dc.contributor.advisor | Kautto-Knape, Erja | |
dc.contributor.author | Särkilahti, Suvi | |
dc.date.accessioned | 2018-09-12T08:25:34Z | |
dc.date.available | 2018-09-12T08:25:34Z | |
dc.date.issued | 2018 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/59480 | |
dc.description.abstract | Tässä tutkimuksella selvitettiin havainnoimalla ja haastattelemalla kahdesta erityisluokanopettajasta, kahdesta koulunkäynninohjaajasta sekä kahdestakymmenestä erityistä tukea saavasta seitsemäsluokkalaisesta koostuvan yksi-kön toimintaa. Tavoitteena oli havainnointiaineiston perusteella kuvailla tiimin toimintatapoja sekä haastatteluilla saada kuuluviin erityisluokanopettajien omia kokemuksia tiimiopettajuudesta. Tutkimus toteutettiin kevään ja kesän 2018 aikana.
Tutkimuksen tuloksissa voitiin todeta tiimiopettajuuden käytännön toteuttamisen koostuvan opetusjärjestelyistä, yhteistyötä varten kehitellystä seurantajärjestelmästä sekä tiimin keskinäisestä yhteydenpidosta sekä kommunikaatiosta. Haastatteluaineiston perusteella voitiin todeta, että erityisluokanopettajat pitivät tiimiopettajuutta ennen kaikkea positiivisena asiana, joka tuo niin ammatillisen kehittymisen kuin emotionaalisen tuenkin uudelle tasolle opettajan työssä, sekä hyödyttää oppilaita oppimisessa ja sosiaalisissa taidoissa. Positiivisten puolien lisäksi haastatteluissa tuli ilmi kehitettävää etenkin esimiestasolla, jotta tiimiopettajuuden toteuttamiseen vaadittu aika olisi tarjolla ja ilmapiiri tiimiopettajuudelle myönteinen.
Pääpiirteittäin tämän tutkimuksen tulokset myötäilivät aikaisempia aiheesta tehtyjä tutkimuksia, vaikka konteksti tässä tutkimuksessa olikin eri kuin valtaosassa yhdessä opettamista käsitelleitä tutkimuksia. Tämän tutkimuksen keskeisintä antia on tuoda näkyviin ja kuuluviin tiimiopettajuudessa käytettäviä toimintamalleja sekä opettajien omia kokemuksia tiimiopettajuuden hyödyistä ja kehittämiskohteista. | fi |
dc.format.extent | 50 | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fi | |
dc.rights | In Copyright | en |
dc.title | Tiimiopettajuus erityisluokanopettajan työssä : miten ja miksi? | |
dc.type | master thesis | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201809124086 | |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Education and Psychology | en |
dc.contributor.laitos | Kasvatustieteiden laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Education | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Erityispedagogiikka | fi |
dc.contributor.oppiaine | Special Education | en |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc | |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 101 | |
dc.subject.yso | erityiskasvatus | |
dc.subject.yso | tiimiopetus | |
dc.subject.yso | erityinen tuki | |
dc.subject.yso | tiimityö | |
dc.subject.yso | yhteisopettajuus | |
dc.subject.yso | opetusmenetelmät | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |
dc.type.okm | G2 | |