Are memories consistent with experience? : exploring temporal aspects of hedonic website UX
Tekijät
Päivämäärä
2019Tekijänoikeudet
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Tässä työssä tarkastellaan yksittäisen verkkosivun käyttäjäkokemuksen kehityskulkua lyhyellä aikavälillä sekä käyttöliittymän siirtymien vaikutusta kokemukseen. Riippuen käyttäjän ja vuorovaikutustilanteen ajallisesta etäisyydestä toisiinsa, yksittäinen käyttäjäkokemus voidaan jakaa kolmeen vaiheeseen: 1.) ennen vuorovaikutusta, 2.) vuorovaikutuksen aikana sekä 3.) vuorovaikutuksen jälkeiseen vaiheeseen, jolloin jäljellä on vain muisto. Kokemisen aikana koetut tunteet määrittävät pitkälti sen minkälainen muisto kokemuksesta jää. Muistot eivät kuitenkaan ole aina yhdenmukaisia sen kanssa mitä todella tapahtui. Tästä seurauksena ihmiset voivat tehdä kokemuksista epäjohdonmukaisia arvioita tai päätöksiä. Aiemmissa tutkimuksissa on huomattu, että tällaiset muiston vääristymät voivat johtua sekvensointiefekteistä: toiset hetket vaikuttavat takautuviin arviointeihin muita enemmän. Näistä syistä johtuen, tässä tutkielmassa tarkasteltiin kuinka yhdenmukaisia käyttäjien takautuvat verkkosivun käyttäjäkokemuksen hedoniset arvioinnit ovat suhteessa reaaliaikaisiin arviointeihin. Tutkittiin, kuinka paljon sekvensointiefektit, kuten peak-end efekti, vaikuttavat takautuviin arviointeihin. Tutkimuksessa selvitettiin lisäksi animoitujen siirtymien vaikutusta käyttäjäkokemukseen. Viime vuosina animoituja siirtymiä on enemmissä määrin käytetty käyttöliittymissä pehmentämään käyttöliittymän tilojen muutoksia. Tästä huolimatta animoitujen siirtymien vaikutusta käyttäjän mieltymyksiin ei ole juurikaan tutkittu. Tutkimus suoritettiin empiirisesti käyttäjäkokeilla, joissa osallistujat käyttivät verkkosivua sekä arvioivat kokemuksiaan. Tulokset osoittivat, että huolimatta pienistä eroista, takautuvat kokonaisarvioinnit olivat pääasiassa yhdenmukaisia reaaliaikaisten arviointien kanssa. Muistot täten noudattivat kokemusta. Lisäksi kokemuksen huippukohta ja loppukohta korreloivat vahvasti takautuvien arviointien kanssa. Kuitenkaan animoitujen siirtymien vaikutus käyttäjäkokemukseen ei ollut merkittävä. Tuloksien syitä analysoidaan, ja aiheita jatkotutkimukselle tarjotaan.
...
This study explores the progression of single user experience over a short-term period in the context of websites. Depending on temporal distance between user and event of interaction, user experience can be divided into three phases: before, during and after interaction. Momentary emotions of pleasure and pain experienced during interaction largely determine the memory of user experience. Memories, however, do not always correspond with actual experience, and consequently people can form judgements and decisions that do not reflect their experience. Such memory biases might originate from sequencing effects: certain moments of an episode are more impactful to formation of retrospective evaluations than others. Due to the above reasons, this thesis examined how consistent hedonic retrospective website user experience evaluations tends to be with real-time evaluations. Thesis investigated influence of certain sequencing effects, such as peak-end effect, on retrospective evaluations. In recent years, practitioners have been increasingly interested in utilising animated transitions into interfaces. Yet there is scant research addressing how they influence user preferences. Therefore, this study additionally explored influence of animated transitions on user experience. Results were acquired with empirical user experiments where participants interacted with a website and quantitatively evaluated their experience. As it turned out, retrospective evaluations were mainly consistent with real-time evaluations, despite minor differences. Thus, it can be inferred that memory was consistent with actual experience. Strong peak-end, and recency effects were found, alt-hough effect size decreased in time. Lastly, animated transitions did not influence user experience. Explanations for these results are considered and future research possibilities are proposed.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29556]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
User experience of an e-commerce website : a case study
Ritonummi, Saima; Niininen, Outi (Routledge, 2022)User Experience (UX) is extremely important for e-commerce websites and their commercial success. The goal of an e-commerce website is to generate sales and increase customer satisfaction, which is why helping users reach ... -
Socio-emotional Experience in Human Technology Interaction Design : A Fashion Framework Proposal
Rousi, Rebekah; Alanen, Hanna-Kaisa (Springer International Publishing, 2021)Technology designers and developers can be understood as social experience (SE) mediators. In user experience (UX), notions of SE have served to identify and define the factors contributing to human-technology interaction ... -
The effects of perceived website usability on trust of online stores
Malvela, Maria (2018)Verkkopainotteisessa vähittäiskaupankäynnissä erinomainen asiakaskokemus ei määrity ainoastaan kuluttajalle luodun vangitsevan ja mukaansatempaavan verkkokauppakokemuksen myötä, vaan siihen vaikuttavat myös verkkokaupan ... -
Experiencing Commercial Videos for Online Shopping : A Cross-Cultural User's Design Approach
Cañas-Bajo, Jose; Silvennoinen, Johanna (IGI Global, 2018)In recent years online shopping has become a popular and convenient instrument for companies to buy and sell products. However, the design of these web-shops does not offer the rich multisensory experiences than physical ... -
The Antecedents of Advertisement Scepticism and Its Effects on the User Experience of Social Influence Features in the Context of Online Shopping
Makkonen, Markus; Sell, Anna; Walden, Pirkko; Frank, Lauri; Nevala, Emma (University of Hawaiʻi at Mānoa, 2024)Modern online advertising often employs different kinds of social influence features, which are likely to be experienced differently by different users, such as individuals with different levels of advertisement (ad) ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.