University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

The effects of perceived website usability on trust of online stores

Thumbnail
View/Open
1.0 Mb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Malvela, Maria
Date
2018
Discipline
KognitiotiedeCognitive Science
Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.

 
Verkkopainotteisessa vähittäiskaupankäynnissä erinomainen asiakaskokemus ei määrity ainoastaan kuluttajalle luodun vangitsevan ja mukaansatempaavan verkkokauppakokemuksen myötä, vaan siihen vaikuttavat myös verkkokaupan käytettävyys sekä asiakkaan halukkuus asioida verkkokauppasivustolla. Toisin sanoen, varsinaisten verkkokauppatoimintojen suorittaminen edellyttää myös verkkosivuston pitämistä helppokäyttöisenä ja luotettavana. Tämä näkökulma kuluttajan tekemiin havaintoihin verkkokaupan käytettävyydestä ja luotettavuudesta korostui myös tässä tutkimuksessa, joka tarkasteli verkkosivuston koetun käytettävyyden vaikutusta verkkokauppojen herättämään luottamukseen. Kirjallisuuskatsauksena toteutettu tutkielman ensimmäinen osa tarkasteli käyttäjäkokemuksen ja asiakaskokemuksen välistä suhdetta. Kirjallisuuden perusteella käyttäjäkokemuksen vaikutus asiakaskokemukseen voidaan nähdä kuluttajan saavuttamien arvojen kautta. Toisin sanoen, korkealle arvotetut verkkosivuston käytön hyödyt yhdessä verkkosivuston hyväksi havaitun laadun kanssa voivat myös parantaa kuluttajan yleistä kokemusta verkkokaupasta. Tutkimuksen toinen osa keskittyi puolestaan empiirisesti tarkastelemaan verkkokaupan käytettävyyteen ja luotettavuuteen liittyviä tekijöitä. Tutkimus toteutettiin verkkokyselynä maaliskuussa 2018 ja data (N=318) kerättiin sekä Jyväskylän yliopiston opiskelijoilta että muilta verkkokaupan käyttäjiltä. Kyselystä saadut tulokset vahvistavat verkkosivuston koetun käytettävyyden suhdetta verkkokaupan luotettavuuteen erityisesti esteettisen formaaliuden osalta. Tuloksia voidaan hyödyntää verkkokauppojen asiakaskokemuksen luomisessa, sillä ne tarjoavat lisätietoa liittyen kuluttajan verkkokauppasivuston käytettävyyttä koskevaan merkitysten luontiin. Lisäksi tulokset voivat havainnollistaa niitä käytettävyyteen ja estetiikkaan liitettyjä attribuutteja, joita käytetään myös verkkokaupan luotettavuuden arvioinnissa. ...
 
Within online retail, the excellence of customer experience is not only mediated through a compelling online experience, but also other traits associated with usability and willingness to engage with the website. That is, performing online transactions also presumes that a consumer perceives a website to be both easy to use, reliable and trustworthy. This emphasizes an online store in terms of consumer’s perceptions about its usability and trust. Relating to this, the current study aimed to discover the influence of perceived website usability on trust of online stores. First section of the thesis, implemented as a literature review, inspected the relationship between user experience and customer experience. Based on the literature, user experience may be considered influential to customer experience through perceived customer value. Basically, the more value-in-use experienced along with highly estimated website quality may enhance consumer’s overall experience about an online store. The second section of the thesis, instead, focuses on inspecting factors related to website usability and trust via an online survey. The data (N=318) was collected in March 2018 from both students at the University of Jyväskylä and other online store users. The results gained from the survey confirmed the relationship between perceived website usability and online store trust. This relationship was especially valid in terms of aesthetic formality. The results gained may be utilized when designing customer experience in online stores. For one, the results offer insight into consumers’ meaning-making of online stores’ website usability. Further, they may illustrate those website attributes of usability and aesthetics which are reflected against the evaluation of an online store’s trustworthiness. ...
 
Keywords
affordances perceived usability trust online stores luotettavuus käyttäjäkokemus asiakaskokemus käytettävyys verkkokaupat (WWW-sivustot) reliability (general) user experience customer experience usability online shops
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201811164749

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [24525]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • User experience of an e-commerce website : a case study 

    Ritonummi, Saima; Niininen, Outi (Routledge, 2022)
    User Experience (UX) is extremely important for e-commerce websites and their commercial success. The goal of an e-commerce website is to generate sales and increase customer satisfaction, which is why helping users reach ...
  • Are memories consistent with experience? : exploring temporal aspects of hedonic website UX 

    Noponen, Sampo (2019)
    Tässä työssä tarkastellaan yksittäisen verkkosivun käyttäjäkokemuksen kehityskulkua lyhyellä aikavälillä sekä käyttöliittymän siirtymien vaikutusta kokemukseen. Riippuen käyttäjän ja vuorovaikutustilanteen ajallisesta ...
  • Experiencing Commercial Videos for Online Shopping : A Cross-Cultural User's Design Approach 

    Cañas-Bajo, Jose; Silvennoinen, Johanna (IGI Global, 2018)
    In recent years online shopping has become a popular and convenient instrument for companies to buy and sell products. However, the design of these web-shops does not offer the rich multisensory experiences than physical ...
  • Käyttöliittymösuunnittelun perusperiaatteet verkkokaupoissa 

    Vänskä, Sini (2019)
    Käyttöliittymä on ihmisen käyttämän teknologian osa, jonka avulla ihminen pyrkii saavuttamaan päämääränsä ja erittelemään ongelmaansa. Käyttöliittymäsuunnittelu on osa käyttökokemuksen suunnittelua, jolla pyritään vaikuttamaan ...
  • The effects of two-way communication and chat service usage on consumer attitudes in the e-commerce retailing sector 

    Mero, Joel (Institute of Applied Informatics at University of Leipzig; Springer Berlin Heidelberg, 2018)
    In e-commerce retailing (e-retailing), where competitors are only one click away and prices are easy to compare, providing superior customer service and reciprocal communication via a company’s website are important aspects ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre