University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

S2-oppilaiden ja heidän opettajiensa kokemukset kielenoppimisesta integroidussa äidinkielen ja kirjallisuuden ryhmässä

Thumbnail
View/Open
473.4Kb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Pöntinen, Anu
Date
2019
Discipline
Suomen kieliFinnish
Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.

 
Tässä maisterintutkielmassani tarkastelen yhdeksäsluokkalaisten suomi toisena kielenä -oppilaiden sekä heidän opettajiensa kokemuksia opetuskokeilusta, jossa äidinkielen ja kirjallisuuden ryhmä sekä suomea toisena kielenä opiskelevien ryhmä yhdistettiin. Tutkimusta varten olen haastatellut kahdeksaa yhdeksättä luokkaa käyvää S2-oppilasta sekä kahta äidinkieltä ja suomea toisena kielenä opettavaa opettajaa. Haastatteluiden lisäksi olen käyttänyt tutkimusaineistonani kenttäpäiväkirjaa, johon olen kirjannut havaintojani opetustilanteesta. Tutkimusaineisto on koottu keväällä 2018. Kokeilu perustuu Stanfordin yliopistossa kehitettyyn toisen kielen opettamiseen liittyvään pedagogiseen malliin. Niin kutsutun Include & Accelerate -malli nojaa sosiokulttuuriseen käsitykseen kielenoppimisesta, joka painottaa opetuksen vuorovaikutuksellisuutta sekä osaamisen ylärajoille pyrkimistä muun muassa oppimisen oikea-aikaisen tukemisen avulla. Malli edustaa myös kielenopetuksen mainstreaming-periaatetta. Lähestyn tutkimuskohdettani yksilöiden käsityksiä ja kokemuksia tutkivan fenomenografisen viitekehyksen kautta. Fenomenografia toimii tutkimuksessani myös analyysimenetelmänä. Tässä tutkimuksessa olen analysoinut oppilaiden ja opettajien kokemuksia muutoksesta, toisesta kielestä, tavoitteellisuudesta sekä osallisuudesta. Tutkimukseni mukaan maahanmuuttajaoppilaiden suhtautuminen muutokseen on melko varautunutta. Opettajat näkevät mainstreamingissa paljon mahdollisuuksia mutta kokevat, että sen käyttöön ottaminen vaatii esimerkiksi paljon aikaa sekä ryhmäyttämistä. Myös oppilaiden kokemuksia toisen kielen käytöstä värittää usein pelko, kiusaantuneisuus ja jännitys saatavasta palautteesta. Moni oppilas ei lähde varsinkaan ikäistensä kanssa merkitysneuvotteluihin, sillä pelkää, että ne eivät johda mihinkään, jolloin tilanteesta tulee molemmille osapuolille kiusallinen. S2-oppilaat eivät myöskään välttämättä koe, että oman ikäiset oppilaat osaisivat tukea heitä kielellisesti. Oppilaiden osaamisen ylärajoille pyrkimistä vaikeuttaa usein turvattomuuden tunne: riskejä ei uskalleta ottaa, koska pelätään niiden seurauksia. Osallisuuden kokemuksissa aineistoni jakautui kahtia. Osa oppilaista koki olevansa esimerkiksi osa omaa luokkaansa, jolloin kielellisiä vuorovaikutustilanteita ei nähty ongelmallisina. Ne, jotka eivät kokeneet osallisuutta, näkivät kantasuomalaiset nuoret usein erilaisina kuin he itse. Myös nuorten vapaa-ajan viettotavoilla oli vaikutusta osallisuuden ja kielenkäytön kokemuksiin. Omaehtoinen hakeutuminen kielenkäyttötilanteisiin lisäsi positiivisia kokemuksia kielenkäytöstä. ...
Keywords
oppilaat kielen oppiminen opettajat kokemukset opetus toinen kieli suomi toisena kielenä oppitunnit ryhmät
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201905022371

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [23404]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Aletaan alusta : luku- ja kirjoitustaidottomat aikuiset uutta kieltä oppimassa 

    Tammelin-Laine, Taina (University of Jyväskylä, 2014)
  • Vaihtelu vahvuutena : neljän suomi toisena kielenä -oppijan kielenkehittyminen dynaamisesta käyttöpohjaisesta näkökulmasta 

    Lesonen, Sirkku (Kotikielen seura, 2020)
    Sirkku Lesosen suomen kielen alaan kuuluva väitöskirja tarkastettiin tiistaina 25. elokuuta 2020 Jyväskylän ylipistossa. Vastaväittäjänä toimi professori Teresa Cadierno Etelä-Tanskan yliopistosta ja kustoksena professori ...
  • The dynamics of foreign versus second language development in Finnish writing 

    Tilma, Corinne (University of Jyväskylä, 2014)
  • ”Heti ku mä oon kotoonta ulos, suomen kieli tulee” : S2-oppijoiden suomen kielen omistajuus ja asiantuntijuus sekä käsitykset äidinkielen merkityksestä oppimisprosessissa 

    Papinkivi, Noora (2018)
    Tutkielmassa tarkastellaan aikuisten nuorena Suomeen muuttaneiden osallistujien käsityksiä suomen kielen omistajuuteen ja asiantuntijuuteen liittyen. Tutkimuksen kohteena ovat myös heidän oman äidinkielensä merkitys suomen ...
  • Tekstikäsitysten muuttuminen suomi toisena kielenä -kurssilla 

    Ojanen, Heli (2014)
    Tekstien maailma on muuttunut viimeisten vuosikymmenien aikana peruuttamattomasti kirjoitetusta kielestä joka puolelta päällemme vyöryväksi teksti- ja informaatiotulvaksi. Muutosta ovat muokanneet teknologiset uutuudet ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre