Opettajankoulutuksesta uudelle alalle : luokanopettajien uratarinoita alanvaihdosta
Authors
Date
2018Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli syventyä luokanopettajien alanvaihtoon. Tutkimuksessa selvitettiin, millaisia syitä luokanopettajien alanvaihdon taustalla on, millä tavalla opettajankoulutuksesta on ollut hyötyä uudella alalla, ja onko työtyytyväisyyden koettu kasvaneen alanvaihdon jälkeen.
Tutkimus on luonteeltaan laadullinen ja aineiston keruussa sekä analyysissä on hyödynnetty narratiivista näkökulmaa. Aineisto koostuu kymmenestä alaa vaihtaneen luokanopettajan uratarinasta, joista yhdeksän on vastaanotettu kirjoitelmina ja yksi litteroitu puhelinhaastattelusta. Tarinat on analysoitu käyttämällä Labovin ja Waletskyn (1967) strukturaalisen analyysin mallia, minkä jälkeen aineisto on vielä teemoiteltu.
Tuloksista kävi ilmi, että alanvaihtoon johtaneet tekijät voitiin jakaa opettajan ammatista poistyöntäviin syihin (esim. työn kuormittavuus) sekä uuden alan puoleensavetävyyteen (esim. halu kokeilla jotain uutta). Alanvaihtajat kokivat opettajankoulutuksen olleen hyvä pohja uusille työtehtäville. Esille nostettiin esimerkiksi koulutuksen vaikutus oppimiseen liittyvään osaamiseen, ammatilliseen identiteettiin ja asiantuntijuuteen sekä esiintymis-, esimies- ja johtamistaitoihin. Uuteen alaan oltiin pääosin täysin tyytyväisiä. Työtyytyväisyyteen liittyviä tekijöitä olivat muun muassa työtehtävien mielekkyys ja uuden oppiminen.
Luokanopettajien alanvaihtoon ja työtyytyväisyyteen johtavat syyt olivat hyvin samankaltaisia aiempien tutkimusten kanssa. Päätös alanvaihdosta oli kannattanut, sillä opettajat olivat tyytyväisiä uuteen ammattiinsa. Lisäksi opettajankoulutuksen koettiin olevan hyvä pohja uusille työtehtäville.
...


Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [24854]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Lastentarhanopettajataustaisten luokanopettajien kokemuksia ammatinvaihdosta ja ammatti-identiteetistä
Raitanen, Essi; Anttonen, Saila (2018)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaisia kokemuksia lastentarhanopettajataustaisilla luokanopettajilla ja luokanopettajaopiskelijoilla on ammatinvaihdosta ja ammatti-identiteetistä. Lisäksi tarkasteltiin, ... -
Luokanopettajan työhön sitoutuminen ja siihen yhteydessä olevat tekijät
Rinne, Antti; Virolainen, Elina (2004) -
Luokanopettajien käsityksiä kevään 2020 poikkeuksellisten opetusjärjestelyiden aikaisesta etäopetuksesta ja sen merkityksestä opettajan työhön
Alanko, Janina (2021)Tässä tutkielmassa tarkastellaan luokanopettajien käsityksiä kevään 2020 poikkeuksellisten opetusjärjestelyiden aikaisesta etäopetuksesta. Opettajat joutuivat luomaan uusia tapoja opettaa verkkoyhteyksillä. Tutkielmassa ... -
Luokanopettajien työhön liittyvät tavoitteet ja niiden yhteys työhyvinvointiin
Pelto-Arvo, Petra; Paakki, Henna (2020)Opettajien työhyvinvointia on tutkittu paljon, mutta luokanopettajien työhön liittyvistä tavoitteista ja niiden mahdollisista yhteyksistä työhyvinvointiin ei juuri ole aiempaa tietoa. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli ... -
Käsitätkö? : luokanopettajien ja aineenopettajien toistensa työhön ja opettajuuteen liittyviä käsityksiä
Jylhä, Krista; Taavitsainen, Heikki (2002)