The electric brain : new intelligent agents in esports
Tekijät
Päivämäärä
2022Tekijänoikeudet
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
This thesis studies an emerging technology in artificial intelligence related to esports. Intelligent agents in video games like StarCraft and Dota 2, have become phenomenal in the game communities. Those video games are called esports because they are designed for competition, with a requirement of excellent skill. Creating electronic players in video games is a routine for game developers. However, those agent players in history never astonished human players by reaching high performance in a fair way. The recent agents are created using the same type of AI technology which gave birth to the famous Go program, AlphaGo, and they play the games showing human-like understanding and behaviors. The thesis identifies the generality of those agents by checking the fundamental requirements. The thesis also interprets the impact of these agents to the game community and studies existing cooperation between human and game agents. Two major agent creation procedures were included in comparative analysis and feedbacks to the show matches were collected for case study. The result found the boundaries of the agent's ability and the training procedure, summarized people's attitude, and proposed ways of cooperation and discussion about achieving higher generality.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29537]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Agenttien uskottavuus ja tekotyperyys realistisessa autopelissä
Domander, Richard (2014)Tämä pro gradu -tutkielma tarkastelee agenttien uskottavuutta realistisessa autopelissä. Tällaisessa pelissä agentit ohjaavat pelaajan kanssa kilpailevia autoja. Uskottavuus on varsin subjektiivinen ilmiö, joka riippuu ... -
Computational Rationality as a Theory of Interaction
Oulasvirta, Antti; Jokinen, Jussi P. P.; Howes, Andrew (ACM, 2022)How do people interact with computers? This fundamental question was asked by Card, Moran, and Newell in 1983 with a proposition to frame it as a question about human cognition – in other words, as a matter of how information ... -
From basements to stadiums : representations of esports in online newspapers
Tikkanen, Sami (2019)Videopelien pelaaminen on kasvattanut suosiotaan räjähdysmäisesti viime vuosikymmenen aikana. Tämä ilmiö näkyy myös kilpailullisen videopelaamisen eli e-urheilun menestyksessä, mikä on noussut uutisten otsikoihin. Suuresta ... -
"Mammat menee kahville, me koneelle" : kilpapelaaminen poikien elämässä
Siutila, Miia; Joelsson, Tapani; Karhulahti, Veli-Matti (Nuorisotutkimusseura, 2022)Tämä artikkeli käsittelee e-urheilua osana aktiivisesti pelaavien turkulaisten poikien elämää. Laadullisen haastatteluaineiston (N=14) kautta artikkeli avaa nuorten näkemyksiä e-urheilun asemasta sekä henkilökohtaisena ... -
Sociohistorical development of sim racing in European and Asia-Pacific esports : A cross-cultural qualitative study
Lefebvre, Florian; Malinen, Ville; Karhulahti, Veli-Matti (SAGE Publications, 2024)With the accelerated growth of the sim racing industry over the last few years, research on the phenomenon has started to emerge. Nonetheless, the history of sim racing remains unmapped. This study aims to fill the gap by ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.