Musiikintuntien hiljaiset : ujous ja sen vaikutukset yläkoulun musiikintunneilla
Ujous on kiinnostava ilmiö. Suurin osa ihmisistä on joskus kokenut ujouden tunnetta. Mutta mitä ujous todellisuudessa on? Kandidaatintutkielmassani tutkin, mitä ujous on, miten ujous näkyy ja millaisia vaikutuksia ujoudella voi olla. Ujo oppilas on usein vetäytyvä, vähäpuheinen eikä tee itsestään numeroa. Hän kaihtaa näkyväksi tulemista, koska pelkää paljastuvansa tyhmäksi tai taitamattomaksi.
Koska introverttius ja ujous liitetään usein toisiinsa, määrittelen ensin termin introvertti, jonka alakäsitteeksi lasken ujouden. Yksilön persoona ja temperamentti vaikuttavat siihen, miten yksilö kokee maailman, miten reagoi asiohin ja miten hän on vuorovaikutuksessa muihin yksilöihin. Käsittelen tässä tutkielmassa Thomasin ja Chessin (1977), Bussin ja Plominin (1975) sekä Kaganin (1989) temperamenttiteorioita. Temperamentti kuvastaa yksilön ominaista tapaa reagoida asiohin tai tilanteisiin. Teorioista tutkin enemmän niitä temperamenttipiirteitä, jotka mielestäni ovat yhteydessä ujouteen. Rajaan tutkielman koskemaan pelkästään yläkoulua. Murrosikäiset opetuksen kohderyhmänä kiinnostavat minua erityisesti.
Ujos vaikuttaa sosiaalisiin suhteisiin. Mitä sosiaalisilla suhteilla oikeastaan edes tarkoitetaan ja mitä hyvät sosiaaliset taidot ovat? Näihin etsin vastauksia. Lisäksi pohdin, mitä ryhmädynamiikka on ja voiko opettaja esimerkillään saada ujon oppilaan osallistumaan.
Perusopetuksen opetussuunnitelma 2014 tähtää oppilaiden tasa-arvoiseen kohteluun ja arviointiin. Erilaiset oppijat tulisi ottaa opetuksessa huomioon. Opetussuunnitelmassa on kuitenkin määritelty kullekin oppiaineelle asetetut tavoitteet, jotka täyttyminen täytyy ottaa huomioon arvioinnissa. Tämä saattaa asettaa erilaisten oppijoiden ja tavoitteiden välille ristiriidan, jota voi olla opettajan hankala ratkaista.
Tutkin aihetta kirjallisuuskatsauksena. Tutkielman tarkoituksena on saada laajempi ymmärrys siitä, mitä vaikutuksia ujoudella voi olla oppilaan aktiiviseen toimintaan musiikintunneilla.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Kandidaatintutkielmat [5382]
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Yläkoulun musiikinopettajien kokemuksia oppilaan minäpystyvyyden tukemisesta
Hautakangas, Nette (2021)Tutkielma käsittelee yläkoulun musiikinopettajien kokemuksia oppilaan minäpystyvyyden tukemisesta musiikintunneilla. Tutkielmassa pyrin selvittämään, millaisia keinoja opettajilla on oppilaan minäpystyvyyden tukemiseen. ... -
Yläkoulun liikunnanopettajien kokemuksia ongelma- ja ristiriitatilanteista ja niissä käytetyistä tunne- ja vuorovaikutustaidoista
Alanen, Jaakko (2019)Pro gradu -tutkielmani tarkoituksena oli selvittää yläkoulun liikunnanopettajien kokemuksia työssään kohdatuista ongelma- ja ristiriitatilanteista sekä niissä käytetyistä tunne- ja vuorovaikutustaidoista. Lisäksi olin ... -
Ujous musiikintunneilla : opettajien ja 4.- ja 7.-luokkalaisten oppilaiden kokemuksia
Suvanne, Lasse (2011)Tässä tutkimuksessa selvitettiin, miten ujous ilmenee peruskoulun musiikintunneilla. Tutkimuksessa kartoitettiin, miten oppilaat käsittävät ja kokevat ujouden, millaista toimintaa ujot oppilaat toivovat musiikintunneille ... -
"- Et se liikunta on melkein kakkossijalla." : yläkoulun liikunnanopettajien kokemuksia tunne- ja vuorovaikutustaitojen opettamisesta
Pirttimäki, Harri; Salmio, Paavo (2013)Pirttimäki, H. & Salmio, P. 2013. Yläkoulun liikunnanopettajien kokemuksia tunne- ja vuorovaikutustaitojen opettamisesta. Pro gradu –tutkielma. Opettajankoulutuslaitos, kasvatustiede ja liikuntakasvatuksen laitos, ... -
Tunne- ja vuorovaikutustaidot liikuntatunnilla : opettajien ja oppilaiden kokemuksia tunne- ja vuorovaikutustaitojen käytöstä yläkoulun liikuntatunnilla
Hautala, Stina (2017)Tämän fenomenologis-hermeneuttiseen menetelmään perustuvan haastattelututkimuksen tarkoituksena oli tutkia liikunnanopettajien ja yläkouluikäisten tunne- ja vuorovaikutustaitoja sekä niiden käyttöä liikuntatunnilla. ...