Tiimiopettajuus erityisluokanopettajan työssä : miten ja miksi?
Tässä tutkimuksella selvitettiin havainnoimalla ja haastattelemalla kahdesta erityisluokanopettajasta, kahdesta koulunkäynninohjaajasta sekä kahdestakymmenestä erityistä tukea saavasta seitsemäsluokkalaisesta koostuvan yksi-kön toimintaa. Tavoitteena oli havainnointiaineiston perusteella kuvailla tiimin toimintatapoja sekä haastatteluilla saada kuuluviin erityisluokanopettajien omia kokemuksia tiimiopettajuudesta. Tutkimus toteutettiin kevään ja kesän 2018 aikana.
Tutkimuksen tuloksissa voitiin todeta tiimiopettajuuden käytännön toteuttamisen koostuvan opetusjärjestelyistä, yhteistyötä varten kehitellystä seurantajärjestelmästä sekä tiimin keskinäisestä yhteydenpidosta sekä kommunikaatiosta. Haastatteluaineiston perusteella voitiin todeta, että erityisluokanopettajat pitivät tiimiopettajuutta ennen kaikkea positiivisena asiana, joka tuo niin ammatillisen kehittymisen kuin emotionaalisen tuenkin uudelle tasolle opettajan työssä, sekä hyödyttää oppilaita oppimisessa ja sosiaalisissa taidoissa. Positiivisten puolien lisäksi haastatteluissa tuli ilmi kehitettävää etenkin esimiestasolla, jotta tiimiopettajuuden toteuttamiseen vaadittu aika olisi tarjolla ja ilmapiiri tiimiopettajuudelle myönteinen.
Pääpiirteittäin tämän tutkimuksen tulokset myötäilivät aikaisempia aiheesta tehtyjä tutkimuksia, vaikka konteksti tässä tutkimuksessa olikin eri kuin valtaosassa yhdessä opettamista käsitelleitä tutkimuksia. Tämän tutkimuksen keskeisintä antia on tuoda näkyviin ja kuuluviin tiimiopettajuudessa käytettäviä toimintamalleja sekä opettajien omia kokemuksia tiimiopettajuuden hyödyistä ja kehittämiskohteista.
...
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29743]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Erityiskasvatus ja -opetus inklusiivisessa varhaiskasvatuksessa, inkluusioasenteet ja työssä jaksaminen varhaiskasvatuksen konsultoivien erityisopettajien arvioimana
Savilahti, Elina (2017)Varhaiskasvatuksessa on isoja muutoksia, koska se on saanut kaksi uutta ja aiempaa huomattavasti tarkemmin toimintaa ohjaavaa asiakirjaa: varhaiskasvatuslaki annettiin 2015 ja varhaiskasvatussuunnitelman perusteet 2016. ... -
Erityisopettajien ja erityisluokanopettajien opetusmetodit ja oppimiskäsitykset vaativan erityisen tuen opetuksessa
Parkkola, Markus (2024)Viime vuosina Suomen yhteiskunnan sekä koululaitoksen kehityssuunta on herättänyt paljon keskustelua. Huolta ovat aiheuttaneet esimerkiksi alueellinen ja koulutuksellinen segregoituminen, laskeneet oppimistulokset sekä ... -
Erityistä tukea tarvitsevien lasten osallisuuden toteutuminen : tapaustutkimus päiväkotiryhmään integroiduista erityisen tuen lapsista
Wikström, Miia (2015)Tutkielma käsittelee erityistä tukea tarvitsevien lasten osallisuuden toteutumista päiväkotiryhmään integroituna. Kyseessä on laadullinen etnografinen tapaustutkimus, jonka tutkimuskohteena oli kaksi päiväkotiryhmään ... -
Peruskoulun ja toisen asteen nivelvaiheprosessi ja moniammatillinen yhteistyö
Routamo, Sanna (2017)Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, miten nivelvaihe peruskoulusta toiselle asteelle etenee, mitä keskeisiä asioita kyseisessä prosessissa tulee ottaa huomioon ja millaista moniammatillista yhteistyötä prosessin ... -
Psyykkisesti oireilevien nuorten erityisluokkaopetus osana kokonaiskuntoutusta
Norris, Heidi (2017)Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää yläkoulun erityisluokanopettajien näkemyksiä erityisluokkaopetuksen merkityksestä psyykkisesti oireilevien oppilaiden kuntoutuksessa sekä heidän kokemuksiaan omasta roolistaan osana ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.