa tarkastellaan musiikinopetuksen roolia koulujen suvaitsevaisuus- ja ... -
Tavoitteena hyvä elämä : aikuisten maahanmuuttajien opetusasiakirjojen päämääristä rakentuvat diskurssit
Ronkainen, Reetta (2018)Suomeen muuttavan henkilön on mukauduttava uuteen ympäristöönsä ja ympäristön muuttajaan. Tätä prosessia kutsutaan integroitumiseksi. Maahanmuuttajien Suomessa elämistä säädellään laeilla, joissa määritellään integroitum ... -
Maahanmuuttotaustaisten oppimisen, kulttuurisen moninaisuuden ja monikielisyyden tukeminen suomalaisissa koulutuspoliittisissa asiakirjoissa
Hallikainen, Maria; Hallikainen, Mikael (2023)Tässä tutkimuksessa selvitettiin kuinka viisi suomalaista koulutuspoliittista asiakirjaa ohjaavat ja määrittelevät maahanmuuttotaustaisten oppijoiden oppimisen, kulttuurisen moninaisuuden ja monikielisyyden tukemista. ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.