Selkokielinen kielimuoto suomi toisena kielenä -oppikirjassa
Authors
Date
2018Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Tutkielma on oppikirjatutkimus, jonka tarkoituksena on selvittää, miten selkokieli näkyy suomi toisena kielenä -oppikirjan (S2) teksteissä ja tehtävämateriaaleissa. Lisäksi selvitetään, tukeeko S2-oppikirjan rakenne ja kuvitus selkokielistä esitystapaa. Tutkielman aineistona on käytetty Suomen mestari 1 -alkeisoppikirjaa.
Tutkimusmenetelmänä on teorialähtöinen sisällönanalyysi, jonka avulla kuvataan oppikirjan selkokielisen kielimuodon tunnistettavia kielenpiirteitä ja ominaisuuksia. Analyysi kohdistuu sanastoon, tekstityyppeihin, harjoituksiin sekä kielitiedon esittämiseen. Lisäksi kuva-analyysin avulla tarkastellaan aineiston kuvia, kuvatyyppejä ja -kokoja sekä sisältöä suhteessa tekstikappaleiden ja tekstien sisältöön.
Käytäntöön sovellettuna tutkimuksen tavoitteena on vaikuttaa oppikirjatuottajiin lisäämällä heille tietoa selkokielisestä kielimuodosta sekä antaa S2-opettajille tietoa selkokielestä niin opetuksessa kuin oppimateriaalin valinnassakin.
Selkokieli on erityisryhmiä palveleva kielimuoto. Se ei korvaa yleiskieltä, vaan tukee niiden ihmisten tiedonsaantia, joille yleiskieli on liian vaikeaa. Kielen oppimisessa, kuten muussakin oppimisessa oppijan muisti vaikuttaa kykyyn ylläpitää informaatiota ja ymmärtää käytettyä kieltä ja sen merkityksiä. Selkokieli on yksi työmuistia keventävistä apuvälineistä. Selkeä, hyvin jäsennetty ja lyhytrakenteinen kieli helpottaa muistin toimintaa.
Aiempien vuosikymmenten kielten osataitojen sijaan kieli ymmärretään nykyisin laajasti ihmisen henkilökohtaiseksi, sosiaaliseksi ja kulttuuriseksi pääomaksi, johon viitataan termillä kielikasvatus. Maahanmuuttajien kotoutumiskoulutuksen opetussuunnitelmassa korostuu S2-opetustavoitteiden kommunikatiivisuus, erityisesti ne arkielämän tilanteet, joissa kielenoppija käyttää kieltä. Oppikirja on kielenoppijalle eräänlainen malli kielen rakenteista sekä vuorovaikutuksesta ja suomalaisesta kulttuurista.
Tutkimuksesta käy ilmi, että Suomen mestari 1 -alkeisoppikirja esittää kielen yksinkertaistettuna, pääosin selkokielistä kielimuotoa käyttäen. Sen tekstiaineistossa tulevat esiin selkokieliset kielenpiirteet lyhyinä lauseina, helppona sanastona sekä tekstiaineistoon ja kielenrakenteisiin liittyvinä harjoituksina. Kieliopintojaan aloittaville kohdennetun oppikirjan sisältämä kielioppiaines on laaja. Oppikirjan graafiset ratkaisut ja kuvitus tukevat pääosin selkokielistä esitystapaa.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29564]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Käsityksiä konekääntimistä suomi toisena kielenä -oppimisessa korkea-asteella
Waala, Rae (2024)Tässä maisterintutkielmassa tutkin S2-opiskelijoiden ja S2-opettajien käsityksiä konekääntimistä korkeakouluympäristössä. Tutkielman tarkoituksena on selvittää, millaisia konekäänninkäsityksiä suomea toisena kielenä ... -
S2-oppilaiden ja heidän opettajiensa kokemukset kielenoppimisesta integroidussa äidinkielen ja kirjallisuuden ryhmässä
Pöntinen, Anu (2019)Tässä maisterintutkielmassani tarkastelen yhdeksäsluokkalaisten suomi toisena kielenä -oppilaiden sekä heidän opettajiensa kokemuksia opetuskokeilusta, jossa äidinkielen ja kirjallisuuden ryhmä sekä suomea toisena kielenä ... -
"Esimerkiksi pissa ei ole mitään kuin Italiassa --" : mielipideilmaukset ja niiden kehittyminen suomenoppijoiden teksteissä
Kajaan, Paula (2012)Tässä tutkimuksessa tarkastellaan suomenoppijoiden mielipiteenilmauksia ja niiden kehittymistä sinä aikana kun oppijoiden kielenkäyttäjän rooli vaihtuu vieraan kielen oppijasta toisen kielen oppijaksi. Mielipiteenilmauksia ... -
Aikuisten S2-oppijoiden kielenoppimisen kokemuksia selkomukautetun kaunokirjallisuuden parissa
Kastari, Mervi (Puheen ja kielen tutkimuksen yhdistys, 2019)Artikkeli käsittelee oppimisen kokemuksia selkomukautetun kaunokirjallisuuden parissa kotoutumiskoulutuksen lukupiirissä. Aineistona ovat lukupiirien 24 osallistujan haastattelut. Haastattelut on tehty osallistujien toisella ... -
Lausepaino-ongelmia : ääntämisen ymmärrettävyyteen voi vaikuttaa se, mitä painottaa ja miten
Heinonen, Henna (Soveltavan kielentutkimuksen keskus, Jyväskylän yliopisto; Kielikoulutuspolitiikan verkosto, 2021)Tässä artikkelissa tiivistän väitöskirjani neljän osatutkimuksen pääteemat ja tulokset. Väitöskirjani sijoittuu soveltavan kielitieteen oppiaineeseen, ja sen on tarkoitus hyödyttää kieltenopetusta ja ääntämisenoppimista. ...