dc.contributor.advisor | Clements, Kati | |
dc.contributor.author | Tiippana, Jani | |
dc.date.accessioned | 2018-09-18T07:25:00Z | |
dc.date.available | 2018-09-18T07:25:00Z | |
dc.date.issued | 2018 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/59548 | |
dc.description.abstract | Kandidaatintutkielmassa tutkitaan tekoälyn hyödyntämistä palvelukehityksessä.
Tekoäly yleistyy nyt ja tulevaisuudessa yhä useammalla alalla IT:n yleistyessä.
Palvelusekotorin laajuus globaalissa mittakaavassa on huomattava ja sen on
ennustettu yhä kasvavan. Uusia palveluja tulee koko ajan lisää ja tämä tutkielma
pyrkii selvittämään sitä, miten tekoälyä hyödynnetään tällä hetkellä ja voitaisiin
hyödyntää tulevaisuudessa palvelukehityksessä ja sen prosesseissa. Palvelun
kehitykseen kuuluu esimerkiksi uuden palvelun suunnittelu, analysointi,
kehitys ja julkaisu. Myös jo olemassa oleman palvelun parannukset ja palvelulinjauudistukset
kuuluvat palvelukehityksen piiriin. Uudet koneoppimisen algoritmit
ja big data-analyysit vaikuttavat tutkimusten valossa käyttökelpoisilta
aiheen kannalta. Tutkimustulosten valossa esimerkiksi palvelulinjauudistuksissa,
kuten uusien matkantarjoajien uusien reittien laskemissa voidaan hyödyntää
tekoälyä. Myös palveluiden ehostamiseen voidaan hyödyntää esimerkiksi dataanalyyseja
sosiaalisesta mediasta kerättyjen asiakaspalautteiden perusteella.
Tutkimustuloksena saatiin myös, että tekoälyä ei vielä laajalti käytetä palvelukehityksessä,
mutta sille nähdään suuri potentiaali tulevaisuudessa. Tutkielmassa
käydään läpi käsitteet palvelukehitys, tekoäly ja tutkimuskysymys:
Kuinka tekoälyä voidaan hyödyntää palvelukehityksessä ja sen prosesseissa?
Tutkielma suoritettiin kirjallisuuskatsauksena. | fi |
dc.description.abstract | This bachelor’s thesis studies how artificial intelligence can be utilized in service
development processes. Artificial intelligence is taking its place from several
industries as ICT is standard nowadays. Service industry is huge in global
context and it is predicted to grow even more. Amount of new services increases
all the time and this study tries to find out how artificial intelligence is now
used in service development and how it could be used in the future. Service development
is a process and it includes steps: designing a new service, analyzing
new service, developing new service and publishing new service. Also, improvements
to existing services and service reforms are in the field of service development.
Existing studies show that machine learning and data mining are
useful methods in the field of service development. Results show that for example
service reforms can be done utilizing AI to calculate better routes for transportation
services. Also, service improvements can be done by analyzing data from
social media and customer reviews. As a second result, was given that artificial
intelligence is not yet used extensively in field of service development, but it is
given a great potential in future in field of service development. This Study
shows concepts of service development, artificial intelligence. Research question
is: How artificial intelligence can be used in service development and its
processes? This study was compiled as a literature review. | en |
dc.format.extent | 29 | |
dc.language.iso | fi | |
dc.rights | In Copyright | en |
dc.subject.other | keinotekoiset neuroverkot | |
dc.subject.other | syväoppiminen | |
dc.subject.other | palvelukehitys | |
dc.subject.other | palveluinnovaatio | |
dc.title | Tekoälyn hyödyntäminen palvelukehityksessä | |
dc.type | bachelor thesis | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201809184149 | |
dc.type.ontasot | Bachelor's thesis | en |
dc.type.ontasot | Kandidaatintyö | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Informaatioteknologian tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Information Technology | en |
dc.contributor.laitos | Informaatioteknologia | fi |
dc.contributor.laitos | Information Technology | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Tietojärjestelmätiede | fi |
dc.contributor.oppiaine | Information Systems Science | en |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f | |
dc.type.publication | bachelorThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 601 | |
dc.subject.yso | innovaatiot | |
dc.subject.yso | tiedonlouhinta | |
dc.subject.yso | kehittäminen | |
dc.subject.yso | palvelut | |
dc.subject.yso | koneoppiminen | |
dc.subject.yso | tekoäly | |
dc.subject.yso | big data | |
dc.subject.yso | neuroverkot | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |