Sosiaalipalveluiden työntekijöiden ja vammaisten asiakkaiden vuorovaikutuksen diskurssit asiakkaiden blogikeskusteluissa
Nykänen, H., Mikkola, L., & Asunta, L. (2018). Sosiaalipalveluiden työntekijöiden ja vammaisten asiakkaiden vuorovaikutuksen diskurssit asiakkaiden blogikeskusteluissa. Janus : sosiaalipolitiikan ja sosiaalityön tutkimuksen aikakauslehti, 26(3), 208-227. https://doi.org/10.30668/janus.67872
Julkaistu sarjassa
Janus : sosiaalipolitiikan ja sosiaalityön tutkimuksen aikakauslehtiPäivämäärä
2018Tekijänoikeudet
© Janus 2018
Tämän tutkimuksen tavoitteena oli tunnistaa vammaisten ihmisten käyttämien sosiaalipalveluiden
asiakasvuorovaikutukseen liittyviä diskursseja, jotka ilmenevät asiakkaiden keskusteluissa sosiaalisessa
mediassa. Keskusteluista analysoitiin, kuinka sosiaalipalveluiden asiakkaat representoivat asiakkaan
ja sosiaalipalveluiden työntekijän ja kuinka keskusteluissa representoidaan asiakas-työntekijävuorovaikutusta.
Blogikirjoituksia analysoitiin käyttämällä diskurssianalyysia. Aineistosta rakentui kolme
erilaista diskurssia, jotka tunnistettiin analysoimalla representoituja identiteettejä ja erilaisten
vuorovaikutustilanteiden ja -suhteiden kuvauksia; 1) kansalaisdiskurssiksi, 2) sortamisdiskurssiksi ja
3) yhteistyödiskurssiksi. Sekä kansalais- että sortamisdiskurssissa vuorovaikutus näyttäytyy asiakasta
toiseuttavana, mutta erityisesti kansalaisdiskurssi toiseuttaa myös sosiaalipalveluiden työntekijää
sekä koko sosiaalialaa. Yhteistyödiskurssissa korostuu puolestaan sosiaalisen tuen merkitys asiakastyöntekijäsuhteessa.
...
Julkaisija
Sosiaalipoliittinen yhdistysISSN Hae Julkaisufoorumista
1235-7812Asiasanat
Alkuperäislähde
https://journal.fi/janus/article/view/67872/36571Julkaisu tutkimustietojärjestelmässä
https://converis.jyu.fi/converis/portal/detail/Publication/28641899
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
"Haes tyttö joku osaava paikalle": customer incivility at work : a qualitative study of customer service employees' accounts
Lohilahti, Ella (2021)Epäasiallisen asiakaskäyttäytymisen voidaan ajatella olevan maailmanlaajuinen ongelma (Sliter & Jones, 2016, s. 208). Monet tutkijat (Grandey et al., 2007; Wilson & Holmwall, 2013; ja LeBlanc & Kelloway, 2002) väittävät, ... -
Asiakkaiden kokemuksia sosiaalipalvelujen fyysisestä toimintaympäristöstä : sosiaalisen vuorovaikutuksen, yksilöllisyyden ja yksityisyyden toteutuminen odotustiloissa
Poth, Helena (2020)Tutkielman tarkoituksena on sosiaalipalvelujen odotustilojen tarkastelu asiakasnäkökulmasta. Tutkielmani perustana on sosiaalihuoltolain (1301/2014) § 30, jossa säädetään sosiaalipalvelujen fyysisestä toimintaympäristöstä. ... -
Discursive Strategies to Negotiate Power Relations in Disability Services Client Juries
Nykänen, Hanna; Asunta, Laura; Mikkola, Leena (Routledge, 2022)Collaboration with clients is an efficient way to develop social services. To strengthen the possibilities for clients to influence services, client juries are established. However, collaboration in the juries is perceived ... -
The Discursive Struggles of the Client–Worker Relationship in the Social Services
Nykänen, Hanna; Mikkola, Leena (Pagepress, 2020)This study examines how disability service workers identify the discourses of the client-worker relationships. We studied the clientworker relationship from the perspective of the relational dialectics theory with a focus ... -
Maturity in Leaps and Bounds : Organisational Listening for Customer Engagement
Erkkilä, Taina; Luoma-aho, Vilma (EuroMed Press; University of Nicosia, 2022)Much of organisational development occurs during times of crisis when answers and solutions are urgently needed. The research presented in this paper suggests that, during such times, what matters for organisational ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.