Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.authorKauppinen, Anni
dc.contributor.authorAlasuutari, Maarit
dc.date.accessioned2018-10-15T09:24:34Z
dc.date.available2018-10-15T09:24:34Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.citationKauppinen, A., & Alasuutari, M. (2018). Esiopetusvuoden palvelukokonaisuudet lasten hyvinvoinnin ja yhdenvertaisuuden näkökulmista. <i>Journal of Early Childhood Education Research</i>, <i>7</i>(1), 147-169. <a href="https://journal.fi/jecer/article/view/114089" target="_blank">https://journal.fi/jecer/article/view/114089</a>
dc.identifier.otherCONVID_28288199
dc.identifier.otherTUTKAID_78985
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/59823
dc.description.abstractTutkimuksen tarkoituksena on selvittää, millaisia palvelukokonaisuuksia esiopetusikäisten opetuksen ja hoidon järjestelyt Suomessa muodostavat sekä tarkastella niitä lasten hyvinvoinnin sekä keskinäisen yhdenvertaisuuden näkökulmista. Hyvinvoinnin kuvaajina käytetään vuorovaikutukseen vaikuttavia tekijöitä sekä opetuksen ja hoidon pysyvyyttä. Tutkimukseen haastateltiin puhelimitse varhaiskasvatuksen esimiehiä kymmenessä eri kunnassa. Tulokset osoittavat, että kunnissa on käytössä suuri määrä erilaisia esiopetusikäisten opetuksen ja hoidon palvelukokonaisuuksia. Palvelukokonaisuudet eroavat toisistaan lasten hyvinvoinnin näkökulmasta erityisesti yksittäisen lapsen opetuksen ja hoidon pysyvyyden osalta: esiopetus ja sitä täydentävä hoito voidaan järjestää yhdessä, kahdessa tai jopa kolmessa eri ryhmässä. Ryhmät saatetaan järjestää myös eri paikoissa. Lisäksi eroja löydettiin vuorovaikutussuhteisiin vaikuttavissa tekijöissä. Tutkimuksen perusteella voidaan päätellä, että esiopetusvuoden palvelujen järjestämiseen ei ole tällä hetkellä Suomessa yhtä vakiintunutta tapaa, vaan vaihtelut ovat suuria sekä kuntien välillä että niiden sisällä. Siten voidaan myös kysyä, toteutuuko esiopetusikäisten lasten yhdenvertaisuus ja koulutuksellinen tasa-arvo.fi
dc.description.abstractThe aim of this study is to examine how are the arrangements of education and care of children in pre-primary education organized in Finnish municipalities. The organization of education and care is analyzed from the viewpoint of children’s welfare and equality. In the analysis of welfare, the focus is in the factors that impact interaction and the stability of education and care. Ten managers of early childhood education from different municipalities were interviewed. The results show that the organization of education and care of children in pre-primary education vary considerably in the municipalities, especially, when considering the stability of education and care. Pre-primary education and its complementary care can be arranged in one, two or even three different classes. The classes can be situated in different premises. In addition, differences were found in the factors that impact interaction. In all, the variation between and within the municipalities in the education and care services of children in pre-primary education seems to be wide, and may risk the educational equality of children.en
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofin
dc.publisherSuomen Varhaiskasvatus ry.
dc.relation.ispartofseriesJournal of Early Childhood Education Research
dc.relation.urihttps://journal.fi/jecer/article/view/114089
dc.rightsIn Copyright
dc.subject.otherwellbeing
dc.subject.otherequality
dc.titleEsiopetusvuoden palvelukokonaisuudet lasten hyvinvoinnin ja yhdenvertaisuuden näkökulmista
dc.typearticle
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201810014268
dc.contributor.laitosKasvatustieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Educationen
dc.contributor.oppiaineVarhaiskasvatusfi
dc.contributor.oppiaineEarly Childhood Educationen
dc.type.urihttp://purl.org/eprint/type/JournalArticle
dc.date.updated2018-10-01T09:15:12Z
dc.description.reviewstatuspeerReviewed
dc.format.pagerange147-169
dc.relation.issn2323-7414
dc.relation.numberinseries1
dc.relation.volume7
dc.type.versionpublishedVersion
dc.rights.copyright© 2018 Anni Kauppinen and Maarit Alasuutari & Suomen Varhaiskasvatus ry. – Early Childhood Education Association Finland.
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.subject.ysovarhaiskasvatus
dc.subject.ysoesiopetus
dc.subject.ysoyhdenvertaisuus
dc.subject.ysohyvinvointi
dc.format.contentfulltext
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p1650
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p20272
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p17567
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p1947
dc.rights.urlhttp://rightsstatements.org/page/InC/1.0/?language=en


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot

In Copyright
Ellei muuten mainita, aineiston lisenssi on In Copyright