dc.contributor.author | Ladonlahti, Tarja | |
dc.contributor.author | Laamanen, Merja | |
dc.contributor.author | Uotinen, Sanna | |
dc.date.accessioned | 2018-10-11T11:33:56Z | |
dc.date.available | 2018-10-11T11:33:56Z | |
dc.date.issued | 2018 | |
dc.identifier.citation | Ladonlahti, T., Laamanen, M., & Uotinen, S. Digitaalisten oppimisympäristöjen saavutettavuus koskee kaikkia. <i>Ruusupuiston uutiset</i>, (4). <a href="https://peda.net/jyu/ruusupuisto/uutisarkisto/4-2018/2" target="_blank">https://peda.net/jyu/ruusupuisto/uutisarkisto/4-2018/2</a> | |
dc.identifier.other | CONVID_28660064 | |
dc.identifier.other | TUTKAID_79137 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/59800 | |
dc.description.abstract | Digitalisaatio koskee läheisesti koulutusorganisaatioita,
opiskelua ja oppimista. Se tarjoaa monenlaisia uusia
mahdollisuuksia koulutuksen organisoinnille ja opiskelulle.
Samalla se tuo myös velvoitteita ja haasteita koulutuksen
järjestäjille. Tutkimuksessamme tarkastelemme opiskeluun
liittyvien digitaalisten toiminta- ja oppimisympäristöjen
esteettömyyttä ja saavutettavuutta. Yliopistojen ja
korkeakoulujen yhteishankkeiden avulla pyrimme myös
lisäämään henkilöstön pedagogista ja teknistä osaamista.
Digitalisaation myötä tulevaisuuden oppimisympäristöt ovat
entistä monimuotoisempia. Opetuksessa on tärkeää taata
kaikille oppijoille tasavertainen pääsy paitsi luokkahuoneisiin myös digitaalisiin oppimis- ja
toimintaympäristöihin. Vuonna 2016 voimaan tullut EU:n saavutettavuusdirektiivi (2016/2102) vaatii
viranomaisia tekemään digitaaliset palvelut saavutettaviksi sekä valvomaan saavutettavuuden toteutumista.
Aihe on erittäin ajankohtainen, sillä kansallinen saavutettavuuslainsäädäntö tulee voimaan syksyn 2018 aikana
ja se koskee kaikkia julkisia kouluja, korkeakouluja sekä kirjastoja. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että
verkkosivujen ja digitaalisten ympäristöjen tulee olla sellaisia, että kaikki voivat käyttää ja ymmärtää niitä.
Erilaiset käyttäjät ja heidän tarpeensa tulee huomioida jo suunnitteluvaiheessa. | fi |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fin | |
dc.publisher | Jyväskylän yliopisto | |
dc.relation.ispartofseries | Ruusupuiston uutiset | |
dc.relation.uri | https://peda.net/jyu/ruusupuisto/uutisarkisto/4-2018/2 | |
dc.rights | CC BY 4.0 | |
dc.subject.other | oppimisympäristö | fi |
dc.subject.other | saavutettavuus | fi |
dc.subject.other | digitalisaatio | fi |
dc.subject.other | learning environment | fi |
dc.subject.other | accessibility | fi |
dc.subject.other | digitalisation | fi |
dc.title | Digitaalisten oppimisympäristöjen saavutettavuus koskee kaikkia | |
dc.type | contributionToPeriodical | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201810114403 | |
dc.contributor.laitos | Avoin yliopisto | fi |
dc.contributor.laitos | Yliopistopalvelut | fi |
dc.contributor.laitos | Open University | en |
dc.contributor.laitos | University Services | en |
dc.contributor.oppiaine | Erityispedagogiikka | fi |
dc.contributor.oppiaine | Special Education | en |
dc.type.uri | http://purl.org/eprint/type/JournalArticle | |
dc.date.updated | 2018-10-11T09:15:16Z | |
dc.description.reviewstatus | nonPeerReviewed | |
dc.relation.numberinseries | 4 | |
dc.relation.volume | 2018 | |
dc.type.version | publishedVersion | |
dc.rights.copyright | © Kirjoittajat & Jyväskylän yliopisto, 2018. | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | fi |
dc.subject.yso | oppimisympäristö | |
dc.subject.yso | saavutettavuus | |
dc.subject.yso | digitalisaatio | |
dc.format.content | fulltext | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p4835 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p858 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p8692 | |
dc.rights.url | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |