"- Et se liikunta on melkein kakkossijalla." : yläkoulun liikunnanopettajien kokemuksia tunne- ja vuorovaikutustaitojen opettamisesta
Päivämäärä
2013Pirttimäki, H. & Salmio, P. 2013. Yläkoulun liikunnanopettajien kokemuksia tunne- ja vuorovaikutustaitojen opettamisesta. Pro gradu –tutkielma. Opettajankoulutuslaitos, kasvatustiede ja liikuntakasvatuksen laitos, liikuntapedagogiikka. Jyväskylän yliopisto, 83s.
Pro gradu -tutkielmamme tarkoituksena oli selvittää, minkälaisia kokemuksia yläkoulun liikunnanopettajilla on tunne- ja vuorovaikutustaitojen opettamisesta liikuntatunnilla, sekä miten he niitä käytännössä opettavat. Lisäksi halusimme tietää, miten eri tekijät vaikuttavat tunne- ja vuorovaikutustaitojen opetukseen sekä miten nämä taidot näkyvät liikunnanopetuksen arvioinnissa. Tutkimuksemme oli luonteeltaan laadullinen ja sen tieteellisfilosofinen lähtökohta oli fenomenologis-hermeneuttinen. Tutkimusaineistoa varten haastattelimme 12 yläkoulussa liikuntaa opettanutta opettajaa, joista 6 oli mies- ja 6 naisopettajaa. Haastattelumuotona toimi teemahaastattelu. Haastattelut olivat 30–47 minuutin mittaisia ja aineistoa kertyi yhteensä 466 minuuttia. Litteroitua tekstiä tuli 60 sivua rivivälillä 1,5. Haastattelut tehtiin kevään 2013 aikana. Aineistonanalyysin suoritimme teoriaohjaavalla analyysillä (Tuomi & Sarajärvi 2011, 96–97).
Tutkimuksemme tuloksista ilmeni, että liikunnanopettajat arvostavat tunne- ja vuorovaikutustaitoja, mutta suurin osa ei pyri kovinkaan tietoisesti tukemaan taitojen kehitystä eri opetusmenetelmillä, koska he kokevat taitojen harjaantuvan luonnostaan. Opetusmenetelmistä esiin nousi kuitenkin eniten käytettyinä pari- ja ryhmätyöt sekä ongelmanratkaisutehtävät. Opettajat kokivat, että joukkuepelit, tanssi ja telinevoimistelu ovat lajeja, joissa tunne- ja vuorovaikutustaidot harjaantuvat parhaiten. Tunne- ja vuorovaikutustaitojen arvioinnista kysyttäessä opettajat kertoivat niiden vaikuttavan arvosanaan melko paljon, mutta nämä taidot sekoittuivat usein esimerkiksi yleiseen käyttäytymiseen ja asennoitumiseen. Tunne- ja vuorovaikutustaitojen arviointimenetelmät olivat epäjärjestelmällisiä ja monet opettajista kertoivat luottavansa muistiinsa tunne- ja vuorovaikutustaitojen arvioinnissa.
Jatkossa tulisikin kiinnittää huomiota tunne- ja vuorovaikutustaitojen johdonmukaisempaan opetukseen ja arviointiin liikunnan avulla. Nämä taidot ja niiden arviointikriteerit tulisi tuoda selkeämmin esille tulevassa opetussuunnitelmassa, jolloin niiden opettaminen ja arvioiminen olisi järjestelmällisempää ja yhdenmukaisempaa. Lisäksi olisi lisättävä liikunnanopettajien koulutusta tunne- ja vuorovaikutustaitojen opettamiseen sekä opettajakoulutuksessa että jatkokoulutuksessa.
...
Muu nimeke
Yläkoulun liikunnanopettajien kokemuksia tunne- ja vuorovaikutustaitojen opettamisestaAsiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29537]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Tunne- ja vuorovaikutustaitojen opettamisesta yläkoulun liikuntatunnilla : liikuntapedagogiikan aikuiskoulutuksen maisteriohjelmasta valmistuvien opiskelijoiden kokemuksia ja näkemyksiä
Paajanen, Samu; Ylitalo, Pyry (2024)The aim of the study was to explore the experiences and perceptions of students graduating from the master's level adult education program in physical education regarding teaching social and emotional skills in upper ... -
Yläkoulun liikunnanopettajien kokemuksia tunne- ja vuorovaikutustaitojen käytöstä ja opettaja-oppilassuhteesta liikuntatunneilla
Lauri, Hilda; Uski, Saila (2024)Tämän pro gradu -tutkielman tarkoituksena oli tutkia yläkoulun liikunnanopettajien kokemuksia tunne- ja vuorovaikutustaitojen käytöstä ja opettaja-oppilassuhteesta liikuntatunneilla. Tavoitteena oli selvittää, mitä tunne- ... -
Yläkoulun liikunnanopettajien kokemuksia ongelma- ja ristiriitatilanteista ja niissä käytetyistä tunne- ja vuorovaikutustaidoista
Alanen, Jaakko (2019)Pro gradu -tutkielmani tarkoituksena oli selvittää yläkoulun liikunnanopettajien kokemuksia työssään kohdatuista ongelma- ja ristiriitatilanteista sekä niissä käytetyistä tunne- ja vuorovaikutustaidoista. Lisäksi olin ... -
Liikunnanopetuksen ongelma- ja ristiriitatilanteet sekä opettajien menetelmät niiden kohtaamiseen : miesopettajien kokemuksia tunne- ja vuorovaikutustaitojen käytöstä ongelmanratkaisutilanteissa
Paajanen, Santeri (2016)Paajanen, S. 2016. Liikunnanopetuksen ongelma- ja ristiriitatilanteet sekä opettajien menetel- mät niiden kohtaamiseen: Miesopettajien kokemuksia tunne- ja vuorovaikutustaitojen käytöstä ongelmanratkaisutilanteissa. Pro ... -
Tunne- ja vuorovaikutustaidot liikuntatunnilla : opettajien ja oppilaiden kokemuksia tunne- ja vuorovaikutustaitojen käytöstä yläkoulun liikuntatunnilla
Hautala, Stina (2017)Tämän fenomenologis-hermeneuttiseen menetelmään perustuvan haastattelututkimuksen tarkoituksena oli tutkia liikunnanopettajien ja yläkouluikäisten tunne- ja vuorovaikutustaitoja sekä niiden käyttöä liikuntatunnilla. ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.