dc.contributor.author | Westerholm, Päivi | |
dc.contributor.author | de Carvalho, Maria | |
dc.date.accessioned | 2018-09-12T06:55:17Z | |
dc.date.available | 2018-09-12T06:55:17Z | |
dc.date.issued | 2017 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/59470 | |
dc.description.abstract | Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaisia tekijöitä Perusopetuksen
opetussuunnitelman perusteista 2014 löytyy oppimisen iloon liittyen. Aiheen pohdintaa
haluttiin tehdä sekä henkilökohtaisista motiiveista oman tulevan luokanopettajan työn
rikastamiseksi, että julkisen aiheeseen liittyvän keskustelun pohjalta. Julkisessa
keskustelussa on nostettu paljon esiin pohdintaa oppimisen ilon hälyttävästä
puuttumisesta peruskouluissamme. Aihetta jäsennettiin Seligmanin hyvinvointia
kuvaavan PERMA-teorian avulla. PERMA-teoria antoi monipuolisen ja varsin sopivan
työkalun tutkimuksellisesti vielä nuoren ja selkeytymättömän aiheen käsittelyyn.
PERMA-teoria koostuu viidestä osa-alueesta, joita ovat myönteiset tunteet, sitoutuminen,
vuorovaikutussuhteet, merkityksellisyys ja saavuttaminen. Tutkimusaineistona käytettiin
Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteita 2014. Tätä peruskoulun opettajien työtä
ohjaavaa asiakirjaa tutkittiin systemaattisen tekstianalyysin keinoin. Systemaattinen
tekstianalyysi sopi hyvin tutkimusaiheen käsittelyyn sekä tutkimuksen tavoitteiden
saavuttamiseen ja antoi mahdollisuuden hermeneuttiseen tutkijan ymmärryksen
kehittymiseen, joka tapahtui tutkimuksen edetessä.
Ensikatsomalta vaikutti siltä, ettei oppimisen ilolla ole juuri mitään asemaa
Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa 2014, mutta moninkertainen
tutkimusaineiston läpikäynti ja syvällinen aiheen jäsentäminen PERMA-teorian mukaan
näytti oppimisen ilolla olevan keskeinen, joskin piiloinen rooli tutkimusaineistossa.
Tutkimuksen perusteella Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteista 2014 löytyy
paljon PERMA:n jokaiseen osa-alueeseen oppimisen ilon näkökulmasta liittyviä
tekijöitä, mutta kokonaisuutta ei ole kuvattu selkeästi. Tutkijoille sen sijaan kirkastui
syvällisen hermeneuttisen prosessin kautta selkeä käsitys oppimisen ilon rakentumisesta.
Oppimisen ilo rakentuu hyvien vuorovaikutussuhteiden kannattelemana. Tärkeäksi ja
hyväksytyksi tulemisen kokeminen antaa merkitystä sekä omalle identiteetille että työlle.
Koettu merkityksellisyys sekä oppilaan lähtökohtien ja edellytysten huomioiminen
antavat mahdollisuuden työntekoon sitoutumiselle, joka on välttämätöntä onnistumiselle.
Tavoitteiden saavuttaminen tapahtuu parhaiten oikea-aikaisen ohjauksen turvin. Kaikkia
näitä vaiheita tukevat myönteiset tunteet ja vaiheiden kautta saadaan myös kokea
myönteisiä tunteita. Tästä kokonaisuudesta rakentuu oppimisen ilo, joka on paljon
enemmän kuin joku kiva tunne. | fi |
dc.format.extent | 149 | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fi | |
dc.subject.other | oppimisen ilo | |
dc.subject.other | Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet | |
dc.subject.other | PERMA-teoria | |
dc.subject.other | systemaattinen tekstianalyysi | |
dc.title | Oppimisen ilo Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa 2014 | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201809124078 | |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Education and Psychology | en |
dc.contributor.laitos | Kokkolan yliopistokeskus Chydenius | fi |
dc.contributor.laitos | Kokkolan yliopistokeskus Chydenius | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Luokanopettajakoulutus | fi |
dc.contributor.oppiaine | Teacher Education | en |
dc.rights.copyright | Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. | fi |
dc.rights.copyright | This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited. | en |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 103 | |
dc.subject.yso | tekstianalyysi | |
dc.subject.yso | opetussuunnitelmat | |
dc.subject.yso | perusopetus | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.rights.accessrights | Tekijä ei ole antanut lupaa avoimeen julkaisuun, joten aineisto on luettavissa vain Jyväskylän yliopiston kirjaston arkistotyösemalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/fi/tyoskentelytilat/laitteet-ja-tilat.. | fi |
dc.rights.accessrights | The author has not given permission to make the work publicly available electronically. Therefore the material can be read only at the archival workstation at Jyväskylä University Library (https://kirjasto.jyu.fi/en/workspaces/facilities). | en |
dc.type.okm | G2 | |