Show simple item record

dc.contributor.authorLadonlahti, Tarja
dc.contributor.authorLaamanen, Merja
dc.contributor.authorUotinen, Sanna
dc.date.accessioned2018-10-11T11:33:56Z
dc.date.available2018-10-11T11:33:56Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.citationLadonlahti, T., Laamanen, M., & Uotinen, S. Digitaalisten oppimisympäristöjen saavutettavuus koskee kaikkia. <i>Ruusupuiston uutiset</i>, (4). <a href="https://peda.net/jyu/ruusupuisto/uutisarkisto/4-2018/2" target="_blank">https://peda.net/jyu/ruusupuisto/uutisarkisto/4-2018/2</a>
dc.identifier.otherCONVID_28660064
dc.identifier.otherTUTKAID_79137
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/59800
dc.description.abstractDigitalisaatio koskee läheisesti koulutusorganisaatioita, opiskelua ja oppimista. Se tarjoaa monenlaisia uusia mahdollisuuksia koulutuksen organisoinnille ja opiskelulle. Samalla se tuo myös velvoitteita ja haasteita koulutuksen järjestäjille. Tutkimuksessamme tarkastelemme opiskeluun liittyvien digitaalisten toiminta- ja oppimisympäristöjen esteettömyyttä ja saavutettavuutta. Yliopistojen ja korkeakoulujen yhteishankkeiden avulla pyrimme myös lisäämään henkilöstön pedagogista ja teknistä osaamista. Digitalisaation myötä tulevaisuuden oppimisympäristöt ovat entistä monimuotoisempia. Opetuksessa on tärkeää taata kaikille oppijoille tasavertainen pääsy paitsi luokkahuoneisiin myös digitaalisiin oppimis- ja toimintaympäristöihin. Vuonna 2016 voimaan tullut EU:n saavutettavuusdirektiivi (2016/2102) vaatii viranomaisia tekemään digitaaliset palvelut saavutettaviksi sekä valvomaan saavutettavuuden toteutumista. Aihe on erittäin ajankohtainen, sillä kansallinen saavutettavuuslainsäädäntö tulee voimaan syksyn 2018 aikana ja se koskee kaikkia julkisia kouluja, korkeakouluja sekä kirjastoja. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että verkkosivujen ja digitaalisten ympäristöjen tulee olla sellaisia, että kaikki voivat käyttää ja ymmärtää niitä. Erilaiset käyttäjät ja heidän tarpeensa tulee huomioida jo suunnitteluvaiheessa.fi
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofin
dc.publisherJyväskylän yliopisto
dc.relation.ispartofseriesRuusupuiston uutiset
dc.relation.urihttps://peda.net/jyu/ruusupuisto/uutisarkisto/4-2018/2
dc.rightsCC BY 4.0
dc.subject.otheroppimisympäristöfi
dc.subject.othersaavutettavuusfi
dc.subject.otherdigitalisaatiofi
dc.subject.otherlearning environmentfi
dc.subject.otheraccessibilityfi
dc.subject.otherdigitalisationfi
dc.titleDigitaalisten oppimisympäristöjen saavutettavuus koskee kaikkia
dc.typecontributionToPeriodical
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201810114403
dc.contributor.laitosAvoin yliopistofi
dc.contributor.laitosYliopistopalvelutfi
dc.contributor.laitosOpen Universityen
dc.contributor.laitosUniversity Servicesen
dc.contributor.oppiaineErityispedagogiikkafi
dc.contributor.oppiaineSpecial Educationen
dc.type.urihttp://purl.org/eprint/type/JournalArticle
dc.date.updated2018-10-11T09:15:16Z
dc.description.reviewstatusnonPeerReviewed
dc.relation.numberinseries4
dc.relation.volume2018
dc.type.versionpublishedVersion
dc.rights.copyright© Kirjoittajat & Jyväskylän yliopisto, 2018.
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.subject.ysooppimisympäristö
dc.subject.ysosaavutettavuus
dc.subject.ysodigitalisaatio
dc.format.contentfulltext
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p4835
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p858
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p8692
dc.rights.urlhttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

CC BY 4.0
Except where otherwise noted, this item's license is described as CC BY 4.0