Asiakkaiden kokemuksia sosiaalipalvelujen fyysisestä toimintaympäristöstä : sosiaalisen vuorovaikutuksen, yksilöllisyyden ja yksityisyyden toteutuminen odotustiloissa
Tutkielman tarkoituksena on sosiaalipalvelujen odotustilojen tarkastelu asiakasnäkökulmasta. Tutkielmani perustana on sosiaalihuoltolain (1301/2014) § 30, jossa säädetään sosiaalipalvelujen fyysisestä toimintaympäristöstä. Palvelumuotoilun alalta lainattua kosketuspisteen käsitettä hyödyntäen selvitän, millaisia asiakkaan ja sosiaalipalvelun tuottajan välisiä kosketuspisteitä Kalasataman sosiaalineuvonnan palvelupisteen odotustiloissa on ja miten asiakkaat nämä kosketuspisteet kokevat suhteessa sosiaalihuoltolaissa mainittuihin sosiaalisen vuorovaikutuksen toteutumiseen sekä yksilöllisyyden ja yksityisyyden huomioimiseen.
Tutkielman tiedontuottajina ovat olleet Kalasataman terveys- ja hyvinvointikeskuksen sosiaalineuvonnan palvelupisteen asiakkaat. Tutkimusaineisto koostuu kahdeksan asiakkaan teemahaastatteluista litteroidusta 113 sivusta tekstiä. Haastatteluaineisto on analysoitu sisällönanalyysiä käyttäen.
Aineistosta oli löydettävissä yhteensä 15 palveluntuottajan ja asiakkaan välistä kosketuspistettä Kalasataman sosiaalineuvonnan palvelupisteen odotustiloissa. Näistä kosketuspisteistä otin tarkempaan analyysiin ilmoittautumisautomaatin, vuoronumerolipukkeet, vuoronumeromonitorin, vastaanottohenkilökunnan ja toiset asiakkaat. Tarkastelin kosketuspisteitä siitä näkökulmasta, mitä merkityksiä haastatellut niistä tuottivat suhteessa sosiaalisen vuorovaikutuksen, yksilöllisyyden ja yksityisyyden toteutumiseen odotustiloissa.
Aineistostani on tulkittavissa, että tarkastelemillani kosketuspisteillä näyttää olevan vaikutusta asiakkaiden sosiaalisen vuorovaikutuksen, yksilöllisyyden ja yksityisyyden toteutumisen kokemukseen odotustiloissa joko kokemusta vahvistavasti tai sitä heikentävästi, tai molempia. Aiemman sosiaalipalvelujen fyysisestä toimintaympäristöstä tehdyn tutkimuksen valossa tuloksistani voidaan tehdä tulkinta, että odotustilan asiakkaan ja palveluntuottajan välisillä yksittäisillä kosketuspisteillä ja odotustilalla kokonaisuutena voi olla toimijuutta, joka vaikuttaa asiakaskokemukseen.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29743]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Sosiaalipalveluiden työntekijöiden ja vammaisten asiakkaiden vuorovaikutuksen diskurssit asiakkaiden blogikeskusteluissa
Nykänen, Hanna; Mikkola, Leena; Asunta, Laura (Sosiaalipoliittinen yhdistys, 2018)Tämän tutkimuksen tavoitteena oli tunnistaa vammaisten ihmisten käyttämien sosiaalipalveluiden asiakasvuorovaikutukseen liittyviä diskursseja, jotka ilmenevät asiakkaiden keskusteluissa sosiaalisessa mediassa. Keskusteluista ... -
Oikeudenmukaisuus asiakkaiden asiana
Rantamäki, Niina; Kokkonen, Tuomo (Jyväskylän yliopisto, 2023)Tässä luvussa yhteiskunnallisen oikeudenmukaisuuden toteutumista lähestytään sosiaalityön asiakkaiden näkökulmasta. Oikeudenmukaisuus ja etenkin sen toteutumiseen liittyvät epäkohdat nousivat esiin keskeisenä rakenteellista ... -
Yksityisyyden hallinta blogeissa : lifestylegenressä tunnetuksi tulleiden bloggaajien käsityksiä yksityisyyden hallinnastaan
Nordström, Laura (2017)Blogit ovat vakiinnuttaneet asemansa suosittuina teknologiavälitteisen vuorovaikutuksen ympäristöinä, joissa yhdistyvät tunnettuuden, ammattimaisuuden ja kaupallisuuden aspektit. Tutkimuksen tavoitteena oli ymmärtää ... -
Sosiaalinen kuntoutus aikuissosiaalityössä : sosiaalisen kuntoutuksen määrittelyä ja näkökulmia kuntouttavan sosiaalityön menetelmiin
Lehti, Sari (2021)Tutkielman tarkoituksena on määritellä sosiaalinen kuntoutus sekä tarkastella sitä, miten sosiaalinen kuntoutus määrittyy aikuissosiaalityön kentällä osallisuuden käsitteen kautta. Sosiaalinen kuntoutus lisättiin vuonna ... -
Teknostressin ilmeneminen yksityisyyden näkökulmasta sosiaalisen median sovelluksia käytettäessä
Glad, Annika (2021)Yhä enenevässä määrin ja tiiviimmin ihmisten jokapäiväiseen elämään kuuluvat erilaiset teknologialaitteet, kuten älypuhelimet, tabletit ja tietokoneet erilaisine sovelluksineen ja sisältöineen. Yhden sovelluskokonaisuuden ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.