Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorKepler-Uotinen, Kaili
dc.contributor.authorPusa, Iida
dc.date.accessioned2018-09-26T05:42:21Z
dc.date.available2018-09-26T05:42:21Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/59664
dc.description.abstractTutkimuksen tarkoituksena oli selvittää millaisia kokemuksia oppilailla on opettajan taholta tapahtuvasta epäasiallisesta käytöksestä heitä kohtaan, miten opettajan oppilaisiin kohdistuvaan epäasialliseen käytökseen puututtiin ja mil- laisia vaikutuksia sillä on ollut oppilaiden elämään. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Tutkimusta varten haastateltiin kolmea yläkoululuokkaa kevään 2017 aikana. Luokat olivat seitsemäs-, kahdeksas- ja yhdeksäsluokka. Tutkimukseen osallistui yhteensä 42 oppilasta. Haastattelut toteutettiin kyselylomakkeella, joka sisälsi kolme avointa kysymystä. Aineiston analyysimenetelmänä käytettiin sisällönanalyysia. Tulokset osoittivat opettajan epäasiallisen käyttäytymisen oppilaitaan kohtaan olevan yleistä; yli kolmannes vastanneista koki joutuneensa kokemaan opettajalta epäasiallista käyttäytymistä itseään kohtaan. Yleisimpiä kokemuksia olivat eriarvoistaminen “naaman perusteella”; opettaja arvotti oppilaita heidän sosioekonomisen taustansa vuoksi. Tyttöjen ja poikien vastaukset poikkesivat toisistaan. Tyttöjen pahat muistot koskivat useassa vastauksessa kouluruokailua, kun taas pojat kokivat joutuneensa syrjityksi sukupuolensa perusteella. Opettajan epäasialliseen käyttäytymiseen ei puututtu suurimman osan vastaajista mukaan mitenkään. Kuitenkin vertaistuki ja kaverit koettiin tärkeäksi. Opettajan epäasiallinen käyttäytyminen vaikutti oppilaiden koulussa viihtymiseen, koettuun stressin määrään sekä loi oppilaisiin riittämättömyyden tunteita. Aihe on tärkeä, sillä syrjinnällä on suuria vaikutuksia niin yksilö- kuin yhteiskuntatasolla. Aihetta on myös tutkittu erittäin vähän, joten tilausta tällaiselle tutkimukselle on paljon.fi
dc.format.extent43
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofi
dc.titleOpettaja epäeettisenä toimijana : yläkouluikäisten oppilaiden kokemuksia alakouluajoilta
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201809264241
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden ja psykologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Education and Psychologyen
dc.contributor.laitosOpettajankoulutuslaitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Teacher Educationen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineLuokanopettajakoulutusfi
dc.contributor.oppiaineTeacher Educationen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi103
dc.subject.ysoalakoulu
dc.subject.ysoammattietiikka
dc.subject.ysoopettajat
dc.subject.ysosyrjintä
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot