”Sai ite päättää kerranki niinku oikeesti” : oppilaiden kokemuksia osallisuudestaan ja osallistavasta musiikintunnin suunnitteluprosessista
Authors
Date
2018Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Tutkimukseni tavoitteena on tutkia kuudesluokkalaisten kokemuksia osallisuutensa toteutumisesta niin yleisesti kouluarjessa kuin musiikintunneilla. Tutkimuksen avulla kartoitan, minkälaisia osallisuuden kokemuksia musiikintunnin osallistava suunnitteluprosessi tuottaa. Pyrin myös löytämään uutta, koulumaailmaan sovellettavaa tietoa, jonka avulla osallistavampaa koulukulttuuria voidaan luoda.
Tutkimus on laadullinen tapaustutkimus, jossa on osallistavan toimintatutkimuksen piirteitä. Tutkimuksen aineisto koostuu tutkimusprojektista, jossa kuudesluokkalaiset (n=15) saivat suunnitella ja toteuttaa haluamansa musiikintunnin. Tutkimuksen aluksi ja lopuksi tehtyjen kyselyiden ja prosessin observoinnin lisäksi 12 oppilasta osallistui teemahaastatteluun. Aineisto on analysoitu sekä teoria- että aineistolähtöisellä laadullisella sisällönanalyysilla.
Tämän tutkimuksen tulosten perusteella kuudesluokkalaisten aiemmat kokemukset osallisuudestaan keskittyvät koulun epämuodollisempaan toimintaan, kuten tapahtumien tai juhlien järjestämiseen. Sen sijaan oppituntien sisältöön ei ole voitu juurikaan vaikuttaa. Sekä musiikintunnin suunnitteluprosessi että sen toteutus koettiin inspiroivaksi ja positiiviseksi
kokonaisuudeksi. Suunnitteluvastuu otettiin vakavasti ja osallisuuden kokemuksia syntyi runsaasti. Oppilaiden keskuudessa vallitsi kollektiivinen toive siitä, että vastaavanlaista oppituntien suunnittelutyötä tehtäisiin jatkossakin. Tutkimuksen tulokset ovat samassa linjassa aiempien osallisuutta tarkastelevien tutkimusten kanssa, jotka yhtälailla painottavat oppilaiden oman suunnittelutyön ja omaehtoisen toiminnan merkitystä osallisuuden lisääjänä sekä voimaantumisen ja valtautumisen lähteenä. Tämän lisäksi tutkimus tuo uuden näkökulman oppilaiden osallistumisen ja vaikuttamisen halusta: mikäli koulussa luodaan osallisuudelle toimivia kanavia ja keinoja, haluaa suurin osa oppilaista vaikuttaa arkeensa. Tämä
tutkimus tarjoaa opettajille valmiin mallin, jonka avulla voidaan toteuttaa osallistava suunnitteluprosessi oppilaiden ja opettajan yhteistyössä.
...


Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [24525]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
”Ehkä et vaan jotenki ymmärtäs, et on oikeesti niinku paha olla.” : psyykkisesti oireilevan oppilaan tukeminen koulussa – oppilaiden kokemuksia ja toiveita
Sula, Henna-Maria; Ronkainen, Helmi-Elisa (2021)Erilaisista mielenterveysongelmista johtuva psyykkinen oireilu näkyy yhä enemmän lasten ja nuorten keskuudessa. Koulussa psyykkiset häiriöt vaikuttavat oppilaan koulunkäyntiin ja koulukuntoisuuteen. Tuen tarve voi olla ... -
Demokratian leikkikentällä : osallistava suunnittelu hallinnon ja demokratian murroksessa
Hyödynmaa, Anna (2016)Tämän yhteiskuntapolitiikan pro gradu –tutkielman tavoitteena on tarkastella julkisella sektorilla tapahtuvan osallistavan suunnittelun käytänteitä ja sitä laajempaa hallinnon ja demokratian kehystä, jossa osallistaminen ... -
Making experts-by-experience : governmental ethnography of participatory initiatives in Finnish social welfare organisations
Meriluoto, Taina (Jyväskylän yliopisto, 2018)This dissertation analyses expertise-by-experience in Finnish social welfare organisations as part of the participatory practices presented as new democracy. It employs a governmental ethnographic method to investigate ... -
Kunnan viestintä kuntalaisen osallisuutta tukemassa : tulkitseva käsitetutkimus
Laine, Sari (2021)Kuntalaisten osallisuus ja osallistuminen on noussut puheenaiheeksi monissa läntisissä demokratioissa 1990–2000-lukujen taitteessa. Vastauksena kuntalaisten laimeaan vaa-liosallistumiseen erityisesti edustuksellisessa ... -
Kehitysvammaisten oppilaiden osallisuus erityisluokanopettajien kuvaamana
Vainio, Siiri (2018)Vainio, Siiri. 2018. Kehitysvammaisten oppilaiden osallisuus erityisluokanopettajien kuvaamana. Erityispedagogiikan pro gradu -tutkielma. Jyväskylän yliopisto. Kasvatustieteiden laitos. 75 sivua. Tämän tutkimuksen aiheena ...