University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

Digitaalisen ohjauksen ja sen elementtien vaikutus inaktiivisen liikkujan liikuntakäyttäytymiseen ja -motivaatioon

Thumbnail
View/Open
1.3Mb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Rinne, Petriina
Date
2018
Discipline
TietojärjestelmätiedeInformation Systems Science
Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.

 
Tämän tutkielman tarkoituksena on tutkia digitaalisen ohjauksen vaikutusta inaktiivisen henkilön liikuntakäyttäytymiseen ja –motivaatioon. Tutkimuksen tavoitteena on selvittää, voiko digitaalinen ohjaus ylipäätään vaikuttaa liikuntamääriin ja koettuun liikuntamotivaatioon, ja jos voi, niin millaisten elementtien avulla. Lisäksi selvitetään, millaisiin tarpeisiin ja haasteisiin digitaalisella ohjauksella voidaan vastata, ja millaiset käyttöönotto- ja käyttökokemukset johtavat palvelun omaksumiseen. Käyttöönotto- ja käyttökokemuksia sekä vaikutusta motivaatioon tarkastellaan eri omaksumis- ja motivaatioteorioiden avulla. Tutkimusmenetelminä käytetään kirjallisuuskatsausta ja teemahaastattelua tutkimuksen ollessa laadullinen. Liikuntateknologia kehittyy koko ajan, ja siitä pystyvät hyötymään yhä useammat käyttäjät. Liikkumattomuus on niin yksilön kuin yhteiskunnankin näkökulmasta suuri ongelma, ja keinoja vaikuttaa inaktiivisen käyttäjän liikuntatottumuksiin tulisi kehittää ja tutkia. Tämä tutkielma antaa arvokasta tietoa inaktiivisten henkilöiden liikuntaan liittyvistä tarpeista ja haasteista ja liikuntateknologian mahdollisuuksista vastata niihin. Tutkimuksen tuloksissa selviää, että ohjaavalla liikuntateknologialla voidaan vastata moniin eri liikunnan harrastamiseen liittyviin haasteisiin ja tarpeisiin, ja inaktiivisten käyttäjien liikuntakäyttäytymiseen ja –motivaatioon voidaan vaikuttaa usean eri elementin avulla. Liikkujalle tärkeässä roolissa digitaalisen ohjauksen onnistumisen kannalta ovat esimerkiksi sen henkilökohtaisuus ja adaptoituminen, palautteen saaminen sekä oman kehityksen näkeminen. ...
 
The objective of this thesis is to examine if digital coaching can have an impact on inactive person’s exercise behavior and motivation to exercise, and by which elements. In addition, the research examines the types of needs and challenges that digital coaching can have an impact on, and what kind of implementation and use cases lead to acceptance of the studied digital coaching feature. Research methods of this thesis are literature review and theme interview as a qualitative research method. Implementation and use cases, and the impact on motivation are reviewed with several technology acceptance and motivation theories. Sports technology evolves continuously, and more and more people can take advantage of it. This thesis gives valuable knowledge on the needs and challenges of inactive people and on how sports technology can and should respond to these needs. The results of this thesis show that digital coaching can respond to many kinds of needs and challenges concerning exercising, and the exercise behavior and motivation can be affected by many different elements. For example, personalization and adaptation of the guidance, receiving feedback and seeing own progress are important factors in order to make successful digital coaching feature. ...
 
Keywords
teknologian omaksuminen digitaalinen ohjaus hyvinvointi (terveydellinen) pelillistäminen motivaatio omaksuminen liikuntateknologia kannustimet
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201808293957

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [23424]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Kuntoliikkujien liikuntateknologian pysyvän omaksumisen haasteet 

    Viiru, Pekka (2018)
    Liikunnan ja hyvinvoinnin arvostus on kasvanut valtaväestön keskuudessa 2010-luvulla, ja teknologian kehittyessä liikuntateknologiasta on tullut yhä useamman ihmisen arkea. Omaa toimintaa seuraava teknologia on löytänyt ...
  • Pelillistämisen vaikutus motivaatioon 

    Niskakoski, Panu (2019)
    Pelillistämisen implementointia erilaisiin sovelluksiin ja aktiviteetteihin on viimevuosina alettu hyödyntämään lisääntyvissä määrin. Tässä kirjallisuuskatsauksessa tutkitaan mitä pelillistäminen terminä tarkoittaa, ...
  • Liikuntasovelluksen pelillisten ominaisuuksien vaikutus käyttäjän liikuntamotivaatioon 

    Piippo, Jenni (2015)
    Pelit ovat toimineet ihmisten viihdykkeenä kautta aikojen: niitä on pelattu sekä ajanvietteenä että niiden avulla on harjoiteltu myös muualla tarvittavia taitoja. Pelillistäminen viittaa ilmiöön, jossa pelien sitouttavia ...
  • Sosiaalipalveluiden käyttäjien digitaalisen teknologian omaksuminen ja käyttö digitaalisen kuilun näkökulmasta 

    Zhidkikh, Anna (2020)
    Tutkimuksen tarkoituksena oli tutkia sosiaalipalveluiden käyttäjien arjessa ilmenevää digitaalista kuilua. Tavoitteena oli tuoda esiin, missä määrin ja missä tilanteissa asiakkaat olisivat valmiita hoitamaan sosiaalipalveluihin ...
  • ”Tuli semmosta kyseenalaistamista et mitä tekee elämällään" : välivuosien kielteinen vaikutus lukiotaustaisten nuorten hyvinvointiin 

    Finnberg, Emilia (2019)
    Tutkimus käsittelee nuorten kokemuksia välivuosista lukion jälkeisenä aikana. Tavoitteena on tutkia, onko välivuosilla kielteistä vaikutusta nuorten hyvinvointiin. Mielenkiinnon kohteena ovat elämän eri osa-alueet, jotka ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre