dc.contributor.advisor | Ruohotie-Lyhty, Maria | |
dc.contributor.author | Hyppönen, Annikki | |
dc.date.accessioned | 2018-09-18T07:28:48Z | |
dc.date.available | 2018-09-18T07:28:48Z | |
dc.date.issued | 2018 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/59549 | |
dc.description.abstract | Tutkielma on oppikirjatutkimus, jonka tarkoituksena on selvittää, miten selkokieli näkyy suomi toisena kielenä -oppikirjan (S2) teksteissä ja tehtävämateriaaleissa. Lisäksi selvitetään, tukeeko S2-oppikirjan rakenne ja kuvitus selkokielistä esitystapaa. Tutkielman aineistona on käytetty Suomen mestari 1 -alkeisoppikirjaa.
Tutkimusmenetelmänä on teorialähtöinen sisällönanalyysi, jonka avulla kuvataan oppikirjan selkokielisen kielimuodon tunnistettavia kielenpiirteitä ja ominaisuuksia. Analyysi kohdistuu sanastoon, tekstityyppeihin, harjoituksiin sekä kielitiedon esittämiseen. Lisäksi kuva-analyysin avulla tarkastellaan aineiston kuvia, kuvatyyppejä ja -kokoja sekä sisältöä suhteessa tekstikappaleiden ja tekstien sisältöön.
Käytäntöön sovellettuna tutkimuksen tavoitteena on vaikuttaa oppikirjatuottajiin lisäämällä heille tietoa selkokielisestä kielimuodosta sekä antaa S2-opettajille tietoa selkokielestä niin opetuksessa kuin oppimateriaalin valinnassakin.
Selkokieli on erityisryhmiä palveleva kielimuoto. Se ei korvaa yleiskieltä, vaan tukee niiden ihmisten tiedonsaantia, joille yleiskieli on liian vaikeaa. Kielen oppimisessa, kuten muussakin oppimisessa oppijan muisti vaikuttaa kykyyn ylläpitää informaatiota ja ymmärtää käytettyä kieltä ja sen merkityksiä. Selkokieli on yksi työmuistia keventävistä apuvälineistä. Selkeä, hyvin jäsennetty ja lyhytrakenteinen kieli helpottaa muistin toimintaa.
Aiempien vuosikymmenten kielten osataitojen sijaan kieli ymmärretään nykyisin laajasti ihmisen henkilökohtaiseksi, sosiaaliseksi ja kulttuuriseksi pääomaksi, johon viitataan termillä kielikasvatus. Maahanmuuttajien kotoutumiskoulutuksen opetussuunnitelmassa korostuu S2-opetustavoitteiden kommunikatiivisuus, erityisesti ne arkielämän tilanteet, joissa kielenoppija käyttää kieltä. Oppikirja on kielenoppijalle eräänlainen malli kielen rakenteista sekä vuorovaikutuksesta ja suomalaisesta kulttuurista.
Tutkimuksesta käy ilmi, että Suomen mestari 1 -alkeisoppikirja esittää kielen yksinkertaistettuna, pääosin selkokielistä kielimuotoa käyttäen. Sen tekstiaineistossa tulevat esiin selkokieliset kielenpiirteet lyhyinä lauseina, helppona sanastona sekä tekstiaineistoon ja kielenrakenteisiin liittyvinä harjoituksina. Kieliopintojaan aloittaville kohdennetun oppikirjan sisältämä kielioppiaines on laaja. Oppikirjan graafiset ratkaisut ja kuvitus tukevat pääosin selkokielistä esitystapaa. | fi |
dc.format.extent | 86 | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fi | |
dc.subject.other | kielimuoto | |
dc.subject.other | suomi toisena kielenä -opetus | |
dc.title | Selkokielinen kielimuoto suomi toisena kielenä -oppikirjassa | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201809184150 | |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Humanities and Social Sciences | en |
dc.contributor.laitos | Kieli- ja viestintätieteiden laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Language and Communication Studies | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Soveltavan kielitieteen maisteriopinnot | fi |
dc.contributor.oppiaine | Master's Degree Programme in Applied Linguistics | en |
dc.rights.copyright | Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. | fi |
dc.rights.copyright | This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited. | en |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 314 | |
dc.subject.yso | kielen oppiminen | |
dc.subject.yso | kielikasvatus | |
dc.subject.yso | suomi toisena kielenä | |
dc.subject.yso | selkokieli | |
dc.subject.yso | toinen kieli | |
dc.subject.yso | ymmärrettävyys | |
dc.subject.yso | yleiskieli | |
dc.subject.yso | suomen kieli | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.type.okm | G2 | |