Show simple item record

dc.contributor.advisorRuohio, Heidi
dc.contributor.authorMäkinen, Ronja
dc.date.accessioned2018-09-28T13:40:56Z
dc.date.available2018-09-28T13:40:56Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/59716
dc.description.abstractKandidaatintutkielmani aiheena ovat sijoituksen kokeneiden nuorten videoblogeissa kerrotut tarinat. Tutkin sisällön analyysin avulla viidellä eri kanavalla julkaistua, yhteensä yhdeksää videojulkaisua. Aineistoni sisältää yhdeksän videota tekstiksi litteroituna ja lisäksi videoiden yhteydestä kerätyt kommenttilaatikot, joissa toiset Youtubekäyttäjät antavat palautetta sisällöstä. Olen tarkastellut sitä, millaista kertomusta kodin ulkopuolelle sijoitettuna olemisesta nuoret vloggaajat ja kommentoijat tuottavat verkkoalustalla omaehtoisesti, yleisönään toiset nuoret. Sosiaalinen media on olennainen osa nuorten arkea, identiteettiä ja vuorovaikutussuhteita. Videoiden tekeminen on yhä yleisempi harrastus. Sosiaalityön ja erityisesti lastensuojelun näkökulmasta on tärkeää tarkastella, millaista tarinaa sijoitetut nuoret kertovat videoissa tuhansille seuraajilleen. Sijoitetuksi tulemiseen liittyy monenlaisia tunteita ja ennakkoluuloja. Videoissaan nuoret saavat mahdollisuuden kertoa elämästään omin sanoin ja omin ehdoin, päättää mitä he haluavat julkisesti jakaa. Tutkimukseni perusteella vlogit tarjoavat parhaimmillaan yhteisöllisen, osallisuutta ja toimijuutta edistävän verkkoalustan. Kodin ulkopuolelle sijoitettuna olemiseen liittyvät lähes kaikkien vloggaajien tarinoissa merkittävinä henkilöinä toiset, vertaiset nuoret. Sijoitus näyttäytyy neutraalina, arkipäiväisenä osana elämäntarinaa, mutta videoissa on kuultavissa myös pyrkimystä päästä sijoitetun nuoren leimasta eroon. Osallisuuden kulttuurin käsitteen avulla tarinoita voi lisäksi tarkastella pyrkimyksenä aktiiviseen toimijuuteen ja yhteiskunnalliseen vaikuttamiseen.fi
dc.format.extent45
dc.language.isofi
dc.titleSilmiä avaavat tarinat : sijoituksen kokeneiden nuorten videoblogit
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201809284265
dc.type.ontasotBachelor's thesisen
dc.type.ontasotKandidaatintyöfi
dc.contributor.tiedekuntaHumanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanities and Social Sciencesen
dc.contributor.laitosYhteiskuntatieteiden ja filosofian laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Social Sciences and Philosophyen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineSosiaalityöfi
dc.contributor.oppiaineSocial Worken
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.contributor.oppiainekoodi210
dc.subject.ysovideoblogit
dc.subject.ysonuoret
dc.subject.ysoidentiteetti
dc.subject.ysoosallisuus
dc.subject.ysososiaalinen media
dc.subject.ysoYouTube
dc.subject.ysolastensuojelulaitokset
dc.subject.ysohuostaanotto
dc.subject.ysolastensuojelu
dc.subject.ysotoimijuus
dc.subject.ysoperhehoito
dc.rights.accessrightsTekijä ei ole antanut lupaa avoimeen julkaisuun, joten aineisto on luettavissa vain Jyväskylän yliopiston kirjaston arkistotyösemalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/fi/tyoskentelytilat/laitteet-ja-tilat..fi
dc.rights.accessrightsThe author has not given permission to make the work publicly available electronically. Therefore the material can be read only at the archival workstation at Jyväskylä University Library (https://kirjasto.jyu.fi/en/workspaces/facilities).en


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record