Esiopetusvuoden palvelukokonaisuudet lasten hyvinvoinnin ja yhdenvertaisuuden näkökulmista
Kauppinen, A., & Alasuutari, M. (2018). Esiopetusvuoden palvelukokonaisuudet lasten hyvinvoinnin ja yhdenvertaisuuden näkökulmista. Journal of Early Childhood Education Research, 7 (1), 147-169. Retrieved from https://jecer.org/fi/wp-content/uploads/2018/09/Kauppinen-Alasuutari-i...
Published in
Journal of Early Childhood Education ResearchDate
2018Discipline
VarhaiskasvatusCopyright
© 2018 Anni Kauppinen and Maarit Alasuutari & Suomen Varhaiskasvatus ry. – Early Childhood Education Association Finland.
Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, millaisia
palvelukokonaisuuksia esiopetusikäisten opetuksen ja hoidon järjestelyt Suomessa
muodostavat sekä tarkastella niitä lasten hyvinvoinnin sekä keskinäisen
yhdenvertaisuuden näkökulmista. Hyvinvoinnin kuvaajina käytetään
vuorovaikutukseen vaikuttavia tekijöitä sekä opetuksen ja hoidon pysyvyyttä.
Tutkimukseen haastateltiin puhelimitse varhaiskasvatuksen esimiehiä kymmenessä
eri kunnassa. Tulokset osoittavat, että kunnissa on käytössä suuri määrä erilaisia
esiopetusikäisten opetuksen ja hoidon palvelukokonaisuuksia. Palvelukokonaisuudet
eroavat toisistaan lasten hyvinvoinnin näkökulmasta erityisesti yksittäisen lapsen
opetuksen ja hoidon pysyvyyden osalta: esiopetus ja sitä täydentävä hoito voidaan
järjestää yhdessä, kahdessa tai jopa kolmessa eri ryhmässä. Ryhmät saatetaan
järjestää myös eri paikoissa. Lisäksi eroja löydettiin vuorovaikutussuhteisiin
vaikuttavissa tekijöissä. Tutkimuksen perusteella voidaan päätellä, että
esiopetusvuoden palvelujen järjestämiseen ei ole tällä hetkellä Suomessa yhtä
vakiintunutta tapaa, vaan vaihtelut ovat suuria sekä kuntien välillä että niiden sisällä.
Siten voidaan myös kysyä, toteutuuko esiopetusikäisten lasten yhdenvertaisuus ja
koulutuksellinen tasa-arvo.
...
The aim of this study is to examine how are the arrangements of
education and care of children in pre-primary education organized in Finnish
municipalities. The organization of education and care is analyzed from the viewpoint
of children’s welfare and equality. In the analysis of welfare, the focus is in the factors
that impact interaction and the stability of education and care. Ten managers of early
childhood education from different municipalities were interviewed. The results
show that the organization of education and care of children in pre-primary education
vary considerably in the municipalities, especially, when considering the stability of education and care. Pre-primary education and its complementary care can be
arranged in one, two or even three different classes. The classes can be situated in
different premises. In addition, differences were found in the factors that impact
interaction. In all, the variation between and within the municipalities in the
education and care services of children in pre-primary education seems to be wide,
and may risk the educational equality of children.
...




Publisher
Suomen Varhaiskasvatus ry.ISSN Search the Publication Forum
2323-7414Keywords
Original source
https://jecer.org/fi/wp-content/uploads/2018/09/Kauppinen-Alasuutari-issue7-1.pdfMetadata
Show full item recordCollections
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Esiopetusvuoden palvelukokonaisuudet lasten hyvinvoinnin ja yhdenvertaisuuden näkökulmista
Kauppinen, Anni (2017)Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää millaisia palvelukokonaisuuksia esiopetusikäisten opetuksen ja hoidon järjestelyt Suomessa muodostavat sekä tarkastella niitä lasten hyvinvoinnin sekä keskinäisen yhdenvertaisuuden ... -
Lasten kentät ja pääomat : osallistuminen ja eriarvoisuuksien rakentuminen päiväkodissa
Vuorisalo, Mari (Jyväskylän yliopisto, 2013) -
Interrelation between close teacher-student relationships and engagement : the case of Finnish preschools
Krasovskaya, Maria (2016)The study examined the interrelation between positive teacher-student relationships and teacher-reported level of engagement in Finnish preschool settings. Fifty preschool teachers working in Jyväskylä city area answered ... -
Movement and Physical Activity in Early Childhood Education and Care Policies of Five Nordic Countries
Sollerhed, Ann-Christin; Olesen, Line Grønholt; Froberg, Karsten; Soini, Anne; Sääkslahti, Arja; Kristjánsdóttir, Gudrún; Vilhjálmsson, Rúnar; Fjørtoft, Ingunn; Larsen, Robert; Ekberg, Jan-Eric (MDPI AG, 2021)The purpose of this study was to examine the values of movement and physical activity (MoPA) using government policy documents (e.g., laws and curricula) on early childhood education and care (ECEC) from Denmark, Finland, ... -
Esiopetuksen järjestäminen ja lasten koulutuksellinen yhdenvertaisuus koronapandemian aikana
Kutinlahti, Kaisa (2020)Suomen hallitus julisti Suomeen koronapandemian takia poikkeusolot 18.3.– 16.6.2020 väliseksi ajaksi. Poikkeusolojen seurauksena kunnat vapautettiin esiopetusvelvollisuudesta 18.3.–14.5.2020. Kunnat saivat tällöin halutessaan ...