Demokratian leikkikentällä : osallistava suunnittelu hallinnon ja demokratian murroksessa
Tämän yhteiskuntapolitiikan pro gradu –tutkielman tavoitteena on tarkastella julkisella sektorilla tapahtuvan osallistavan suunnittelun käytänteitä ja sitä laajempaa hallinnon ja demokratian kehystä, jossa osallistaminen tapahtuu. Tutkielman teoreettinen viitekehys keskittyy hallinnon kehitykseen kohti hallinta-ajattelua ja osallistamista, suunnitteluteorioiden osallistavaan ja demokratian deliberatiiviseen käänteeseen sekä hallintavetoisen demokratisoinnin ideaan (Warren 2009), jossa yhdistyy hankalasti hahmotettava ja moninainen osallistavien käytänteiden kenttä.
Tutkimus toteutettiin laadullisin menetelmin. Tutkimuksen aineisto koostuu kymmenestä teemahaastattelusta, jotka tehtiin Keskustakirjaston kaverit –projektiin osallistuneiden helsinkiläisten kanssa pääosin maaliskuussa 2016. Lisäksi tausta-aineistoksi haastateltiin kirjastovaikuttaja Maija Berndtsonia. Aineiston sisällönanalyysin avulla pyrittiin selvittämään vastauksia siihen, millaista osallistuminen osallistavan suunnittelun projektiin käytännössä oli sekä siihen, miten osallistava suunnittelu liitetään osaksi hallinnon ja demokratian osallistavaa käännettä.
Tutkimukseni tulokset osoittavat osallistavan suunnittelun käytäntöjen toteutuneen Keskustakirjaston kaverit -projektissa melko ideaalisti. Haasteita ei juurikaan esiintynyt lukuun ottamatta ajoittaista kiireen tuntua. Vaikka vaikuttamisen mahdollisuuteen ei osallistujien joukossa täysin uskottu, koettiin projektin lisänneen halua osallistua ja muuttaneen kuvaa kaupungista positiivisempaan suuntaan. Suunnittelun teorioiden valossa projekti ilmentää 2010-luvulla yleistynyttä palvelumuotoilun menetelmien kautta toteutettua suunnittelua.
Osallistamisen käytäntöjen tarkastelu sitoo osallistavan suunnittelun osaksi hallinnon ja demokratian osallistavaa käännettä: osallistava suunnittelu kytkeytyy tutkimukseni mukaan erottamattomasti hallintavetoisen demokratisoinnin ideaan, jonka määrittelevistä piirteistä siinä korostuvat erityisesti eliittivetoisuus ja ajatus asiakohtaisista vaalipiireistä. Hallintavetoisen demokratisoinnin ytimessä ovat nimenomaan osallistamiskokeilut, jollaisena myös Keskustakirjaston kaverit voidaan nähdä. Deliberatiivisen demokratian ideaali ei osallistavan suunnittelun käytänteissä täysin toteudu, mutta osallistaminen sinänsä liittyy saumattomasti edustuksellista demokratiaa täydentäviin demokratian muotoihin.
...
Muu nimeke
Osallistava suunnittelu hallinnon ja demokratian murroksessaAsiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29541]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Osallistajien kokemuksia nuorten osallistamisesta maakuntaohjelman valmistelussa
Hyrkkänen, Julia (2022)Tarkastelen tutkimuksessani osallistajien kokemuksia nuorten osallistamisesta Etelä-Karjalan maakuntaohjelmien valmisteluprosesseissa. Ihmisten yhteiskunnallisesta osallistumisesta on oltu huolissaan jo pidemmän aikaa, ja ... -
Demokratia hallinnassa : hallinnan demokratisoinnin tarkastelu deliberatiivisen, osallistuvan ja vastademokratian näkökulmasta
Majuri, Lauri (2017)Pro gradu –tutkielmani tarkastelee hallinnan demokraattisuuden mahdollisuutta maailmassa, jossa kuva edustuksellisesta demokratiasta on horjunut. Edustuksellisen demokratian kriisi yhdistettynä hallintapuheen nousuun ... -
Osallistumisen ja osallistamisen politiikat ja ideologiat
Husu, Hanna-Mari; Mäkinen, Katja (Jyväskylän yliopisto, 2024)Niin sanotun “osallistavan käänteen” (Saurugger 2010) myötä uusia osallistumisen muotoja, kanavia ja tulkintoja on syntynyt sekä kansalaislähtöisesti että hallinnon organisoimana. Osallistumisesta ja osallistamisesta on ... -
Making experts-by-experience : governmental ethnography of participatory initiatives in Finnish social welfare organisations
Meriluoto, Taina (Jyväskylän yliopisto, 2018) -
”Sai ite päättää kerranki niinku oikeesti” : oppilaiden kokemuksia osallisuudestaan ja osallistavasta musiikintunnin suunnitteluprosessista
Pitkänen, Anna (2018)Tutkimukseni tavoitteena on tutkia kuudesluokkalaisten kokemuksia osallisuutensa toteutumisesta niin yleisesti kouluarjessa kuin musiikintunneilla. Tutkimuksen avulla kartoitan, minkälaisia osallisuuden kokemuksia ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.