Ammattilaisten ja opiskelijoiden käsityksiä viestintäosaamisesta kuvataiteilijan työssä
Tässä tutkielmassa hahmotetaan kuvataiteilijan viestintää ja osaamisvaatimuksia suhteessa taidekentän eri toimijoiden kanssa työskentelyyn ja toimeentuloon. Kuvataiteilijan työnkuva ja työn olemus poikkeavat muista ammateista merkittävästi, mikä vaikuttaa myös viestintäkompetenssin painotuksiin. Kuvataiteilija toimii pääsääntöisesti itsensä työllistäen, mutta ei kuitenkaan perinteisenä yrittäjänä. Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena, jonka tutkimusaineisto kerättiin teemahaastatteluin ja aineiston analysoinnissa käytettiin teoriaohjaavaa sisällönanalyysiä. Teoreettisena viitekehyksenä on viestintäkompetenssia määrittelevät erilaiset lähestymistavat sekä työelämätaitoisuuden tutkimukset. Aineettomaan pääomaan pohjautuva kuvataiteilijan ammatti-identiteetin rakentumista tarkastellaan minuuden markkinoinnin ja henkilöbrändäyksen kirjallisuuden kautta.
Tutkimushaastateltaviksi valittiin kymmenen suomalaista taidealan, erityisesti kuvataiteen asiantuntijaa ja päättäjää. Jokainen haastateltavista on ollut työssään kiinteästi tekemisissä kuvataiteilijoiden kanssa erilaisissa yhteyksissä, kuten taidejournalismin, kuvataidejärjestöjen, galleria- ja museotoiminnan, taidekoulutuksen ja taide- ja kulttuuri-instituutioiden kautta. Asiantuntijoiden teemahaastattelujen lisäksi järjestettiin kaksi fokusryhmää, joista toinen koostui kuvataiteilija (AMK) -opiskelijoista ja toisen ryhmän osallistujat olivat jo aiemmin kuvataiteen alemman tutkinnan suorittaneita opiskelijoita, jotka jatkoivat opintojaan Aalto-yliopiston kuvataiteilijoille suunnatussa maisteriohjelmassa. Haastatteluissa käsiteltiin teemoja kuvataiteilijan työelämätaitoisuudesta viestintäkompetenssiin ja minuuden markkinoinnista henkilöbrändäykseen.
Tutkimustulos todentaa viestintäosaamisen olevan vahvasti menestymiseen ja toimeentuloon vaikuttava tekijä kuvataiteilijan työssä. Kuvataiteilijan viestintäkompetenssi koostuu kirjallisen, sähköisen ja puheviestinnän monipuolisesta osaamisesta. Osaamisvaatimuksia asettavat useat toisistaan poikkeavat sosiaaliset ja yhteiskunnalliset yhteydet, ja kussakin yhteydessä tulisi osata viestiä taiteilijapersoonastaan ja taiteen tekemisestään tilanteen edellyttämällä tavalla, tilanteeseen soveltuvassa roolissa.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29419]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Professional communicative repertoires and trajectories of socialization into global working life
Räisänen, Tiina (University of Jyväskylä, 2013) -
Ulkoistettujen strategisen viestinnän ammattilaisten jäsennyksiä strategisen viestinnän käsitteestä ja omasta ammatti-identiteetistään
Immonen, Sanni (2023)Tämän maisterintutkielman tavoitteena on kuvata ulkoistettuna palveluna asiakkailleen strategista viestintää tekevien viestijöiden jäsennyksiä strategisesta viestinnästä käsitteenä sekä heidän omasta ammatti-identiteetistään. ... -
Subjektiksi työssä : identiteettiä rakentamassa voimaantumisen kehitysohjelmassa
Mahlakaarto, Salme (Jyväskylän yliopisto, 2010) -
Ammatillisen toimijuuden ja työssä oppimisen vahvistaminen : luovia voimavaroja työhön!
Hökkä, Päivi; Paloniemi, Susanna; Vähäsantanen, Katja; Herranen, Sanna; Manninen, Mari; Eteläpelto, Anneli (Jyväskylän yliopisto, 2014) -
“Pystynkö tähän kaikkeen?” : luokanopettajaopiskelijoiden käsityksiä opettajaidentiteetistään ja työelämäosaamisestaan
Halmesaari, Mari; Alanko, Karoliina (2018)Tutkimuksessa kuvailtiin Jyväskylän yliopiston maisterivaiheen luokanopettajaopiskelijoiden käsityksiä opettajaidentiteetistä ja työelämäosaamisesta. Tutkimus toteutettiin laadullisen tutkimuksen menetelmillä ja tutkimuksen ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.