Peruskoulun ja toisen asteen nivelvaiheprosessi ja moniammatillinen yhteistyö
Tekijät
Päivämäärä
2017Pääsyrajoitukset
Aineistoon pääsyä on rajoitettu tekijänoikeussyistä. Aineisto on luettavissa Jyväskylän yliopiston kirjaston arkistotyöasemalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/fi/tyoskentelytilat/laitteet-ja-tilat.
Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, miten nivelvaihe peruskoulusta toiselle asteelle etenee, mitä keskeisiä asioita kyseisessä prosessissa tulee ottaa huomioon ja millaista moniammatillista yhteistyötä prosessin aikana tehdään. Tutkimuksen nivelvaihetta on tarkasteltu erityistä tukea tarvitsevan oppilaan näkökulmasta. Tutkimuksen aineisto kerättiin peruskoulun ja toisen asteen nivelvaiheessa työskenteleviltä työntekijöiltä kysely- ja kuvauslomakkeilla. Aineisto analysoitiin temaattisella aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä.
Tulokset osoittavat, että nivelvaiheessa peruskoulusta toiselle asteelle tehdään monenlaisia ohjauksen toimenpiteitä läpi yläkoulun. Erityistä tukea tarvitsevien oppilaiden kohdalla nivelvaiheen ohjausta toteutetaan oppilaanohjauksen lisäksi monenlaisten ammattilaisten yhteistyönä pitkällä aikavälillä. Nivelvaiheprosessissa moniammatillista yhteistyötä tehdään poikkihallinnollisesti. Nuoren yksilöllisten tarpeiden huomioiminen, olennaisten tietojen siirtäminen informatiivisena sekä ohjauksellisena asiana ja nivelvaiheessa mahdollisten esiin tulevien huolien tarkastelu ovat nivelvaiheen ohjauksen ydinkohtia.
Johtopäätöksenä on, että nuoren elämänkulkuun kuuluva nivelvaihepolku tulee suunnitella yhdessä nuoren kanssa huomioiden kaikki ympärillä olevat olennaiset yksityiskohdat, joita nuori siirtymäänsä tarvitsee. Peruskoulun loppuessa jokaisella oppilaalla on oma siirtymävaiheeseen suuntaava jatkosuunnitelma. Tämä tutkimus toi esille useita hyvin toimivia käytänteitä, joita voidaan jakaa ja hyödyntää nivelvaihetyöskentelyssä.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29564]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
"Kyllä tää tästä!" : nuoret peruskoulun ja toisen koulutusasteen välivaiheessa
Sutela, Sanna (2005) -
Yksilöllinen tuki ja ohjaus aikuislukiossa : erityisopettajan ja opinto-ohjaajan työparityöskentely
Laitinen, Sanna (2014)Tämän pro gradu -tutkielman tarkoitus oli kuvata moniammatillista yhteistyötä ja työparityöskentelyä aikuislukiokontekstissa. Tutkimuksessa tarkasteltiin aikuislukion erityisopettajan ja opinto-ohjaajan käsityksiä ja ... -
Peruskoulusta toiselle asteelle -nivelvaihe Espoossa : opinto-ohjaajien ja opiskelijoiden näkemyksiä nivelvaiheen ohjauksen nykytilasta
Kettunen, Sisko-Liisa (Jyväskylän yliopisto, Opettajankoulutuslaitos, 2005) -
Psyykkisesti oireilevien nuorten erityisluokkaopetus osana kokonaiskuntoutusta
Norris, Heidi (2017)Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää yläkoulun erityisluokanopettajien näkemyksiä erityisluokkaopetuksen merkityksestä psyykkisesti oireilevien oppilaiden kuntoutuksessa sekä heidän kokemuksiaan omasta roolistaan osana ... -
"Ohi on?" : peruskoulun ja toisen asteen nivelvaiheen jälkiohjaus
Laaksonen, Tuire (Jyväskylän yliopisto, Opettajankoulutuslaitos, 2007)
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.