Silmiä avaavat tarinat : sijoituksen kokeneiden nuorten videoblogit
Tekijät
Päivämäärä
2017Pääsyrajoitukset
Tekijä ei ole antanut lupaa avoimeen julkaisuun, joten aineisto on luettavissa vain Jyväskylän yliopiston kirjaston arkistotyösemalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/fi/tyoskentelytilat/laitteet-ja-tilat..
Kandidaatintutkielmani aiheena ovat sijoituksen kokeneiden nuorten videoblogeissa kerrotut tarinat. Tutkin sisällön analyysin avulla viidellä eri kanavalla julkaistua, yhteensä yhdeksää videojulkaisua. Aineistoni sisältää yhdeksän videota tekstiksi litteroituna ja lisäksi videoiden yhteydestä kerätyt kommenttilaatikot, joissa toiset Youtubekäyttäjät antavat palautetta sisällöstä. Olen tarkastellut sitä, millaista kertomusta kodin ulkopuolelle sijoitettuna olemisesta nuoret vloggaajat ja kommentoijat tuottavat verkkoalustalla omaehtoisesti, yleisönään toiset nuoret.
Sosiaalinen media on olennainen osa nuorten arkea, identiteettiä ja vuorovaikutussuhteita. Videoiden tekeminen on yhä yleisempi harrastus. Sosiaalityön ja erityisesti lastensuojelun näkökulmasta on tärkeää tarkastella, millaista tarinaa sijoitetut nuoret kertovat videoissa tuhansille seuraajilleen. Sijoitetuksi tulemiseen liittyy monenlaisia tunteita ja ennakkoluuloja. Videoissaan nuoret saavat mahdollisuuden kertoa elämästään omin sanoin ja omin ehdoin, päättää mitä he haluavat julkisesti jakaa.
Tutkimukseni perusteella vlogit tarjoavat parhaimmillaan yhteisöllisen, osallisuutta ja toimijuutta edistävän verkkoalustan. Kodin ulkopuolelle sijoitettuna olemiseen liittyvät lähes kaikkien vloggaajien tarinoissa merkittävinä henkilöinä toiset, vertaiset nuoret. Sijoitus näyttäytyy neutraalina, arkipäiväisenä osana elämäntarinaa, mutta videoissa on kuultavissa myös pyrkimystä päästä sijoitetun nuoren leimasta eroon. Osallisuuden kulttuurin käsitteen avulla tarinoita voi lisäksi tarkastella pyrkimyksenä aktiiviseen toimijuuteen ja yhteiskunnalliseen vaikuttamiseen.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [5362]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
"Itsenäistyminen on paljon helpompaa, kun on ihmisiä elämässä, jotka voivat auttaa" : itsenäistyvien nuorten aikuisten sosiaalinen toimintakyky ja laitostuminen lastensuojelun jälkihuollossa
Lindqvist, Lauriina (2024)Tässä maisterintutkielmassa tarkastelen laitostumista ilmiönä lastensuojelun jälkihuollon kontekstissa ja itsenäistyvien nuorten aikuisten sosiaalista toimintakykyä. Tutkielman tavoitteena on selvittää, miten laitostuminen ... -
Minulla on asiaa - kuuleeko kukaan? : lasten ja nuorten kohtaaminen ja osallisuus sijaishuollossa
Nevasaari, Anne-Maarit (2022)Tämän kandidaatintutkielman aiheena oli lasten ja nuorten kohtaaminen ja osallisuus sijaishuollossa. Tutkielman tarkoituksena oli selvittää miten sijaishuoltoon sijoitetut lapset ja nuoret tulivat kohdatuksi sijoituksen ... -
Hyvän kohtelun diskurssit lastensuojelulaitosten hyvää kohtelua koskevissa suunnitelmissa
Paasivuori, Jenna; Lappalainen, Karoliina (2023)Tämän maisterintutkielman tarkoituksena on tutkia, millaisia hyvän kohtelun diskursseja ja osa-alueita on löydettävissä lastensuojelulaitosten hyvää kohtelua koskevista suunnitelmista. Tutkimusaineistona toimivat Keski-Suomen ... -
Suljettu ympäristö : ADHD-oireisten, päihdehäiriöistä kärsivien nuorten viimesijainen toivo?
Hirviniemi, Tanja (2022)Tämä tutkielma on kuvaileva kirjallisuuskatsaus siitä, millä tavalla lastensuojelun viimesijaisen rajoituskeinon, erityisen huolenpidon, avulla voidaan tukea nuorta, jolla on sekä ADHD että päihdehäiriö. Tutkielmassa ... -
Lastenkodissa asuvien nuorten ihmissuhteet : läheisyyttä turvallisella etäisyydellä
Akkila, Ilona (2020)Pro gradu-tutkielmassani selvitän, miten lastenkotiin sijoitettujen nuorten ihmissuhteita on tutkittu sekä suomalaisessa että kansainvälisessä tutkimuksessa. Lisäksi tutkin, millaisina nämä ihmissuhteet tutkimuksen valossa ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.