Matkalla muotojen mestariksi
Tutkimuksessa tutkitaan miten kahden eri kustantajan ensimmäisen luokan matematiikan oppikirjojen geometria osuudet vastaavat perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden asettamaan geometrian opetuksen tavoitteeseen ja sisältöihin. Tutkimus on toteutettu laadullisena oppikirja -katsauksena ja menetelmänä on käytetty sisällönanalyysia.
Oppikirjatutkimuksia on tehty aiemminkin niin suomessa kuin maailmallakin, mutta tämä tutkimus tuo uutta tietoa oppikirjojen ja opetussuunnitelman välisestä toteutuvuudesta, koska uusi perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet on otettu käyttöön vuonna 2016, joka on tuonut mukanaan muutoksia opetuksen toteuttamiseen peruskouluissa. Oppikirjat ovat vakiinnuttaneet paikkansa opetuksen välineenä sekä toisinaan toimivat jopa oppituntien ainoina oppivälineinä, joten on mielenkiintoista tehdä tutkimusta siitä, miten oppikirjat toteuttavat uutta opetussuunnitelmaa.
Teoreettisessa viitekehyksessä tuodaan esille alkuopetusikäisen lapsen luonnolliset tavat oppia uutta sekä geometrian vaatimat osataidot. Analyysi on toteutettu sisällönanalyysina, jolla on saatu vastaukset tutkimuskysymyksiin.
Tutkimustulokset osoittavat, että tutkimusaineistoa olleet oppikirjat toteuttavat perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden 1.-2. luokan geometrian tavoitteen. Sisällöllisesti oppikirjoissa on suuria eroja ja ne voisivat tarjota monipuolisempia harjoituksia.
...
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29743]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Eurooppalaista identiteetiä rakentamassa : lukion historian opetuksen luoma kuva Suomesta osana Eurooppaa 1980-luvulta 2000-luvulle
Kurkela, Nina (2012)Pro gradu- tutkielmassani selvitin, minkälainen on lukion historian opetuksessa välittyvä kuva Suomesta eurooppalaisena valtiona. Tarkastelin mitä opetussuunnitelmat 1980-luvulta 2000-luvulle kertovat historian opetuksen ... -
Inhimillistä matematiikkaa : katsaus kolmen viidennen luokan matematiikan oppikirjan geometriaosuuksiin
Aavikko, Miko; Lampinen, Pekka (2003) -
Opetussuunnitelma, oppikirjat ja oppimistulokset : seitsemännen luokan matematiikan osaaminen arvioitavana
Törnroos, Jukka (Jyväskylän yliopisto, 2004) -
Kertolaskun käsitteen opettaminen kahdessa matematiikan oppikirjasarjassa peruskoulun 2. luokalla
Kodis, Anne (2019)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, kuinka toisen vuosiluokan oppilaalle ohjataan kertolaskun periaate. Tutkimuksen kohteena oli kahden kustantajan oppikirjat ja opettajan oppaat: Tuhattaituri 2a (2016) ja ... -
Opettajien matematiikkauskomukset ja matematiikan oppikirjan merkitys alkuopetuksessa
Perkkilä, Päivi (Jyväskylän yliopisto, 2002)
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.