Esiopetusvuoden palvelukokonaisuudet lasten hyvinvoinnin ja yhdenvertaisuuden näkökulmista
Kauppinen, A., & Alasuutari, M. (2018). Esiopetusvuoden palvelukokonaisuudet lasten hyvinvoinnin ja yhdenvertaisuuden näkökulmista. Journal of Early Childhood Education Research, 7(1), 147-169. https://journal.fi/jecer/article/view/114089
Julkaistu sarjassa
Journal of Early Childhood Education ResearchPäivämäärä
2018Tekijänoikeudet
© 2018 Anni Kauppinen and Maarit Alasuutari & Suomen Varhaiskasvatus ry. – Early Childhood Education Association Finland.
Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, millaisia
palvelukokonaisuuksia esiopetusikäisten opetuksen ja hoidon järjestelyt Suomessa
muodostavat sekä tarkastella niitä lasten hyvinvoinnin sekä keskinäisen
yhdenvertaisuuden näkökulmista. Hyvinvoinnin kuvaajina käytetään
vuorovaikutukseen vaikuttavia tekijöitä sekä opetuksen ja hoidon pysyvyyttä.
Tutkimukseen haastateltiin puhelimitse varhaiskasvatuksen esimiehiä kymmenessä
eri kunnassa. Tulokset osoittavat, että kunnissa on käytössä suuri määrä erilaisia
esiopetusikäisten opetuksen ja hoidon palvelukokonaisuuksia. Palvelukokonaisuudet
eroavat toisistaan lasten hyvinvoinnin näkökulmasta erityisesti yksittäisen lapsen
opetuksen ja hoidon pysyvyyden osalta: esiopetus ja sitä täydentävä hoito voidaan
järjestää yhdessä, kahdessa tai jopa kolmessa eri ryhmässä. Ryhmät saatetaan
järjestää myös eri paikoissa. Lisäksi eroja löydettiin vuorovaikutussuhteisiin
vaikuttavissa tekijöissä. Tutkimuksen perusteella voidaan päätellä, että
esiopetusvuoden palvelujen järjestämiseen ei ole tällä hetkellä Suomessa yhtä
vakiintunutta tapaa, vaan vaihtelut ovat suuria sekä kuntien välillä että niiden sisällä.
Siten voidaan myös kysyä, toteutuuko esiopetusikäisten lasten yhdenvertaisuus ja
koulutuksellinen tasa-arvo.
...
The aim of this study is to examine how are the arrangements of
education and care of children in pre-primary education organized in Finnish
municipalities. The organization of education and care is analyzed from the viewpoint
of children’s welfare and equality. In the analysis of welfare, the focus is in the factors
that impact interaction and the stability of education and care. Ten managers of early
childhood education from different municipalities were interviewed. The results
show that the organization of education and care of children in pre-primary education
vary considerably in the municipalities, especially, when considering the stability of education and care. Pre-primary education and its complementary care can be
arranged in one, two or even three different classes. The classes can be situated in
different premises. In addition, differences were found in the factors that impact
interaction. In all, the variation between and within the municipalities in the
education and care services of children in pre-primary education seems to be wide,
and may risk the educational equality of children.
...
Julkaisija
Suomen Varhaiskasvatus ry.ISSN Hae Julkaisufoorumista
2323-7414
Alkuperäislähde
https://journal.fi/jecer/article/view/114089Julkaisu tutkimustietojärjestelmässä
https://converis.jyu.fi/converis/portal/detail/Publication/28288199
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Esiopetusvuoden palvelukokonaisuudet lasten hyvinvoinnin ja yhdenvertaisuuden näkökulmista
Kauppinen, Anni (2017)Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää millaisia palvelukokonaisuuksia esiopetusikäisten opetuksen ja hoidon järjestelyt Suomessa muodostavat sekä tarkastella niitä lasten hyvinvoinnin sekä keskinäisen yhdenvertaisuuden ... -
Esiopetuksen järjestäminen ja lasten koulutuksellinen yhdenvertaisuus koronapandemian aikana
Kutinlahti, Kaisa (2020)Suomen hallitus julisti Suomeen koronapandemian takia poikkeusolot 18.3.– 16.6.2020 väliseksi ajaksi. Poikkeusolojen seurauksena kunnat vapautettiin esiopetusvelvollisuudesta 18.3.–14.5.2020. Kunnat saivat tällöin halutessaan ... -
Hyvinvoinnin lisääntyminen varhaiskasvatuksessa ja erityispedagogiikassa positiivisen organisaatioteorian viitekehyksessä
Mononen, Sari (2024)Tässä pro gradussa tutkitaan, miten PRIDE- teorian osa-alueet toteutuvat varhaiskasvatuksessa ja varhaiserityiskasvatuksessa sekä miten hyvinvointia voidaan lisätä arjen työhön varhaiskasvatuksen ammattilaisten mielestä. Tutkimus ... -
Lasten psykososiaalisen hyvinvoinnin ja psykologisen joustavuuden edistäminen mobiilipelin avulla
Lemmetyinen, Lari (2024)Child and adolescent mental health problems are still a major ongoing issue in the society. Mental health care services only have limited resources for support, which has led to a high prevalence of young people outside ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.