Opettajankoulutuksesta uudelle alalle : luokanopettajien uratarinoita alanvaihdosta
Tekijät
Päivämäärä
2018Tekijänoikeudet
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli syventyä luokanopettajien alanvaihtoon. Tutkimuksessa selvitettiin, millaisia syitä luokanopettajien alanvaihdon taustalla on, millä tavalla opettajankoulutuksesta on ollut hyötyä uudella alalla, ja onko työtyytyväisyyden koettu kasvaneen alanvaihdon jälkeen.
Tutkimus on luonteeltaan laadullinen ja aineiston keruussa sekä analyysissä on hyödynnetty narratiivista näkökulmaa. Aineisto koostuu kymmenestä alaa vaihtaneen luokanopettajan uratarinasta, joista yhdeksän on vastaanotettu kirjoitelmina ja yksi litteroitu puhelinhaastattelusta. Tarinat on analysoitu käyttämällä Labovin ja Waletskyn (1967) strukturaalisen analyysin mallia, minkä jälkeen aineisto on vielä teemoiteltu.
Tuloksista kävi ilmi, että alanvaihtoon johtaneet tekijät voitiin jakaa opettajan ammatista poistyöntäviin syihin (esim. työn kuormittavuus) sekä uuden alan puoleensavetävyyteen (esim. halu kokeilla jotain uutta). Alanvaihtajat kokivat opettajankoulutuksen olleen hyvä pohja uusille työtehtäville. Esille nostettiin esimerkiksi koulutuksen vaikutus oppimiseen liittyvään osaamiseen, ammatilliseen identiteettiin ja asiantuntijuuteen sekä esiintymis-, esimies- ja johtamistaitoihin. Uuteen alaan oltiin pääosin täysin tyytyväisiä. Työtyytyväisyyteen liittyviä tekijöitä olivat muun muassa työtehtävien mielekkyys ja uuden oppiminen.
Luokanopettajien alanvaihtoon ja työtyytyväisyyteen johtavat syyt olivat hyvin samankaltaisia aiempien tutkimusten kanssa. Päätös alanvaihdosta oli kannattanut, sillä opettajat olivat tyytyväisiä uuteen ammattiinsa. Lisäksi opettajankoulutuksen koettiin olevan hyvä pohja uusille työtehtäville.
...
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29545]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Lastentarhanopettajataustaisten luokanopettajien kokemuksia ammatinvaihdosta ja ammatti-identiteetistä
Raitanen, Essi; Anttonen, Saila (2018)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaisia kokemuksia lastentarhanopettajataustaisilla luokanopettajilla ja luokanopettajaopiskelijoilla on ammatinvaihdosta ja ammatti-identiteetistä. Lisäksi tarkasteltiin, ... -
Luokanopettajan työhön sitoutuminen ja siihen yhteydessä olevat tekijät
Rinne, Antti; Virolainen, Elina (2004) -
Luokanopettajien työhön ylisitoutumisen yhteys työuupumukseen ja työstä palautumiseen
Lehtinen, Melina (2024)Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, missä määrin luokanopettajien työhön ylisitoutuminen, eli kyvyttömyys irrottautua työn velvollisuuksista ja jatkuva tarve hallita asioita, on yhteydessä työuupumukseen ja työstä ... -
Luokanopettajien käsityksiä kevään 2020 poikkeuksellisten opetusjärjestelyiden aikaisesta etäopetuksesta ja sen merkityksestä opettajan työhön
Alanko, Janina (2021)Tässä tutkielmassa tarkastellaan luokanopettajien käsityksiä kevään 2020 poikkeuksellisten opetusjärjestelyiden aikaisesta etäopetuksesta. Opettajat joutuivat luomaan uusia tapoja opettaa verkkoyhteyksillä. Tutkielmassa ... -
Luokanopettajien työhön liittyvät tavoitteet ja niiden yhteys työhyvinvointiin
Pelto-Arvo, Petra; Paakki, Henna (2020)Opettajien työhyvinvointia on tutkittu paljon, mutta luokanopettajien työhön liittyvistä tavoitteista ja niiden mahdollisista yhteyksistä työhyvinvointiin ei juuri ole aiempaa tietoa. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.