Massadatan hyödynnettävyys asiakastarpeiden kartoittamisessa
Tässä kandidaatin tutkielmassa käsitellään massadatan (engl. Big Data) hyödyntämistä markkinoinnissa ja etenkin asiakastarpeiden kartoittamisessa. Tutkielma
alkaa aiheen, massadata määrittämisellä sekä massadata-analyysista. Tutkielman toisessa luvussa käsitellään markkinointia ja sen tavoitteita. Luvussa käsitellään myös asiakastarpeita. Seuraavassa luvussa yhdistetään aihe ja näkökulma
käsittelemällä massadatan hyödyntämistä asiakastarpeiden kartoittamisessa.
Tutkimus toteutettiin kirjallisuuskatsauksena, jossa artikkelit valittiin vastaamaan tutkimuskysymykseen: Miten massadataa hyödynnetään asiakastarpeiden
(engl. Customer Needs) kartoittamiseen perustuvassa markkinoinnissa. Massadata on ympäristössään uutta dataa, jota on määritelty eri tavoin. Massadatasta
saadut hyödyt liike-elämälle ovat ennakkokäsitysten mukaan kiistattomat, ja
tämä tutkielma tukee tätä käsitystä. Tuloksia on tarkasteltu tutkielmassa kolmesta näkökulmasta: markkinoinnin viitekehyksestä, piilevien asiakastarpeiden
esiin nostamisesta sekä Internet-markkinoinnissa käytetyistä massadatatyypeistä ja niiden soveltamisesta.
...
In this bachelor’s thesis big data is concerned in benefiting in marketing and es-
pecially finding out customers needs. Thesis starts with determination of con-
cept, big data, and big data analyzes. Second chapter is about theory of marketing
and goals of it. In this chapter customer needs are also defined. Next chapter is
about mixing these two together, subject and perspective (customer needs), con-
cerning benefits of big data in area of customer needs. Research was conducted
as a literature review which source material was chosen to answer to the research
question: How are customer needs developed by using big data in marketing
based on customer needs. Big data is a new data in its environment, which is
defined in different means. The benefits of big data for business are unques-
tioned. The results of the thesis support this preliminary view. In this thesis the
results have been studied from three perspectives: the marketing framework, the
emergence of hidden customer needs, and big data types and applications used
in e-marketing.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [5358]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Massadatan käyttö asiakasanalytiikassa : case Jyväskylän Energia
Kaisto, Heini (2017)Massadata on suuresti puhuttava lisäarvon luomisen lähde niin tieteellisille yhteisöille kuin yrityksillekin. Massadatan käsite elää kehittyvän teknologian mukana, mutta tavallisimmillaan sitä voi kuvata suurena määränä ... -
Massadatan vaikutukset johdon päätöksentekoon
Eskelinen, Eevariikka (2018)Tämä kandidaatin tutkielma tarkastelee massadatan vaikutuksia johdon päätöksentekoon kirjallisuuskatsauksen muodossa. Uusien teknologioiden ja räjähdysmäisesti lisääntyvien laitteiden käytöstä muodostuu suuria massoja ... -
Massadatan hyödyntäminen toimitusketjussa
Tarvainen, Jenna (2019)Suuria määriä dataa muodostuu jatkuvasti monista eri lähteistä niin yrityksien sisältä kuin ulkopuolelta. Tällaista nopeasti muodostuvaa ja monissa eri muodoissa olevaa valtavaa määrää dataa kutsutaan massadataksi. Yritykset ... -
Massadatan vaikutukset yritysten päätöksentekoon
Vartiainen, Emil (2017)Teknologinen kehitys on mahdollistanut ympärillämme suurella nopeudella syntyvän, monimuotoisien ja määrällisesti valtavan massadatan keräämisen ja hyödyntämisen. Yritykset eivät kuitenkaan pysty hyödyntämään kaikkea ... -
Organisaation osaamisen vaikutus massadatan hyödyntämiseen
Tolvanen, Joel (2016)Massadata on nopeasti syntyvien, suurien ja monimuotoisten datamäärien ympärille keskittynyt ilmiö. Erilaisten sensoreiden lisääntyneen määrän myötä dataa saadaan nykyään entistä suurempia määriä. Massadataa hyödynnetään ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.