University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Kandidaatintutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Kandidaatintutkielmat > View Item

Massadatan hyödynnettävyys asiakastarpeiden kartoittamisessa

Thumbnail
View/Open
407.2Kb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Pöntinen, Ville
Date
2018
Discipline
TietojärjestelmätiedeInformation Systems Science
Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.

 
Tässä kandidaatin tutkielmassa käsitellään massadatan (engl. Big Data) hyödyntämistä markkinoinnissa ja etenkin asiakastarpeiden kartoittamisessa. Tutkielma alkaa aiheen, massadata määrittämisellä sekä massadata-analyysista. Tutkielman toisessa luvussa käsitellään markkinointia ja sen tavoitteita. Luvussa käsitellään myös asiakastarpeita. Seuraavassa luvussa yhdistetään aihe ja näkökulma käsittelemällä massadatan hyödyntämistä asiakastarpeiden kartoittamisessa. Tutkimus toteutettiin kirjallisuuskatsauksena, jossa artikkelit valittiin vastaamaan tutkimuskysymykseen: Miten massadataa hyödynnetään asiakastarpeiden (engl. Customer Needs) kartoittamiseen perustuvassa markkinoinnissa. Massadata on ympäristössään uutta dataa, jota on määritelty eri tavoin. Massadatasta saadut hyödyt liike-elämälle ovat ennakkokäsitysten mukaan kiistattomat, ja tämä tutkielma tukee tätä käsitystä. Tuloksia on tarkasteltu tutkielmassa kolmesta näkökulmasta: markkinoinnin viitekehyksestä, piilevien asiakastarpeiden esiin nostamisesta sekä Internet-markkinoinnissa käytetyistä massadatatyypeistä ja niiden soveltamisesta. ...
 
In this bachelor’s thesis big data is concerned in benefiting in marketing and es- pecially finding out customers needs. Thesis starts with determination of con- cept, big data, and big data analyzes. Second chapter is about theory of marketing and goals of it. In this chapter customer needs are also defined. Next chapter is about mixing these two together, subject and perspective (customer needs), con- cerning benefits of big data in area of customer needs. Research was conducted as a literature review which source material was chosen to answer to the research question: How are customer needs developed by using big data in marketing based on customer needs. Big data is a new data in its environment, which is defined in different means. The benefits of big data for business are unques- tioned. The results of the thesis support this preliminary view. In this thesis the results have been studied from three perspectives: the marketing framework, the emergence of hidden customer needs, and big data types and applications used in e-marketing. ...
 
Keywords
asiakastarpeet piilevät asiakastarpeet e-markkinointi massadata tarpeet asiakkaat markkinointi big data data
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201808233921

Metadata
Show full item record
Collections
  • Kandidaatintutkielmat [4011]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Massadatan käyttö asiakasanalytiikassa : case Jyväskylän Energia 

    Kaisto, Heini (2017)
    Massadata on suuresti puhuttava lisäarvon luomisen lähde niin tieteellisille yhteisöille kuin yrityksillekin. Massadatan käsite elää kehittyvän teknologian mukana, mutta tavallisimmillaan sitä voi kuvata suurena määränä ...
  • Massadatan vaikutukset johdon päätöksentekoon 

    Eskelinen, Eevariikka (2018)
    Tämä kandidaatin tutkielma tarkastelee massadatan vaikutuksia johdon päätöksentekoon kirjallisuuskatsauksen muodossa. Uusien teknologioiden ja räjähdysmäisesti lisääntyvien laitteiden käytöstä muodostuu suuria massoja ...
  • Massadatan hyödyntäminen toimitusketjussa 

    Tarvainen, Jenna (2019)
    Suuria määriä dataa muodostuu jatkuvasti monista eri lähteistä niin yrityksien sisältä kuin ulkopuolelta. Tällaista nopeasti muodostuvaa ja monissa eri muodoissa olevaa valtavaa määrää dataa kutsutaan massadataksi. Yritykset ...
  • Massadatan vaikutukset yritysten päätöksentekoon 

    Vartiainen, Emil (2017)
    Teknologinen kehitys on mahdollistanut ympärillämme suurella nopeudella syntyvän, monimuotoisien ja määrällisesti valtavan massadatan keräämisen ja hyödyntämisen. Yritykset eivät kuitenkaan pysty hyödyntämään kaikkea ...
  • Organisaation osaamisen vaikutus massadatan hyödyntämiseen 

    Tolvanen, Joel (2016)
    Massadata on nopeasti syntyvien, suurien ja monimuotoisten datamäärien ympärille keskittynyt ilmiö. Erilaisten sensoreiden lisääntyneen määrän myötä dataa saadaan nykyään entistä suurempia määriä. Massadataa hyödynnetään ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre