dc.contributor.advisor | Valli, Raine | |
dc.contributor.author | Saros, Viivi | |
dc.date.accessioned | 2018-09-17T07:29:25Z | |
dc.date.available | 2018-09-17T07:29:25Z | |
dc.date.issued | 2018 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/59532 | |
dc.description.abstract | Tutkimuksessa tutkitaan miten kahden eri kustantajan ensimmäisen luokan matematiikan oppikirjojen geometria osuudet vastaavat perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden asettamaan geometrian opetuksen tavoitteeseen ja sisältöihin. Tutkimus on toteutettu laadullisena oppikirja -katsauksena ja menetelmänä on käytetty sisällönanalyysia.
Oppikirjatutkimuksia on tehty aiemminkin niin suomessa kuin maailmallakin, mutta tämä tutkimus tuo uutta tietoa oppikirjojen ja opetussuunnitelman välisestä toteutuvuudesta, koska uusi perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet on otettu käyttöön vuonna 2016, joka on tuonut mukanaan muutoksia opetuksen toteuttamiseen peruskouluissa. Oppikirjat ovat vakiinnuttaneet paikkansa opetuksen välineenä sekä toisinaan toimivat jopa oppituntien ainoina oppivälineinä, joten on mielenkiintoista tehdä tutkimusta siitä, miten oppikirjat toteuttavat uutta opetussuunnitelmaa.
Teoreettisessa viitekehyksessä tuodaan esille alkuopetusikäisen lapsen luonnolliset tavat oppia uutta sekä geometrian vaatimat osataidot. Analyysi on toteutettu sisällönanalyysina, jolla on saatu vastaukset tutkimuskysymyksiin.
Tutkimustulokset osoittavat, että tutkimusaineistoa olleet oppikirjat toteuttavat perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden 1.-2. luokan geometrian tavoitteen. Sisällöllisesti oppikirjoissa on suuria eroja ja ne voisivat tarjota monipuolisempia harjoituksia. | fi |
dc.format.extent | 73 | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fi | |
dc.subject.other | oppikirja | |
dc.title | Matkalla muotojen mestariksi | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201809174131 | |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Education and Psychology | en |
dc.contributor.laitos | Kokkolan yliopistokeskus Chydenius | fi |
dc.contributor.laitos | Kokkolan yliopistokeskus Chydenius | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Kasvatustiede | fi |
dc.contributor.oppiaine | Education | en |
dc.rights.copyright | Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. | fi |
dc.rights.copyright | This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited. | en |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 102 | |
dc.subject.yso | opetussuunnitelmat | |
dc.subject.yso | oppikirjat | |
dc.subject.yso | alkuopetus | |
dc.subject.yso | matematiikka | |
dc.subject.yso | geometria | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.type.okm | G2 | |