The Role of a Supportive Interpersonal Environment and Education-Related Goal Motivation During the Transition Beyond Upper Secondary Education
Vasalampi, K., Kiuru, N., & Salmela-Aro, K. (2018). The Role of a Supportive Interpersonal Environment and Education-Related Goal Motivation During the Transition Beyond Upper Secondary Education. Contemporary Educational Psychology, 55, 110-119. https://doi.org/10.1016/j.cedpsych.2018.09.001
Julkaistu sarjassa
Contemporary Educational PsychologyPäivämäärä
2018Tekijänoikeudet
© 2018 Elsevier Inc
This longitudinal study investigated the role of parents and peers as well as of education-related goal motivation during educational transitioning in late adolescence. The sample consisted of 1520 upper secondary education students attending either academic or vocational upper secondary school in Finland. They were surveyed three times: (1) in the first year of their upper secondary education, (2) in the second year of their upper secondary education, and (3) two years later. The results show, first, that when students in upper secondary education pursued their educational goals out of autonomous motivation they also invested more effort in their goals, which was reflected in high levels of goal progress. High goal progress, in turn, was related to high levels of school satisfaction, whereas low goal progress was associated with the intention to drop out of school. By contrast, controlled motivation was associated neither with goal effort or goal progress in educational goals. Second, different interpersonal environments played unique and different roles in adolescents’ educational goals. While mothers’ affective warmth and involvement particularly enhanced adolescents’ autonomous motivation, fathers’ affective support directly predicted high levels of school satisfaction and low intentions to drop out of upper secondary school. The role of peer acceptance (measured using a sociometric procedure) was twofold: it was related to high autonomous motivation in adolescents’ educational goals, and it also directly predicted adolescents’ satisfaction with their chosen educational track. The intention to drop out of school is an important warning signal of later actually dropping out. Additional analyses showed that the less adolescents had the intention to drop out of upper secondary school, the more likely they were to be successful in dealing with the educational transition from upper secondary school to further education or employment.
...
Julkaisija
Academic PressISSN Hae Julkaisufoorumista
0361-476XAsiasanat
Julkaisu tutkimustietojärjestelmässä
https://converis.jyu.fi/converis/portal/detail/Publication/28247322
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
The role of psychological inflexibility in adolescent satisfaction with the educational track and school dropout intentions
Liinamaa, Sara; Taulavuori, Mira-Sofia; Lappalainen, Päivi; Puolakanaho, Anne; Lappalainen, Raimo; Kiuru, Noona (Elsevier, 2022)This study aimed to obtain novel understanding of the associations between psychological inflexibility and adolescents' engagement with upper secondary studies. The participants were 885 Finnish adolescents (mean age 15.74 ... -
Trajectory subgroups of perceived emotional support from teachers : Associations with change in mastery climate and intentions to quit upper secondary school
Tvedt, Maren Stabel; Virtanen, Tuomo E.; Bru, Edvin (Elsevier, 2022)The aims of this three-wave longitudinal study were to identify and describe trajectories of perceived emotional support from teachers and investigate whether these trajectories were related to the development of intentions ... -
”Ei menny ihan sinnepäin oikeeta polkua pitkin” : erityistä tukea tarvitsevien nuorten toisen asteen opintoihin ja työelämään kiinnittymisen haasteet ja kiinnittymistä edistävä tuki
Mujunen, Enni (2024)Tämän tutkimuksen tarkoituksena on tuoda esiin erityiskoulussa opiskelleiden nuorten kokemuksia toisen asteen opintoihin ja työelämään kiinnittymisestä. Tutkimuksessa kiinnittymisen kokemuksia tarkastellaan erityistä ... -
Ulkoisten käytösoireiden kehityksen yhteys toisen asteen koulutuksen keskeyttämisriskiin ja muutos ulkoisissa käytösoireissa alakoulu - yläkoulusiirtymässä
Mattila, Rosanna; Miettinen, Katri (2021)Tämän Pro gradu -tutkimuksen tarkoitus oli selvittää, onko ulkoisten käytösoireiden kehityksellä 6., 7. ja 9. luokan aikana yhteyttä toisen asteen koulutuksen keskeyttämisriskiin. Toiseksi sen tarkoitus oli selvittää, ... -
Ulkoisen ongelmakäyttäytymisen yhteys toisen asteen koulutuksen keskeyttämisriskiin ja vertaisten tuki suojaavana tekijänä
Tavinen, Bettina; Vihola, Emmi (2020)Tässä tutkimuksessa tarkastelimme, ennakoiko kuudennella luokalla arvioitu ulkoinen ongelmakäyttäytyminen koulutuksen keskeyttämisriskiä toisella asteella. Tutkimme myös, ennakoiko ulkoinen ongelmakäyttäytyminen koulutuksen ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.