Esi- ja luokanopettajien käsityksiä inkluusiosta ja sen toteutumisesta esiopetuksen ja perusopetuksen nivelvaiheessa
Tässä pro-gradu tutkielmassa tutkin esi- ja luokanopettajien käsityksiä inkluusiosta ja sen toteutumisesta esiopetuksen ja perusopetuksen nivelvaiheessa. Inkluusiolla tässä tutkimuksessa tarkoitetaan jokaisen lapsen yhtäläistä oikeutta aloittaa koulupolkunsa lähikouluperiaatteen mukaisesti yleisopetuksen luokassa siten, että lapsen tarvitsema tuki järjestetään yleisopetuksen yhteydessä. Tutkimukseni teoreettisena taustana kuvaan inkluusiota ilmiönä sekä sen ilmenemistä varhaiskasvatuksen ja perusopetuksen konteksteissa. Samoin käsittelen nivelvaihetta, siirtymää esiopetuksesta perusopetukseen. Siinä keskeistä on siirtymän asianmukainen valmistelu ja yhteistyö esiopetuksen ja perusopetuksen välillä.
Tutkimus toteutettiin tapaustutkimuksena, jossa haastateltiin yhden päiväkotikoulun esiopettajia ja luokanopettajia puolistrukturoidun haastattelun avulla. Aineisto analysoitiin fenomenografisen analyysin menetelmin.
Opettajien käsitykset inkluusiosta ja siihen liittyvistä käsityksistä kuvautuivat neljän käsityskategorian kautta: käytäntönä, tavoitteena, asenteena ja arvona. Esi- ja luokanopettajien käsitysten mukaan inkluusio toteutui käytännössä siten, että kaikki lapset siirtyivät tuen tarpeesta huolimatta esiopetuksesta perusopetukseen lähikouluperiaatteen mukaisesti. Kuitenkin koulualueella asuvat kehitysvammaiset lapset eivät käyneet lähikoulua, eivätkä myöskään luokanopettajien käsitysten mukaan kuuluneet lähikouluun. Opettajien käsityksissä ilmeni ristiriitaa asenteiden ja arvon suhteessa käytäntöön. Inkluusiota pidettiin hyvänä koulutuksellisena arvona, johon asennoiduttiin positiivisesti. Kuitenkin inkluusion hyvä toteutuminen ja kaikkien oppilaiden etu huoletti opettajia. Opettajien käsitysten mukaan riittävällä ja tarkoituksen mukaisella resurssoinnilla oli keskeinen rooli inkluusion toteutumisessa nivelvaiheessa ja muutekin perusopetuksessa.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29740]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Luokanopettajien kokemuksia inkluusiosta ja sen toteutumisesta luokan arjessa
Polso, Sanna; Ketomäki, Minna (2023)Pro gradu -tutkielmassamme tutkimme luokanopettajien kokemuksia inkluusiosta ja tarkastelemme sen periaatteiden toteutumisesta luokan arjessa. Tutkimuksen kohdejoukkona olivat luokanopettajat, joilla tiesimme olevan kokemusta ... -
"Inkluusio on hyvä asia, kun asenne ja resurssit on kohillaan" : opettajien käsityksiä inkluusiosta ja sen toteutumisesta varhaiskasvatuksessa
Soini, Nea; Sjöblom, Julianna (2024)Tutkimuksessa tarkasteltiin varhaiskasvatuksen opettajien ja erityisopettajien käsityksiä inkluusiosta sekä sen toteutumisesta. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää miten varhaiskasvatuksen opettajat ja erityisopettajat ... -
Päiväkodin johtajien ja varhaiskasvatuksen erityisopettajien käsityksiä inkluusiosta ja inklusiivisen varhaiskasvatuksen johtamisesta
Valtonen, Tiia; Kananen, Essi (2024)Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää päiväkodin johtajien ja varhaiskasvatuksen erityisopettajien käsityksiä inkluusiosta ja inklusiivisen varhaiskasvatuksen johtamisesta sekä tuottaa tietoa inklusiivisen varhaiskasvatuksen ... -
Luokanopettajien kokemuksia inkluusiosta ja neuropsykiatristen oppilaiden tukemisesta yleisopetuksen luokassa
Tilus, Merja (2023)Tämän tutkimuksen tavoitteena on selvittää, millaisia kokemuksia luokanopettajilla on inkluusiosta sekä millaisia tukimenetelmiä he käyttävät neuro-psykiatristen oppilaiden oppimisen tukemiseen yleisopetuksessa. Tutkimus ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.