Tekoälyn hyödyntäminen muotiteollisuuden trendien ennustamisessa
Tekijät
Päivämäärä
2023Tekijänoikeudet
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Muotiteollisuus on yksi maailman johtavista talouksista, jossa yritykset kamppailevat trendien ennustamisessa. Muotitrendit muuttuvat nopeammin kuin koskaan ennen ja lyhyiden myyntikausien, suurten tuotevalikoimien sekä pitkien tuotantoprosessien vuoksi oikea-aikainen trendien ja kysynnän ennustaminen on muotialalla hyvin kriittistä ja haastavaa. Kirjallisuuskatsauksena toteutetussa tutkielmassa käsitellään tekoälyn hyödyntämistä muotiteollisuuden trendiennustamisessa ja tutkitaan, millaisia etuja tekoälypohjaisella ennustamisella on verrattuna perinteisiin tilastollisiin tietoihin perustuviin ennustusmenetelmiin. Tämän kirjallisuuskatsauksen tarkoituksena on vastata kahteen tutkimuskysymykseen: ”Kuinka tekoälyä voidaan hyödyntää muotialan trendiennustamisessa?” ja ”Mitä etuja tekoälypohjaisella ennustamisella on verrattuna perinteisiin ennustusmenetelmiin?”. Aihealueen tutkimukset ovat osoittaneet, että muodin kysynnässä on monia vaikuttavia tekijöitä, jotka voivat aiheuttaa tilastollisten menetelmien puutteellisen suorituskyvyn. Näitä ovat muun muassa pikamuoti ja sosiaalisen median aiheuttama paine sekä trendien nopea vaihtuvuus. Tutkielma osoittaa, että tekoälyä voidaan hyödyntää laaja-alaisesti muotialan trendiennustamisessa, kuten tuotantoprosessien optimoinnissa, tuotesuunnittelussa sekä varastonhallinnassa. Lisäksi tuloksista käy ilmi, että tekoälyyn perustuva trendiennustaminen on objektiivisempaa, kustannustehokkaampaa ja tarkempaa kuin perinteinen ennustaminen, sillä se perustuu tietoihin ja teknologiaan, eikä ihmisten arviointiin tai mielipiteisiin.
...
The fashion industry is one of the world's leading economies, where companies struggle to predict trends. Fashion trends are changing faster than ever before, and due to short sales seasons, huge product ranges, and long production processes, timely trend forecasting is very critical and challenging in the fashion industry. In a literature review conducted in this study, the use of artificial intelligence in fashion industry trend forecasting is discussed, and the advantages of artificial intelligence-based forecasting compared to traditional statistical methods are investigated. The purpose of this literature review is to answer the research questions: "How can artificial intelligence be used in fashion trend forecasting?" and "What are the advantages of artificial intelligence-based forecasting compared to traditional forecasting methods?". Research in this area has shown that there are many factors influencing fashion demand that can cause insufficient performance of statistical methods, such as fast fashion and the pressure and rapid change of trends caused by social media. The key finding of the study is that artificial intelligence can be widely used in fashion trend forecasting, such as in optimizing production processes, product design and inventory management. In addition, the results show that forecasting based on artificial intelligence is more objective, cost-effective, and accurate than traditional forecasting, as it is based on data and technology rather than human evaluation or opinions.
...
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [5327]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Tekoälyn hyödyntäminen urheilutulosten ennustamisessa
Härmä, Leevi (2023)Urheiluotteluihin liittyvän tiedon määrä on kasvanut nopeaa vauhtia teknologian avulla. Tämä on mahdollistanut suurien tietomäärien käsittelyyn sopivien tekoälymallien soveltamisen urheiluotteluiden tulosten ennustamiseen. ... -
Tekoälyn hyödyntäminen digitaalisessa markkinoinnissa
Vakoniemi, Ville (2023)Tekoäly on kehittynyt nopeasti viimeisten vuosien aikana ja sitä on alettu hyödyntää useilla eri aloilla, mukaan lukien digitaalisessa markkinoinnissa. Koska tekoälyn hyödyntäminen on digitaalisessa markkinoinnissa vielä ... -
Tekoälyn hyödyntäminen yritysten markkinoinnissa
Mustamäki, Miika (2021)Tässä kandidaatintutkielmassa tutkitaan, kuinka tekoälyä voidaan hyödyntää yritysten markkinoinnissa. Tekoäly on ottanut suuria kehitysaskeleita viime vuosina, joten myös sen käyttö on yleistynyt ympärillämme ja myös ... -
Tekoälyn hyödyntäminen teollisten valmistusprosessien parantamisessa
Mauno, Topias (2023)Tämän tutkielman tarkoituksena on kuvata tekoälyn nykytilaa ja sen mahdollisia sovelluksia valmistusteollisuudessa. Tekoäly on viime vuosikymmenen aikana noussut merkittäväksi innovaation lähteeksi useilla eri teollisuudenaloilla, ... -
Tutkasensorin ja syväoppimisen hyödyntäminen liikkeen tunnistuksessa
Hellman, Leena (2023)Ihmisten liikkeiden tunnistusta käytetään erilaisissa valvontaan ja älykoteihin liittyvissä ratkaisuissa. Liikkeen tunnistukseen voidaan käyttää erilaisia sensoreita. Viime aikoina erityisesti tutkasensorilla tapahtuva ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.