Show simple item record

dc.contributor.advisorClements, Kati
dc.contributor.authorTiippana, Jani
dc.date.accessioned2018-09-18T07:25:00Z
dc.date.available2018-09-18T07:25:00Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/59548
dc.description.abstractKandidaatintutkielmassa tutkitaan tekoälyn hyödyntämistä palvelukehityksessä. Tekoäly yleistyy nyt ja tulevaisuudessa yhä useammalla alalla IT:n yleistyessä. Palvelusekotorin laajuus globaalissa mittakaavassa on huomattava ja sen on ennustettu yhä kasvavan. Uusia palveluja tulee koko ajan lisää ja tämä tutkielma pyrkii selvittämään sitä, miten tekoälyä hyödynnetään tällä hetkellä ja voitaisiin hyödyntää tulevaisuudessa palvelukehityksessä ja sen prosesseissa. Palvelun kehitykseen kuuluu esimerkiksi uuden palvelun suunnittelu, analysointi, kehitys ja julkaisu. Myös jo olemassa oleman palvelun parannukset ja palvelulinjauudistukset kuuluvat palvelukehityksen piiriin. Uudet koneoppimisen algoritmit ja big data-analyysit vaikuttavat tutkimusten valossa käyttökelpoisilta aiheen kannalta. Tutkimustulosten valossa esimerkiksi palvelulinjauudistuksissa, kuten uusien matkantarjoajien uusien reittien laskemissa voidaan hyödyntää tekoälyä. Myös palveluiden ehostamiseen voidaan hyödyntää esimerkiksi dataanalyyseja sosiaalisesta mediasta kerättyjen asiakaspalautteiden perusteella. Tutkimustuloksena saatiin myös, että tekoälyä ei vielä laajalti käytetä palvelukehityksessä, mutta sille nähdään suuri potentiaali tulevaisuudessa. Tutkielmassa käydään läpi käsitteet palvelukehitys, tekoäly ja tutkimuskysymys: Kuinka tekoälyä voidaan hyödyntää palvelukehityksessä ja sen prosesseissa? Tutkielma suoritettiin kirjallisuuskatsauksena.fi
dc.description.abstractThis bachelor’s thesis studies how artificial intelligence can be utilized in service development processes. Artificial intelligence is taking its place from several industries as ICT is standard nowadays. Service industry is huge in global context and it is predicted to grow even more. Amount of new services increases all the time and this study tries to find out how artificial intelligence is now used in service development and how it could be used in the future. Service development is a process and it includes steps: designing a new service, analyzing new service, developing new service and publishing new service. Also, improvements to existing services and service reforms are in the field of service development. Existing studies show that machine learning and data mining are useful methods in the field of service development. Results show that for example service reforms can be done utilizing AI to calculate better routes for transportation services. Also, service improvements can be done by analyzing data from social media and customer reviews. As a second result, was given that artificial intelligence is not yet used extensively in field of service development, but it is given a great potential in future in field of service development. This Study shows concepts of service development, artificial intelligence. Research question is: How artificial intelligence can be used in service development and its processes? This study was compiled as a literature review.en
dc.format.extent29
dc.language.isofi
dc.subject.otherkeinotekoiset neuroverkot
dc.subject.othersyväoppiminen
dc.subject.otherpalvelukehitys
dc.subject.otherpalveluinnovaatio
dc.titleTekoälyn hyödyntäminen palvelukehityksessä
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201809184149
dc.type.ontasotBachelor's thesisen
dc.type.ontasotKandidaatintyöfi
dc.contributor.tiedekuntaInformaatioteknologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Information Technologyen
dc.contributor.laitosInformaatioteknologiafi
dc.contributor.laitosInformation Technologyen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineTietojärjestelmätiedefi
dc.contributor.oppiaineInformation Systems Scienceen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.contributor.oppiainekoodi601
dc.subject.ysoinnovaatiot
dc.subject.ysotiedonlouhinta
dc.subject.ysokehittäminen
dc.subject.ysopalvelut
dc.subject.ysokoneoppiminen
dc.subject.ysotekoäly
dc.subject.ysobig data
dc.subject.ysoneuroverkot


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record