University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

Ujous musiikintunneilla : opettajien ja 4.- ja 7.-luokkalaisten oppilaiden kokemuksia

Thumbnail
View/Open
398.3Kb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Suvanne, Lasse
Date
2011
Discipline
MusiikkikasvatusMusic EducationLuokanopettajakoulutusTeacher Education

 
Tässä tutkimuksessa selvitettiin, miten ujous ilmenee peruskoulun musiikintunneilla. Tutkimuksessa kartoitettiin, miten oppilaat käsittävät ja kokevat ujouden, millaista toimintaa ujot oppilaat toivovat musiikintunneille ja mistä tilanteista ja toiminnasta ujot oppilaat pitävät vähiten musiikintunneilla. Lisäksi haluttiin saada selville, millaisia kokemuksia opettajilla on oppilaiden ujoudesta. Opettajien näkemyksiä verrattiin oppilaiden lomake- ja haastatteluvastauksiin. Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena tapaustutkimuksena. Aineisto kerättiin kahdessa osassa. Ensin molempien tutkimukseen osallistuneiden luokkien oppilaat täyttivät kyselylomakkeen. Opettajien haastattelujen ja oppilaiden lomakevastausten perusteella valittiin yksilöhaastatteluun 14 oppilasta. Myös molempia tutkimukseen osallistuneita opettajia haastateltiin. Kyselylomakkeiden analysoinnissa käytettiin teoriaohjaavaa sisällönanalyysia. Oppilaiden ujouskäsitykset olivat keskenään hyvin samankaltaisia, eivätkä ujojen oppilaiden vastaukset erottuneet muista. Opettajien käsitykset musiikintunneilla ujoutta aiheuttavista ja helpottavista tekijöistä olivat osittain samoja kuin oppilaiden kokemukset, mutta tuloksista löytyi myös eroja opettajien ja oppilaiden vastausten välillä. Lähes kaikki oppilaat toivoivat musiikintunneille ryhmätoimintaa. Sekä ujojen että muiden oppilaiden vastauksista ilmeni ryhmässä toimimisen merkitys tärkeimpänä ujoutta vähentävänä tekijänä. Tutkimustuloksista kävi myös ilmi, etteivät opettajat tunnista luokastaan kaikkia ujoja oppilaita. Tutkimustulosten mukaan opettajan toiminnalla ja musiikintuntien työtavoilla on erittäin suuri merkitys sekä ujojen että muidenkin oppilaiden osallistumisarkuuden poistamisessa. Ujous asettaa opettajalle haasteita oppilaidensa kohtaamiseen ja herkkyyteen havaita myös oppilaiden piilevät temperamenttipiirteet. Tulosten mukaan ujojen oppilaiden huomioiminen musiikintuntien työtavoissa vaikuttaisi positiivisesti koko luokan oppilaiden työskentelyyn. ...
Keywords
ujous temperamentti musiikinopetus musiikki opetus
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-2011061511019

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [21535]
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement
Open Science Centre