University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

"- Et se liikunta on melkein kakkossijalla." : yläkoulun liikunnanopettajien kokemuksia tunne- ja vuorovaikutustaitojen opettamisesta

Thumbnail
View/Open
782.7 Kb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Pirttimäki, Harri |
Salmio, Paavo
Date
2013
Discipline
LuokanopettajakoulutusTeacher EducationLiikuntapedagogiikkaPhysical Education Teacher Education

 
Pirttimäki, H. & Salmio, P. 2013. Yläkoulun liikunnanopettajien kokemuksia tunne- ja vuorovaikutustaitojen opettamisesta. Pro gradu –tutkielma. Opettajankoulutuslaitos, kasvatustiede ja liikuntakasvatuksen laitos, liikuntapedagogiikka. Jyväskylän yliopisto, 83s. Pro gradu -tutkielmamme tarkoituksena oli selvittää, minkälaisia kokemuksia yläkoulun liikunnanopettajilla on tunne- ja vuorovaikutustaitojen opettamisesta liikuntatunnilla, sekä miten he niitä käytännössä opettavat. Lisäksi halusimme tietää, miten eri tekijät vaikuttavat tunne- ja vuorovaikutustaitojen opetukseen sekä miten nämä taidot näkyvät liikunnanopetuksen arvioinnissa. Tutkimuksemme oli luonteeltaan laadullinen ja sen tieteellisfilosofinen lähtökohta oli fenomenologis-hermeneuttinen. Tutkimusaineistoa varten haastattelimme 12 yläkoulussa liikuntaa opettanutta opettajaa, joista 6 oli mies- ja 6 naisopettajaa. Haastattelumuotona toimi teemahaastattelu. Haastattelut olivat 30–47 minuutin mittaisia ja aineistoa kertyi yhteensä 466 minuuttia. Litteroitua tekstiä tuli 60 sivua rivivälillä 1,5. Haastattelut tehtiin kevään 2013 aikana. Aineistonanalyysin suoritimme teoriaohjaavalla analyysillä (Tuomi & Sarajärvi 2011, 96–97). Tutkimuksemme tuloksista ilmeni, että liikunnanopettajat arvostavat tunne- ja vuorovaikutustaitoja, mutta suurin osa ei pyri kovinkaan tietoisesti tukemaan taitojen kehitystä eri opetusmenetelmillä, koska he kokevat taitojen harjaantuvan luonnostaan. Opetusmenetelmistä esiin nousi kuitenkin eniten käytettyinä pari- ja ryhmätyöt sekä ongelmanratkaisutehtävät. Opettajat kokivat, että joukkuepelit, tanssi ja telinevoimistelu ovat lajeja, joissa tunne- ja vuorovaikutustaidot harjaantuvat parhaiten. Tunne- ja vuorovaikutustaitojen arvioinnista kysyttäessä opettajat kertoivat niiden vaikuttavan arvosanaan melko paljon, mutta nämä taidot sekoittuivat usein esimerkiksi yleiseen käyttäytymiseen ja asennoitumiseen. Tunne- ja vuorovaikutustaitojen arviointimenetelmät olivat epäjärjestelmällisiä ja monet opettajista kertoivat luottavansa muistiinsa tunne- ja vuorovaikutustaitojen arvioinnissa. Jatkossa tulisikin kiinnittää huomiota tunne- ja vuorovaikutustaitojen johdonmukaisempaan opetukseen ja arviointiin liikunnan avulla. Nämä taidot ja niiden arviointikriteerit tulisi tuoda selkeämmin esille tulevassa opetussuunnitelmassa, jolloin niiden opettaminen ja arvioiminen olisi järjestelmällisempää ja yhdenmukaisempaa. Lisäksi olisi lisättävä liikunnanopettajien koulutusta tunne- ja vuorovaikutustaitojen opettamiseen sekä opettajakoulutuksessa että jatkokoulutuksessa. ...
Alternative title
Yläkoulun liikunnanopettajien kokemuksia tunne- ja vuorovaikutustaitojen opettamisesta
Keywords
liikunnanopettajat tunne- ja vuorovaikutustaidot sosiaaliset taidot yläkoulu tunnetaidot koululiikunta
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201310302510

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [24542]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Yläkoulun liikunnanopettajien kokemuksia ongelma- ja ristiriitatilanteista ja niissä käytetyistä tunne- ja vuorovaikutustaidoista 

    Alanen, Jaakko (2019)
    Pro gradu -tutkielmani tarkoituksena oli selvittää yläkoulun liikunnanopettajien kokemuksia työssään kohdatuista ongelma- ja ristiriitatilanteista sekä niissä käytetyistä tunne- ja vuorovaikutustaidoista. Lisäksi olin ...
  • Liikunnanopetuksen ongelma- ja ristiriitatilanteet sekä opettajien menetelmät niiden kohtaamiseen : miesopettajien kokemuksia tunne- ja vuorovaikutustaitojen käytöstä ongelmanratkaisutilanteissa 

    Paajanen, Santeri (2016)
    Paajanen, S. 2016. Liikunnanopetuksen ongelma- ja ristiriitatilanteet sekä opettajien menetel- mät niiden kohtaamiseen: Miesopettajien kokemuksia tunne- ja vuorovaikutustaitojen käytöstä ongelmanratkaisutilanteissa. Pro ...
  • Tunne- ja vuorovaikutustaidot liikuntatunnilla : opettajien ja oppilaiden kokemuksia tunne- ja vuorovaikutustaitojen käytöstä yläkoulun liikuntatunnilla 

    Hautala, Stina (2017)
    Tämän fenomenologis-hermeneuttiseen menetelmään perustuvan haastattelututkimuksen tarkoituksena oli tutkia liikunnanopettajien ja yläkouluikäisten tunne- ja vuorovaikutustaitoja sekä niiden käyttöä liikuntatunnilla. ...
  • Itsemääräämisteoria yläkoulun liikunnanopettajien käyttämissä motivointikeinoissa ja koetut haasteet motivoinnissa 

    Ahonen, Johan (2020)
    Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaisia motivointikeinoja yläkoulun liikunnanopettajat käyttävät, millaisia asioita pidetään motivoinnin kannalta tärkeinä sekä millaisia haasteita he kokevat oppilaiden motivointiin ...
  • Toimivaa vuorovaikutusta oppimassa : autoetnografinen tutkimus tunne- ja vuorovaikutustaitojen oppimisprosessista 

    Mäkinen, Tommi (2012)
    TIIVISTELMÄ Mäkinen, Tommi. 2012. Toimivaa vuorovaikutusta oppimassa -autoetnografinen tutkimus tunne- ja vuorovaikutustaitojen oppimisprosessista. Liikuntatieteiden laitos. Jyväskylän yliopisto, 122 sivua. Pro ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre