Opettaja epäeettisenä toimijana : yläkouluikäisten oppilaiden kokemuksia alakouluajoilta
Authors
Date
2018Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää millaisia kokemuksia oppilailla on opettajan taholta tapahtuvasta epäasiallisesta käytöksestä heitä kohtaan, miten opettajan oppilaisiin kohdistuvaan epäasialliseen käytökseen puututtiin ja mil- laisia vaikutuksia sillä on ollut oppilaiden elämään. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Tutkimusta varten haastateltiin kolmea yläkoululuokkaa kevään 2017 aikana. Luokat olivat seitsemäs-, kahdeksas- ja yhdeksäsluokka. Tutkimukseen osallistui yhteensä 42 oppilasta. Haastattelut toteutettiin kyselylomakkeella, joka sisälsi kolme avointa kysymystä. Aineiston analyysimenetelmänä käytettiin sisällönanalyysia. Tulokset osoittivat opettajan epäasiallisen käyttäytymisen oppilaitaan kohtaan olevan yleistä; yli kolmannes vastanneista koki joutuneensa kokemaan opettajalta epäasiallista käyttäytymistä itseään kohtaan. Yleisimpiä kokemuksia olivat eriarvoistaminen “naaman perusteella”; opettaja arvotti oppilaita heidän sosioekonomisen taustansa vuoksi. Tyttöjen ja poikien vastaukset poikkesivat toisistaan. Tyttöjen pahat muistot koskivat useassa vastauksessa kouluruokailua, kun taas pojat kokivat joutuneensa syrjityksi sukupuolensa perusteella.
Opettajan epäasialliseen käyttäytymiseen ei puututtu suurimman osan vastaajista mukaan mitenkään. Kuitenkin vertaistuki ja kaverit koettiin tärkeäksi. Opettajan epäasiallinen käyttäytyminen vaikutti oppilaiden koulussa viihtymiseen, koettuun stressin määrään sekä loi oppilaisiin riittämättömyyden tunteita.
Aihe on tärkeä, sillä syrjinnällä on suuria vaikutuksia niin yksilö- kuin yhteiskuntatasolla. Aihetta on myös tutkittu erittäin vähän, joten tilausta tällaiselle tutkimukselle on paljon.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [28143]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Luokanopettajien ja 5.-6. -luokkalaisten oppilaiden kokemuksia oppilaslähtöisyyden toteutumisesta
Rauhala , Veera; Uusitalo, Annika (2019)Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää luokanopettajien ja 5.–6.-luokkalaisten oppilaiden kokemuksia oppilaslähtöisyyden toteutumisesta koulussa. Tutkimuksen ensimmäinen tehtävä oli selvittää sitä, miten luokanopettajat ... -
Alakoulun oppilaiden ja luokanopettajien ajatuksia ja kokemuksia emotionaalisesta turvallisuudesta kouluympäristössä
Ahonen, Netta; Hämäläinen, Anni (2021)Tämän tutkimuksen tavoitteena oli tutkia alakoulun oppilaiden ja luokanopettajien ajatuksia ja kokemuksia emotionaalisesta turvallisuudesta kouluympäristössä. Tutkimuksessa selvitettiin, millaisia emotionaaliseen turvallisuuteen ... -
Miten opettaja rakentaa pedagogisen auktoriteetin? Otteita opettajan arjesta
Harjunen, Elina (2002)Laadullisen tutkimuksen päätavoitteena oli pureutua siihen, miten opettaja ymmärtää ja rakentaa pedagogisen auktoriteettinsa koulun arjessa. Koska auktoriteettisuhde ei todennu ajatuksissa, puheessa ja kuvitelmissa, tutkin ... -
"Ensin mää haluisin vähän tutustua ja sitte vasta päättää" monivuotinen opetus luokanopettajien, oppilaiden ja vanhempien näkökulmasta
Hienonen, Anna-Emilia; Mykkänen, Maija (2009) -
Luokanopettajien ja oppilaiden arviot opettaja-oppilassuhteen laadusta ja niiden yhteys oppilaiden psykososiaaliseen hyvinvointiin
Laitinen, Sofia (2024)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää luokanopettajien ja 3. luokan oppilaiden arvioita koskien opettaja-oppilassuhteen laatua. Lisäksi tutkimuksessa tarkasteltiin, miten nämä arviot opettaja-oppilassuhteen laadusta ...