Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorRousi, Rebekah
dc.contributor.advisorKujala, Tuomo
dc.contributor.authorMalvela, Maria
dc.date.accessioned2018-11-16T07:24:22Z
dc.date.available2018-11-16T07:24:22Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/60202
dc.description.abstractVerkkopainotteisessa vähittäiskaupankäynnissä erinomainen asiakaskokemus ei määrity ainoastaan kuluttajalle luodun vangitsevan ja mukaansatempaavan verkkokauppakokemuksen myötä, vaan siihen vaikuttavat myös verkkokaupan käytettävyys sekä asiakkaan halukkuus asioida verkkokauppasivustolla. Toisin sanoen, varsinaisten verkkokauppatoimintojen suorittaminen edellyttää myös verkkosivuston pitämistä helppokäyttöisenä ja luotettavana. Tämä näkökulma kuluttajan tekemiin havaintoihin verkkokaupan käytettävyydestä ja luotettavuudesta korostui myös tässä tutkimuksessa, joka tarkasteli verkkosivuston koetun käytettävyyden vaikutusta verkkokauppojen herättämään luottamukseen. Kirjallisuuskatsauksena toteutettu tutkielman ensimmäinen osa tarkasteli käyttäjäkokemuksen ja asiakaskokemuksen välistä suhdetta. Kirjallisuuden perusteella käyttäjäkokemuksen vaikutus asiakaskokemukseen voidaan nähdä kuluttajan saavuttamien arvojen kautta. Toisin sanoen, korkealle arvotetut verkkosivuston käytön hyödyt yhdessä verkkosivuston hyväksi havaitun laadun kanssa voivat myös parantaa kuluttajan yleistä kokemusta verkkokaupasta. Tutkimuksen toinen osa keskittyi puolestaan empiirisesti tarkastelemaan verkkokaupan käytettävyyteen ja luotettavuuteen liittyviä tekijöitä. Tutkimus toteutettiin verkkokyselynä maaliskuussa 2018 ja data (N=318) kerättiin sekä Jyväskylän yliopiston opiskelijoilta että muilta verkkokaupan käyttäjiltä. Kyselystä saadut tulokset vahvistavat verkkosivuston koetun käytettävyyden suhdetta verkkokaupan luotettavuuteen erityisesti esteettisen formaaliuden osalta. Tuloksia voidaan hyödyntää verkkokauppojen asiakaskokemuksen luomisessa, sillä ne tarjoavat lisätietoa liittyen kuluttajan verkkokauppasivuston käytettävyyttä koskevaan merkitysten luontiin. Lisäksi tulokset voivat havainnollistaa niitä käytettävyyteen ja estetiikkaan liitettyjä attribuutteja, joita käytetään myös verkkokaupan luotettavuuden arvioinnissa.fi
dc.description.abstractWithin online retail, the excellence of customer experience is not only mediated through a compelling online experience, but also other traits associated with usability and willingness to engage with the website. That is, performing online transactions also presumes that a consumer perceives a website to be both easy to use, reliable and trustworthy. This emphasizes an online store in terms of consumer’s perceptions about its usability and trust. Relating to this, the current study aimed to discover the influence of perceived website usability on trust of online stores. First section of the thesis, implemented as a literature review, inspected the relationship between user experience and customer experience. Based on the literature, user experience may be considered influential to customer experience through perceived customer value. Basically, the more value-in-use experienced along with highly estimated website quality may enhance consumer’s overall experience about an online store. The second section of the thesis, instead, focuses on inspecting factors related to website usability and trust via an online survey. The data (N=318) was collected in March 2018 from both students at the University of Jyväskylä and other online store users. The results gained from the survey confirmed the relationship between perceived website usability and online store trust. This relationship was especially valid in terms of aesthetic formality. The results gained may be utilized when designing customer experience in online stores. For one, the results offer insight into consumers’ meaning-making of online stores’ website usability. Further, they may illustrate those website attributes of usability and aesthetics which are reflected against the evaluation of an online store’s trustworthiness.en
dc.format.extent90
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isoen
dc.subject.otheraffordances
dc.subject.otherperceived usability
dc.subject.othertrust
dc.subject.otheronline stores
dc.titleThe effects of perceived website usability on trust of online stores
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201811164749
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaInformaatioteknologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Information Technologyen
dc.contributor.laitosInformaatioteknologiafi
dc.contributor.laitosInformation Technologyen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineKognitiotiedefi
dc.contributor.oppiaineCognitive Scienceen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi601
dc.subject.ysoluotettavuus
dc.subject.ysokäyttäjäkokemus
dc.subject.ysoasiakaskokemus
dc.subject.ysokäytettävyys
dc.subject.ysoverkkokaupat (WWW-sivustot)
dc.subject.ysoreliability (general)
dc.subject.ysouser experience
dc.subject.ysocustomer experience
dc.subject.ysousability
dc.subject.ysoonline shops
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot