Videopelaamisesta e-urheiluksi : teknologinen näkökulma
Tekijät
Päivämäärä
2018Tekijänoikeudet
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Elektroninen urheilu, joka tunnetaan myös kilpapelaamisena tai e-urheiluna, on kasvava osa viihdekulttuuria. Se kerää miljoonia katsojia erilaisten turnausten ja pelilähetysten ääreen päivittäin. Elektronisen urheilun kehittyminen ei kuitenkaan olisi mahdollista ilman jatkuvaa teknologian kehitystä. Tämän tutkielman tarkoituksena on selvittää, mikä on ollut teknologian rooli videopelaamisen muutoksessa elektroniseksi urheiluksi. Tutkielmassa keskitytään suurimpiin elektronisen urheilun teknologisiin käännekohtiin ja käsitellään niiden vaikutusta kokonaiskehitykseen. Tämä tutkielma on toteutettu kirjallisuuskatsauksena hyödyntäen erilaisia tieteellisiä artikkeleita, verkkojulkaisuja sekä alan yhteisöjen verkkosivuja. Tutkimustuloksina havaittiin verkon ja informaatioteknologian kehityksen olleen suurimpia teknologisia vaikutteita, joiden avulla videopelaaminen on vuosikymmenien saatossa kehittynyt nykymuotoiseksi elektroniseksi urheiluksi. Electronic sports, also known as competitive gaming or eSports, is a growing part of the entertainment culture. It gathers millions of viewers for various tournaments and game broadcasts daily. However, the development of electronic sports would not be possible without the constant development of technology. The aim of this thesis is to find out what role has technology played in the change from video gaming to electronic sports. The thesis focuses on the major technological advances in the electronic sports industry and addresses their impact on the overall development. This thesis is conducted as a literature review utilizing a variety of scientific articles, online publications and community web sites. As a result of the research, the development of network and information technology has been one of the biggest technological influences that have allowed video gaming to evolve to a modern form of electronic sports over the decades.
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [5334]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Urheilun digitalisaatio : E-urheilun yllättävä voittokulku
Mangeloja, Esa (Suomen urheiluhistoriallinen seura, 2020) -
Uuden pelaajan liittyminen Counter-Strike 2 -ammattilaisjoukkueeseen : toimintayhteisön näkökulma liittymisprosessiin
Anttila, Eetu (2024)Tämän tutkimuksen tavoitteena oli kuvata, millä tavoin ammattilais-e-urheilujoukkueen jäsenet rakentavat vuorovaikutuksessa uuden yhteisen joukkueen uuden pelaajan liityttyä siihen. Tutkimuksessa e-urheilujoukkuetta ... -
From basements to stadiums : representations of esports in online newspapers
Tikkanen, Sami (2019)Videopelien pelaaminen on kasvattanut suosiotaan räjähdysmäisesti viime vuosikymmenen aikana. Tämä ilmiö näkyy myös kilpailullisen videopelaamisen eli e-urheilun menestyksessä, mikä on noussut uutisten otsikoihin. Suuresta ... -
Faniyhteisöjen vaikutus videopeleihin ja e-urheiluun
Routakangas, Aleksi (2022)Tutkielman tavoitteena on tehdä kirjallisuuskatsaus ja esittää, miten faniyhteisöt voivat vaikuttaa ja ovat jo vaikuttaneet videopeleihin ja e-urheiluun ja samalla antaa esimerkkejä ja tukea aikaisempien artikkelien pohjalta. ... -
The electric brain : new intelligent agents in esports
Wang, Ziqi (2022)This thesis studies an emerging technology in artificial intelligence related to esports. Intelligent agents in video games like StarCraft and Dota 2, have become phenomenal in the game communities. Those video games are ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.